nieuws

Test Toyota 7FBEF16:

Warehousing

De nieuwkomer van Toyota is onder andere voorzien van een ergonomische stoel voor de bestuurder, minibedieningshendels en remmen met ‘Accel Off’. Deze zorgt voor een vloeiende, automatische afremming. Op papier klinkt het allemaal mooi. De test wijst uit dat Toyota ook veel daarvan waarmaakt, al troffen we ook enkele minpuntjes aan.

De gloednieuwe 7FBEF16 elektrische vorkheftruck op drie wielen met voorwielaandrijving beschikt bijna vanzelfsprekend over het bekende veiligheidsverhogende Systeem van Actieve Stabiliteit (SAS). De complexe boordelektronica van de machine is net als de vorige modellen voorzien van een drievoudig programmakeuzemenu (S)tandaard + (P)ower + (H)igh power, waarmee de rijkarakteristieken en prestaties naar wens ingetoomd, dan wel opgevoerd kunnen worden. Ondanks het feit dat Toyota er alles aan gelegen was de machine optimaal voor de test te prepareren, was er toch een foutje in de elektronische stuurwielafstelling geslopen. De stuurwielsynchronisatie die het stuurwiel te allen tijde in de rechtuitstand moet terugbrengen, was onvoldoende consequent. Soms stond het stuurwiel correct, daarna weer 180 graden verkeerd afgesteld. We weten uit ervaring dat dit praktische systeem doorgaans feilloos werkt, maar konden hiervan gedurende de test niet voldoende profiteren. Wij reden en testten de machine zowel in de P- als de H-stand. De testresultaten hebben betrekking op de krachtigste H-stand, die de spierballen van deze Japanner wel het meest laat rollen. De H-modus staat dan ook voor: ‘high-performance’. Toch raden we in de praktijk de wat ingetogener P-stand aan. Deze presteert slechts een fractie minder, terwijl het relatief hoge energieverbruik met circa 13,5 procent afneemt. Voor wat betreft hefsnelheid en productiviteit (389 pallets per 8 uur) scoort deze driebenige Japanner de tweede plaats van de tot nu toe geteste trucks in deze categorie. Qua acceleratie zit de machine exact in de middenmoot. De 7FBEF16 moet het ook niet hebben van pure snelheid, terwijl het testverbruik in de H-modus betrekkelijk hoog is. Toch kan met de Toyota met de grootst inzetbare tractiebatterij van 750 Ah het langst worden gereden van alle tot nu toe geteste voorwielaangedreven driewielers.

Reageer op dit artikel