nieuws

Nuttig bij vollast

Warehousing

Volvo’s FH12.500 verschafte TTM de mogelijkheid om de turbcompound motor te testen en kennis te maken met Volvo’s recente vernieuwingen aan het interieur en het exterieur van de cabine. De hamvraag is wat de turbocompound de transporteur brengt?

Download hier het artikel
in PDF-formaat (584 Kb)

TTM’s eerste kennismaking met de nieuwe Volvo cabine dateert van augustus vorig jaar, toen de wagen meedeed in de 1000 Punten Test, die TTM samen met diverse Europese collega vaktijdschriften in Duitsland organiseert. We testten toen weliswaar de 460-er, maar wel met dezelfde Globetrotter XL cabine. Verder was ook de turbocompound voorzien van Volvo’s nieuwe I-shift bak, zoals bij de 1000 Punten Test het geval was.

Interieur
Om maar met het interieur te beginnen: zowel dashboard als de overige delen van het interieur werden grondig gerestyled. In de cabine vereiste het toenemend aantal functies simpelweg meer schakelaars en dus een nieuwe dashboard layout. Zoals te zien is er in het half rond gebogen nieuwe instrumentenpaneel voldoende plaats daarvoor. Nieuw is verder het stuurwiel met een rechthoekig hart, waarin airbag en schakelaars zijn ondergebracht en in het midden voorzien van Volvo’s vertrouwde bolletje-pijltje logo. Aan de nieuwe chauffeursstoel valt op dat niet alleen de gordel erin is geïntegreerd, maar ook de bedieningspook van de I-shift. Verder kan het onderste bed worden opgeklapt, waardoor een tafel ontstaat met twee zittingen, door Volvo lieflijk ‘Dinette’ genoemd. Nieuw zijn verder de afsluitbare kasten boven de voorruit en tegen de achterwand. Gebleven is de rook- en warmtemelder, een accessoire dat voorzover wij weten alleen door Volvo wordt aangeboden.
Ook het aircosysteem is nieuw ontwikkeld en is getransformeerd tot een klimaatbeheersingssysteem. Wat betreft de hoogte van de cabinevloer biedt Volvo met de XL zo ongeveer het maximum. Desondanks is het volume van de cabine groot en biedt de Globetrotter voldoende stahoogte voor het verkleden. Al met al zijn er op het gebied van ergonomie en chauffeurscomfort vrijwel geen wensen onvervuld.

Buitenzijde
Aan de buitenzijde kenmerkt de nieuwe cabine zich door de nieuwe koplampunits en de nieuwe vorm van de grille. De koplampunits zijn scharnierbaar. Het geheel is naar zeggen van Volvo ook in aerodynamisch opzicht verbeterd en de toegankelijkheid voor de dagelijkse controles achter de grille is makkelijker. Nieuw is ook de in de toekomst verplichte front onderrij bescherming (FUPS). Bezwaar daarvan wel is dat de ruimte tussen voorbumper en wegdek maar achttien centimeter bedraagt en dat is volgens ons voor menige oprit te weinig. Maar het Brussels ambtenarenbureau is nu eenmaal ver verwijderd van vrachtferries en ander ongemak.

Turbocompound onzichtbaar.
Onze testtruck was dus voorzien van een turbocompound motor. Bij een dergelijk motortype bestaat er een mechanische verbinding tussen de as van de turbolader en de krukas van de motor. Via een tandwieltrein wordt maximaal twintig tot dertig pk aan het uitgaand vermogen toegevoegd. Een dergelijk systeem wordt al jaren alleen door Scania aangeboden en trouwens slechts in beperkte mate verkocht. Volvo’s turbocompound lijkt qua uitvoering sterk op die van Scania. Een verschil is dat Volvo de Turbocompound motor niet aanbiedt in combinatie met de Volvo Motorrem VEB. Bepaalde Scania patenten verhinderen dat. De merkbare resultaten van de turbocompound beperken zich naar onze ervaring tot die trajecten waar alle pk’s nodig zijn. Op de TTM klimtest bijvoorbeeld was de turbocompound een stuk sneller dan de 460er van Volvo terwijl het brandstofverbruik identiek was. Op het klimmende traject van Dortmund naar Frankfurt zie je van die extra pk’s echter niet zoveel terug in brandstofverbruik of snelheid. Wel is het aantal schakelingen een stuk lager. Maar een deel van dat effect is ook toe te schrijven aan het feit dat we de 460er destijds testten met Geartronic schakelautomaat. Die schakelde veel vaker dan de nieuwe I-Shift waarmee onze turbocompound was uitgerust. Overigens hadden we destijds met de tests van de turbocompound van Scania soortgelijke ervaringen. Soms kwam deze qua brandstofverbruik zelfs hoger uit dan een Scania met gewone turbomotor.

Reageer op dit artikel