nieuws

Noord-Brabant en Limburg logistieke ‘hotspots

Warehousing

DOETINCHEM – Behalve ‘mainports’ Rotterdam en Amsterdam worden vooral Noord-Brabant en Limburg in de toekomst belangrijkste regio’s op logistiek gebied. Dat zegt LogistiekKrant na onderzoek onder de twaalf provincies en diverse gemeenten.

Nieuwe logistieke bedrijventerreinen zijn vooral gepland op plekken waar bereikbaarheid een grote rol speelt, zoals bij havens, vliegvelden, bij spoor-, rivier- en kanaalverbindingen, langs snelwegen en bij knooppunten van wegen, spoor en binnenvaart.
Deskundigen zijn het eens met deze conclusie die naar voren kwam uit een onderzoek van LogistiekKrant. ProLogis, Eurinpro, Eurindustrial en Takenaka zijn het erover eens dat multimodaliteit en bereikbaarheid in de toekomst steeds belangrijker worden. “De grondprijs speelt geen doorslaggevende rol”, aldus Kees Wijnker (Takenaka). “Als niet eerst aan de factoren bereikbaarheid, multimodaliteit en beschikbaarheid van arbeid wordt voldaan, komt prijs niet eens ter sprake”, aldus Ko Nuijten (ProLogis). Volgens Koos Pons (Eurindustrial) is Limburg aantrekkelijk, vanwege de grondprijzen, maar vooral ook door de beschikbaarheid en de mentaliteit van mensen. Ruud Weijmans (Eurinpro) wijst op de grote verschillen in grondprijzen binnen een regio. “Op 15 kilometer van een toplocatie, zijn grondprijzen soms tot 35 procent lager, terwijl de bereikbaarheid vaak net zo goed is.”

Andere factoren spelen ook een rol. Wijnker: “Goed opgezette formules, zoals Zon Freshpark, trekken vanzelf andere, verwante bedrijven naar zich toe. Weijmans wijst op het belang van goede IT. Pons: “Bergh is vooral Wim Bosman, terwijl Venlo van de vijfendertig grootste bedrijven er zeventien herbergt.” Nuijten: “Rotterdam, Amsterdam en zuid-Nederland trekken vooral internationale partijen, terwijl de overige locaties boven de rivieren het vooral moeten hebben van de locale markt.” Van de regio Amsterdam verwacht Pons minder qua ontwikkeling. “Het is te duur. Zeewolde wordt daarentegen wel belangrijk, vooral voor binnenlandse distributie. Vlissingen moet zich nog bewijzen.”
Zie ook de LogistiekKrant die vrijdag 20 augustus is verschenen.

Reageer op dit artikel