nieuws

Test Still RX50-15

Warehousing

Na ruim 25 jaar is de gedateerde R50-15 niet meer voor de zoveelste keer vernieuwd, maar opgevolgd door de geheel nieuw ontworpen RX50-15. Het lange wachten wordt beloond met één van de best vormgegeven en stabiele achterwielaangedreven driewielvorkheftrucks die we tot nu toe in onze test hadden.

De eerste indruk telt. Die test doorstaat de RX50 met glans. De ontwerpers hebben een opvallend mooie machine gecreëerd. De toegepaste driekleurencombinatie oogt goed. De aluminiumkleurige en licht naar buiten gebogen dakstijlen doen denken aan licht gespreide vlindervleugels die de feloranje gekleurde en van zwarte en alukleurige accenten voorziene machine en bestuurder liefdevol lijken te beschermen. Deze nieuweling heeft qua uiterlijk dan ook niets meer gemeen met de nuchtere en beduidend minder fantasievol vormgegeven voorganger de R50-15, die op basis van zijn prestaties en jarenlange verkoopresultaten tot een succesnummer van Still mocht worden gerekend. De nieuwe type-aanduiding refereert ook sterk aan de vorige, maar deze is volgens de fabrikant hoofdzakelijk gerelateerd aan het RXX-studiemodel. Het Still-concern verwacht kennelijk veel van de nieuweling. Er wordt in Duitsland met ingang van 2004 zelfs extra productiecapaciteit vrijgemaakt voor onder andere deze populaire lichtere machines van 1,0 tot 1,6 ton, door een deel van de productie van zwaardere verbrandingstrucks over te hevelen naar Kalmar in het Zweedse Ljungby. De Still RX50-15 is uitgerust met een voorgeprogrammeerde en deels herprogrammeerbare vijfstanden rijselector op het dashboard met display, waarmee de rijkarakteristiek globaal oplopend is ingedeeld van bescheiden (voor de beginnende chauffeur), tot krachtige prestaties (voor de ervaren bestuurder). De onderlinge verschillen tussen de modi bleken echter niet zo groot. De meeste instellingen – die naar wens deels konden worden gewijzigd – stonden ergens tussen de 70 en 90 procent van de maximumwaarden, wat we zo lieten. We reden de testtruck in de laagste en hoogste prestatiemodus, resp. stand 1 en 5. In het trio Jungheinrich, Mitsubishi en Still, scoort ons testobject de hoogste belaste hefsnelheid, de snelste acceleratie, het laagste testverbruik en de hoogste praktische inzetduur. Alleen voor wat betreft maximale rijsnelheid en aantal pallets per acht uur (de productiviteit) moet de Still landgenoot Jungheinrich nét voor zich dulden. De RX50-15 is in deze configuratie met grote 1000 Ah batterij en lader welliswaar duurder dan de geteste Mitsubishi, maar vergelijkbaar met de Jungheinrich.

Reageer op dit artikel