nieuws

Still vernieuwt hoogbouwtruckserie

Warehousing

Heftruckfabrikant Still heeft haar serie hoogbouwtrucks, type MX-X verbeterd. De vernieuwde trucks bieden volgens Still de gebruiker meer flexibiliteit en meer keuzemogelijkheden.

Still vernieuwt hoogbouwtruckserie
Hoogbouwtrucks

De engineers van Still hebben de MX-X serie hoogbouwtrucks voorzien van de nodige modificaties die rekening houdt met zowel de chauffeur als het management.

Veel van de aanpassingen zijn gedaan aan de constructie van de truck. Deze ingrepen moeten de inzet van de trucks vereenvoudigen en de betrouwbaarheid verbeteren.

Voor de chauffeur is de modulair opgebouwde bestuurdersplek onder handen genomen. Daarnaast biedt de jongste versie van Optispeed (versies 3.0 tot 3.3) nieuwe mogelijkheden volgens Still voor de intralogistiek van de gebruiker.

De gepatenteerde storecabine heeft een verhoogde zitpositie en voetenplaat, waardoor de chauffeur  meer zicht heeft op last en werkomgeving tijdens de in- en uitslag van pallets.

De derde optie is de comfortcabine. Deze ergonomische werkplek biedt de chauffeur meer comfort tijdens zijn werk. De comfortcabine is onder meer uitgevoerd met een luchtgeveerde stoel.

 

Displaytechnologie

De vernieuwde bedieningsmodule van de Still MX-X maakt gebruik van een nieuwe wat meer overzichtelijke displaytechnologie. De veranderingen moeten zorgen voor een kortere reactietijd, een meer nauwkeurige positionering en een nog plezieriger rijgedrag.

Ook hier is flexibiliteit het sleutelwoord. De gebruiker kan uit verschillende keuzes zijn gewenste maatwerktruck samenstellen. Zo is er bijvoorbeeld de keuze tussen stuurknop of stuurwiel, geheel naar voorkeur van de chauffeur. Ook kan er, afhankelijk van de toepassing, worden gekozen voor een gesloten of een open cabine.

De vernieuwde hoogbouwtrucks zijn voorzien van de jongste versie Optispeed (3.0 tot 3.3). Deze biedt enkele extra basisfuncties, zoals een dynamische aanduiding van de restdraagcapaciteit en temperatuurmanagement voor de elektronica.

 

Weegsensor

De standaard hoogtemeting is uitgebreid, zodat de snelheden van de truck automatisch worden afgestemd op de hoogte en de eventuele belading van de vork. Hiervoor heeft de vork een extra schakelaar.

In plaats van de schakelaar is het ook mogelijk om te kiezen voor een weegsensor (Optispeed 3.2). De truck werkt dan met een dynamisch lastdiagram, waardoor de zwenk- en rijsnelheden automatisch worden ingesteld op de hefhoogte en het gewicht van de last. Optispeed 3.3 biedt de extra mogelijkheid om overbelasting te controleren. Te zware pallets kunnen dan niet meer worden weggezet op een vooraf ingestelde hoogte.

 

Productiever en efficiënter

De MX-X beschikt ook over een hoogtevoorkeuze. De vork komt dus altijd op de juiste hoogte. Indien gewenst kan de zogeheten vorkcyclus hieraan worden gekoppeld. In plaats van drie handelingen hoeft de chauffeur dan nog slechts één handeling uit te voeren om een pallet in- of uit te slaan.

 

Lees ook: Automatische palletrunner van Still (januari 2006)

 

Reageer op dit artikel