blog

Voorraadbeheer banden: de lucht is er helemaal uit

Warehousing 1818

Hoe ver gaan we met het minimaliseren van de voorraden in de keten? Deze vraag stelt logistiek expert Tom Tillemans zich af na een hachelijk moment langs de kant van de weg.

Voorraadbeheer banden: de lucht is er helemaal uit

Daar stond ik dan met een lekke band, vlakbij mijn afspraak die ochtend in het oosten van het land. Van onder de auto was een onderdeel eraf gesprongen, dat ik niet meer kon ontwijken op de provinciale weg. Een harde knal, minder controle over het stuur en een oplichtend waarschuwingslampje op het dashboard van mijn huurauto gaven aan, dat er iets mis was. Een flink gat in de achterband als resultaat en helaas geen reservewiel in de auto. De spuitbus had geen zin bij een groot gat. Geen probleem denk je dan nog.

Voorraadbeheer

Op naar plan B: bellen met het verhuurbedrijf en nieuwe band erom laten zetten terwijl ik in bespreking ben. Vervolgens door na mijn afspraak in de 2e helft van de middag in Brussel. Gaat lukken! Het verhuurbedrijf regelt keurig de wegsleepdienst. Op naar een bekende bandenservice op 15 km rijden. Blijkt hier de bandenvoorraad te beperkt te zijn: de combinatie merk en afmeting band is niet voorhanden. Hetzelfde merk band blijkt er namelijk onder te moeten, als eis vanuit het automerk.

Geen probleem… Er wordt gebeld met de landelijke groothandel in automaterialen op hetzelfde industrieterrein, die de band wellicht wel heeft. Ook hier geen voorraad. Wel morgen leverbaar.

De wegsleepdienst belt met de hulpcentrale  van de autoverhuurder en nu op naar de merkdealer in de volgende stad. Hier zal de band wel voorradig zijn. Een telefoontje naar de dealer om ons bezoek aan te kondigen, zodat de dealer alvast aan de gang kan. Prima geregeld door de wegsleepdienst en een leuk gesprek onderweg met de chauffeur over zijn dagelijkse werk. Bij de dealer aangekomen wordt nog gekeken wat mogelijk is. Neemt u gerust een bakje koffie… Dan opnieuw een teleurstelling. De band is ook hier niet voorradig, maar de vervanging kan wel morgen plaats vinden. Hmmm…..

Lees ook
Voorraad is business voorraad: logistieke voorraad bestaat niet
Kwart inkopers heeft geheime voorraad

 

Bellen met het autoverhuurbedrijf, die de beslissing neemt om dan maar de auto te vervangen. Dit kan wel even duren. Ik bel naar mijn klant in Brussel en verplaats mijn afspraak die middag uit overmacht.

2 Uur later wordt de auto vervangen en rij ik naar huis. Zelfde merk auto, zelfde kleur, bijna hetzelfde kenteken. Over 2 dagen zit mijn huurtermijn erop en neem me voor om voor inleveren nog eens naar het merk band te kijken…

Hoe ver gaan we met het minimaliseren van de voorraden in de keten en deze zo ver mogelijk upstream neerleggen om het werkkapitaal te verlagen? Wegen de extra kosten op tegen de besparingen? Waarom verplicht een automerk haar dealers en verhuurklanten om een specifiek bandenmerk te monteren en mag ze dit juridisch wel doen? Een bandenservice waar je zonder afspraak terecht kunt, die geen banden heeft? Wellicht een kans om downstream consignatievoorraad in de keten te kijken en in te voeren? Hoe zit het eigenlijk bij vrachtwagens? Die zie ik niet een dag langs de weg staan, wachtend op vervanging van een band. Wat kan hiervan worden overgenomen richting de personenauto’s? Wat voor servicelevel afspraken zijn hier gemaakt?

Voorraden delen? Dat vraagt om data alignment!

 

Tip van Tom: Gemeenschappelijk afstemming vinden in de keten. Zo niet, dan is er vast plaats voor een ketenregisseur. De domeinnaam vindmijnband.nl is nog beschikbaar. Op naar meer lucht in de bandenlogistiek!

Tom Tillemans is consultant in logistiek en supply chain

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels