blog

WMS binnen 8 verschillende applicatielandschappen

Warehousing 1502

Moeite met het inpassen van WMS in het huidige applicatielandschap? Welk systeem is verantwoordelijk voor welke informatie, ofwel: hoe ziet het applicatielandschap met een WMS eruit? Lex Roubos van WICS Logistics verschaft helderheid.

WMS binnen 8 verschillende applicatielandschappen

Binnen dit artikel beschrijven we het volledige applicatielandschap van diverse organisaties. Hierin bevinden zich zowel bedrijven met een ERP systeem als bedrijven die gebruik maken van een Best-of-Breed oplossing.  Een WMS of een TMS wordt vaak aangeschaft naast het ERP, als er processen zijn waar gespecialiseerde software voor nodig is. Door middel van koppelingen (interfaces) worden de systemen dan gekoppeld en communiceren zij met elkaar.

Nieuw WMS tijdperk breekt aan

Vanuit de markt is ter vervanging van het ERP, een Best-of-Breed een steeds vaker voorkomende oplossing. Mede doordat interfacing, het koppelen van softwarepakketten, steeds eenvoudiger is. Dit maakt het mogelijk dat Best-of-Breed een veel gekozen strategie is. Hierbij ontstaat een omgeving waarbij specialistische pakketten aan elkaar worden gekoppeld.

  Startende/middelgrote webshop

Een webshop kan starten met de software waarop de webshop draait, in combinatie met een klein boekhoudpakket. Het leidende pakket is de webshop software, daarin gebeurt het meeste en verder zijn er geen uitgebreide systemen. De webshop is verantwoordelijk voor artikelen en orders, maar ook de voorraad. Op het moment dat de logistieke operatie een belangrijk onderdeel wordt van het bedrijf, kan nagedacht worden over een WMS. Orderpick technieken, crossdock-mogelijkheden, fijnmazige inslag en scheiding tussen pick- en bulklocaties kunnen redenen zijn om hierin te investeren en daarmee de achterkant van de webshop verder te professionaliseren.

Kom naar de WMS Dag op 19 april

De nieuwe WMS pakketten werken doorgaans in de cloud. Zijn deze systemen eenvoudiger te implementeren? En is dit gemakkelijk op te schalen, of niet? Tijdens de WMS-dag gaan we op deze onderwerpen in.

 

Grote webshop

Bij een grote webshop kunnen er aanvullende systemen bijkomen. Om de snelle groei onder controle te houden, is het denkbaar dat een ERP systeem wordt geïntroduceerd. In dat geval kan het webshop softwarepakket rechtstreeks met het WMS praten, uitsluitend via het ERP of een combinatie daarvan. Het ERP kan leidend zijn in artikelen, orders en / of inkopen, maar dit kan ook deels bij de webshop liggen. Wanneer het WMS is aangesloten, zal deze leidend worden in de voorraad. Ook inkopen worden doorgeschoten naar het WMS om bij inslag vergeleken te worden met daadwerkelijk binnenkomende goederen.

Lees ook
ERP of gespcialiseerde software

Valkuilen en oplossingen bij ERP implementaties

De terugkoppeling van het WMS naar het ERP kan zich beperken tot de voorraad, maar kan ook uitgebreid worden met een opslagbevestiging of een Track & Trace bij verzending. Dit laatste bericht wordt ook regelmatig direct naar het webshop softwarepakket teruggekoppeld, zonder tussenkomst van het ERP. Het ERP kan ook alleen de transactiewaarden van de webshop vragen, waar het WMS juist weer gebaat is bij de orders en artikelen die doorgeschoten worden. Een ERP wil vaak weten in hoeveel artikelen er zijn verkocht, maar dit gaat zelden op orderniveau. Zo zijn er veel diverse mogelijkheden.

