blog

Liever evolutie in plaats van revolutie in WMS

Warehousing 1486

De media staan vol met verhalen over disruptieve innovaties. Ook in de WMS-markt ontstaan nieuwe systemen die graag aanhaken op deze trend. De vraag is waarbij uw organisatie in deze roerige tijden het meest gebaat is: een nieuw ontwikkeld warehouse management systeem dat zich nog moet bewijzen en vaak beperkt is qua mogelijkheden? Of een goed doortimmerd, schaalbaar systeem dat meer zekerheden biedt, rijk is aan functionaliteit en verder kijkt dan de vier muren van het warehouse? Urban van Loon deelt zijn mening.

Liever evolutie in plaats van revolutie in WMS

Wie de verhalen over warehouse management systemen (WMS) leest, gaat geloven dat alleen een nieuw systeem aan alle huidige en toekomstige eisen kan voldoen. Maar wat is nieuw? Is dat een pas ontwikkeld systeem dat op moderne IT-architectuur is gestoeld, in de cloud staat, gemakkelijk te koppelen is en met app-technologie werkt? Of kan een bestaand systeem dat gebaseerd is op 25 jaar historie en zich heeft bewezen in vele grote magazijnen ook voor vernieuwing in het magazijn zorgen?

Eén argument pleit in ieder geval voor een bestaand WMS: stabiliteit en robuustheid. Een bestaand systeem is in de loop der tijd meestal uitgegroeid tot een goed doortimmerd systeem dat weinig storingen oplevert. Ik merk het persoonlijk steeds weer op het moment dat een nieuwe release met nieuwe functionaliteit verschijnt. Met elke release neemt het aantal meldingen van bugs af. Dat is een teken dat het systeem zo goed in elkaar steekt, dat fouten in de software nauwelijks nog voorkomen. Dat belooft iets over de continuïteit van de operatie, dat in tijden van late cut-off tijden en same-day delivery steeds belangrijker wordt.

Vier andere argumenten

Er zijn meer argumenten om een bestaand systeem te verkiezen boven een volledig nieuw opgezet WMS. Ik noem de vier belangrijkste.

1. Verdieping van functionaliteit

Een gloednieuw WMS zal waarschijnlijk nog niet dezelfde rijkdom aan functionaliteit als een bestaand systeem bevatten. Juist de functionaliteit die wat dieper gaat dan de standaard functionaliteit voor inslag of orderpicking kan tegenwoordig het verschil maken. Denk bijvoorbeeld aan e-commercemagazijnen, waar nieuwe concepten nodig zijn om de grote aantallen kleine orders snel en efficiënt te verzamelen. Zo’n concept is bijvoorbeeld batchpacking in combinatie met ‘putwalls’ of ‘pigeon holes’. Orderpickers verdelen hun artikelen per order over de vakken in de putwall, waarna de inpakmedewerkers ze daaruit halen, verpakken en verzenden. Kan een WMS dat ondersteunen? Ook als de putwall met elektronische displays wordt aangestuurd?

Een ander voorbeeld is de afhandeling van retouren. Die leveren vaak problemen op als de teruggestuurde artikelen vanuit de winkel zijn geleverd of daar door de consument zelf zijn opgepikt. Probeer dan nog maar eens de oorspronkelijke order terug te zoeken in het WMS. Dat lukt niet omdat die order niet in het warehouse is afgehandeld. Een koppeling van het WMS met een ordermanagementsysteem biedt dan uitkomst, waardoor met het scannen van de retourlabel wel de oorspronkelijke order kan worden gevonden. Het scannen van de barcode volstaat dan om de geretourneerde artikelen weer terug op voorraad te boeken en het bedrag te crediteren.

2. Verbreding van functionaliteit

Steeds meer bedrijven zoeken een oplossing die meer biedt dan alleen de ‘hardcore’ WMS-functionaliteit. Denk aan ondersteuning voor labour management of slotting. Labour management biedt bijvoorbeeld mogelijkheden om objectief en nauwkeurig de productiviteit van medewerkers te meten. Die informatie kan weer worden gebruikt om medewerkers zo goed mogelijk in te zetten en te voorspellen hoeveel extra mensen nodig zijn om alle orders op tijd te verwerken.

Labour management is vooral interessant voor retailmagazijnen, zeker als daar e-commerce-activiteiten plaatsvinden. Dat zijn magazijnen waar veel mensen rondlopen en waar de werklast van dag tot dag en zelfs van uur tot uur flink uiteen kan lopen. Wie zijn WMS wil aanvullen met ondersteuning voor labour management en slotting, doet er verstandig aan om een softwareleverancier te kiezen die een complete oplossing biedt. Dan bent u niet alleen verzekerd van volledige integratie, maar ook van beperkte implementatietijd. Alles wat in het WMS al is geregeld, hoeft niet weer opnieuw voor aanvullende systemen te gebeuren.

3. Integratie in de keten

Het ordermanagementsysteem kwam al ter sprake. Het grote voordeel van een dergelijk systeem is dat alle voorraden in de hele supply chain kunnen worden ontsloten. Het magazijn is immers lang niet meer de enige locatie waar orders worden verzameld, verpakt en verzonden. Soms is het slimmer om een order vanuit een naburige winkel af te handelen. Of vanuit het magazijn van een leverancier, als het artikel niet in het eigen magazijn op voorraad ligt (dropshipments). Een ordermanagementsysteem bovenop het WMS berekent welke order het snelst, efficiëntst en/of goedkoopst uit welk voorraadpunt kan worden geleverd.

Wie zijn leveranciers inschakelt voor dropshipments, kan hen via een portal aan het WMS koppelen. Leveranciers kunnen via die portal zendingen aanmelden (advanced shipment notice), zodat goederenontvangst, crossdocking en consolidatie van zendingen sneller verloopt. Ze kunnen verzendlabels met de eigen ‘look and feel’ uitprinten, zodat klanten niet eens merken dat een andere partij hun order heeft afgehandeld. En via een dergelijke portal heeft iedereen inzicht in de status van orders, wie die dan ook afhandelt.

4. Slimme apps

Inderdaad, apps zijn echt niet voorbehouden aan gloednieuwe systemen. Ook aan een bestaand WMS kunnen slimme toepassingen voor tablets of smartphones worden gekoppeld. Denk aan een orderpick-app voor Android-devices, die vaak intuïtiever en daardoor sneller werkt dan een traditionele barcodeterminal. Als het WMS aan labour management is gekoppeld, krijgen die orderpickers via hun Android-device ook inzicht in hun eigen productiviteit. Het is zelfs mogelijk om een spelelement te introduceren door die productiviteit af te zetten tegen die van collega’s.

Slimme apps bestaan er ook voor managers en supervisors. Denk aan een app die inzicht geeft in de voortgang en de mogelijkheden biedt om de operatie bij te sturen als dat nodig is. Met behulp van webservices is het bouwen van nieuwe toepassingen die gebruik maken van stukken functionaliteit uit het WMS geen probleem meer. Ook een bestaand WMS kan gestoeld zijn op moderne architectuur die dit soort zaken mogelijk maakt. Het grote voordeel is dat u nog veel meer mogelijkheden erbij krijgt.

Worstelt u met de keuze voor het juiste WMS? Bezoek dan de WMS-dag! Lees er meer over.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels