nieuws

Test TCM FG25T6:

Warehousing

Uiterlijk vertoon en frivoliteiten zijn aan de TCM beslist niet besteed. Wel doet de razendsnelle en verrassend productieve, maar ook dorstige Japanner het werk waar hij voor is bedoeld. Wie niet al te veel waarde hecht aan comfort, haalt een typische no nonsens truck in huis.

Deze TCM – type FG25T6 – is vanaf maart 2002 op de markt en heeft dus al de nodige tijd gehad zich in de praktijk te bewijzen. Het is de opvolger van de FG25N5T. De machine heeft ten opzichte van de voorganger enkele verbeteringen meegekregen: betere zicht door mast, meer remkracht, minder trillingen door hangende rempedalen en een ruimere opstap. Volgens de importeur/leverancier is het merk vooral gewild in de hout- en betonindustrie; het ruwere werk. Wat echt opvalt aan deze machine is zijn enorme remkracht. Dit geldt zowel voor de voetrem, als voor de parkeerrem. Vergeleken met zijn voorganger is het remvermogen van de toegepaste trommelremmen aanmerkelijk verbeterd. Dat remvermogen heeft hij ook wel nodig, want hij is erg snel; slechts een fractie onder de snelste machine tot nu toe, de Linde 39X. Vreemd genoeg duurt het wel erg lang voordat deze maximumsnelheid wordt bereikt, want in de acceleratie scoort hij het langzaamst. Met zijn hoge hefsnelheid laat hij ook iedereen ver achter zich. Met een eervolle derde plaats achter twee gerenommeerde merken scoort de TCM met 338 pallets per acht uur een opvallend hoge productiviteit. Toch is en blijft het een machine van uitersten, want het gasverbruik is het hoogst van alle tot nu toe geteste gasverbranders, wat zich eveneens vertaalt in de laagste praktische inzetduur. De importeur/leverancier stelt dat een achteraf gemonteerde geregelde driewegkatalysator met lambda-sonde beslist tot een minder hoog gasverbruik leidt. Spotgoedkoop willen we hem niet noemen, maar hij bezit in de testuitvoering wel een redelijk aantrekkelijk prijskaartje. Over het geboden comfort, zijn matige stabiliteit, nerveus stuurgedrag, hoge verbruik en de hoge geluidsproductie zijn we minder enthousiast.

Reageer op dit artikel