Groothandel

Voor veel groothandels is een ingrijpende verandering gaande. Waar voorheen het B2B kanaal werd bediend, het beleveren van winkels, wordt ook steeds vaker rechtstreeks de consument benaderd. Zo zien we tegenwoordig bij groothandels dat webshop software geen vreemde eend in de bijt is. Zeker omdat binnen deze branche een B2B webshop kan worden gebruikt om zakelijke klanten hun bestellingen te laten plaatsen. Tevens is Product Information Management (PIM) software een vaak terugkomend systeem binnen het applicatielandschap van groothandels. PIM software geeft informatie over de producten die gevoerd worden. PIM heeft inkoopprijzen, verkoopprijzen en staffels, maar ook maten en kleuren van artikelen.

Software: ben je IKEA of Amazon?

Startende LDV

Een logistiek dienstverlener (LDV’er)  heeft geen eigen artikelen en voert logistieke diensten voor derden uit. Daardoor is een PIM systeem weer niet relevant. Voor een logistiek dienstverlener is het WMS een must: logistiek is de core business van het bedrijf. Nieuwe klanten met eigen voorraad en orderbronnen kunnen worden aangesloten aan het WMS door middel van interfaces, maar vormen geen onderdeel van het applicatielandschap. Wanneer de boekhouding gekoppeld is aan het WMS, kunnen logistieke diensten worden gefactureerd aan de klant. Dit gebeurt op basis van de in het WMS ingevoerde in-, op- en uitslagtarieven.

Grote LDV’er

Een grote logistiek dienstverlener, of dit nu levering aan consumenten (B2C) of zakelijke klanten (B2B) is, koppelt aan externe pakketten voor orders en mogelijk artikelen. Hiervoor kan een eventueel ERP of WMS worden ingezet. Het WMS houdt in-, op- en uitslagtarieven bij en berekent de facturen, maar zal deze niet zelf versturen. Wanneer de dienstverlener een ERP gebruikt voor het factureren van logistieke diensten, dient het ERP aan het WMS gekoppeld te zijn.

Waarom investeren in WMS?

LDV’er met eigen transport

Bij een logistiek dienstverlener met eigen transport, zien we vaak een Transport Management Systeem (TMS) en een ritplanningspakket terug. Het TMS is nodig voor het factureren van ritten en (onder-)aannemers afroepen en bepalen welke auto welke rit gaat rijden, ritplanning houdt rekening met laad- en lostijden van klanten. Als de dienstverlener geen ritprijzen hoeft af te rekenen omdat er alleen met extern transport wordt gewerkt, dan wordt alleen de ritplanning gebruikt.

Winkelketen

Bij een winkelketen is er altijd Point of Sale (POS) software aanwezig. Dit wordt in de praktijk ook wel een kassasysteem genoemd. Echter kan een POS-systeem tegenwoordig veel meer dan vroeger en doen we daarmee de naam tekort: een POS toont ook klantgegevens, verkoopstatistieken en voorraadinformatie. POS kan simpel opgezet worden, met slechts de registratie van de verkopen, maar wordt door winkelketens ook geregeld uitgebouwd tot een heus ERP.

De combinatie met het boekhoudpakket is vaak simpel: dit pakket weet hoe veel geld er ligt, het POS wát er in de winkels ligt. Door grote winkelketens wordt ook vaak een ERP gebruikt: De vraag is alleen of dan het ERP leidend wordt, of het POS. Het WMS zal bij een Multichannel strategie gevoed worden door het POS of het ERP.

WMS aanschaffen of zelf bouwen? Elf meningen!

Productiebedrijf

Een productieomgeving is qua logistiek net iets complexer dan de gebruikelijke omgevingen. Een productiebedrijf heeft doorgaans óf een ERP met veel maatwerk binnen een productiemodule, of een productiepakket uitgebouwd tot een heus ERP. Productiebedrijven gebruiken naast dit systeem ook regelmatig een PIM om alle variëteiten van grondstoffen, componenten en halffabricaten vast te leggen.

Conclusie

Er is geen ‘goed landschap’: bijna elke organisatie heeft unieke processen wat weer zorgt een eigen inrichting van het landschap. Wel kan deze blog handvaten geven om te onderzoeken of het eigen applicatielandschap past bij de organisatie en hoe dit in de toekomst kan worden ingevuld.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels