nieuws

DHL heeft het Veiligste Magazijn van Nederland

Warehousing

Het magazijn van DHL Exel Supply Chain in Bergen op Zoom is het Veiligste Magazijn van 2006. De jury roemt met name de wijze waarop verkeersstromen in het magazijn worden gescheiden. DHL heeft de voorkeur gekregen boven Akzo Nobel Car Refinishes in Sassenheim en The Greenery UK in Maasland.

DHL heeft het Veiligste Magazijn van Nederland
Veilig Magazijn DHL

Warehouse manager Ralph Hendrix is dolblij met de prijs. “Toen bekend werd dat wij de prijs wonnen, vlogen de SMS’jes naar Bergen op Zoom. Geloof maar dat daar de operatie even stil heeft gestaan”, zegt Hendrix in een eerste reactie.

Trots en blijdschap zijn de woorden die Hendrix gebruikt. “Trots op onze mensen op de werkvloer. We hebben het met zijn allen gedaan. Die mensen moeten erin geloven en het uitvoeren. Daarvoor krijgen ze nu een beloning.”

Blijdschap is er voor DHL en Ricoh, de opdrachtgever. “Dat zijn beide bedrijven die ‘best in class’ willen zijn. Ricoh was ook bij de prijsuitreiking aanwezig, en zelfs op het hoofdkantoor van Ricoh in Japan wilden ze meteen weten of we hebben gewonnen.”

 

Stimulans

Hendrix ziet de prijs vooral als stimulans. “We zijn er nog niet. Ook bij ons valt er op het gebied van veiligheid nog wat te verbeteren. Deze prijs geeft ons een enorme boost om door te gaan.” Wat DHL met de 5000 euro gaat doen, weet Hendrix nog niet. “We gaan een projectgroepje daarvoor opzetten, met mensen uit alle geledingen, van magazijnmedewerkers tot teamleiders en mensen van de klant. Dan moeten we maar eens kijken wat met het bedrag kunnen doen.”

 

Veilig Magazijn bij DHLUnaniem

De prijs voor het Veiligste Magazijn is een initiatief van BMWT, Randstad, VTL en Transport+Opslag. Winnaar is het magazijn waar veiligheid het best is verankerd in de dagelijkse operatie. Een deskundige jury onder leiding van juryvoorzitter Jos Vermunt koos na een bezoek aan de drie genomineerden unaniem voor DHL. Vanuit het magazijn van deze logistiek dienstverlener worden in opdracht van Ricoh kopieermachines door heel Europa gedistribueerd.

 

Gescheiden rijbanen

Het juryrapport roemt vooral de scheiding van verkeersstromen. In het orderverzamelgebied zijn bijvoorbeeld aparte gangpaden gecreëerd voor de orderpickers en de reachtrucks die de picklocaties moeten aanvullen. Deze maatregel vergt meer ruimte en kost dus geld, maar DHL heeft die investering voor lief genomen. Ook elders in het pand zijn gescheiden rijbanen en looppaden voor intern transport verkeer en voetgangers aangebracht. Vrachtautochauffeurs mogen wel toekijken bij het laden, maar alleen als ze op de blauwe stip naast de docks staan. De chauffeurs kunnen zich dus niet op plekken bevinden waar niemand ze verwacht.

 

Opgeruimde werkplek

Een ander sterk punt van DHL is de grote mate van orde en netheid. Elk hulpmiddel, van schaar tot reachtruck, heeft zijn eigen plek in het magazijn dat Ricoh huurt van logistiek vastgoedontwikkelaar ProLogis. Overal hangen ‘cleaning stations’ en lijsten waarop kan worden afgetekend wat is schoongemaakt. Een opgeruimde werkplek stimuleert gestructureerd en veilig werken, is de overtuiging van de jury. “Het veiligheidsbewustzijn is bij de medewerkers van DHL bijzonder sterk ontwikkeld”, schrijft de jury in haar rapport.

 

Lees ook: Jury selecteert drie genomineerden

 

Reageer op dit artikel