blog

Logistiek: de nieuwe buurman in de stad

Warehousing 711

De ‘last mile’ verhuist naar de voorhoede, waarmee het logistiek vastgoed steeds dichter bij de stedelijke ruimte komt. Maar waar in de stedelijke ruimte? Creativiteit is geboden.

Logistiek: de nieuwe buurman in de stad

Het aantal huishoudens stijgt, en daarmee ook de afzetmarkt. Door de groeiende gemiddelde leeftijd van de bevolking zal de mobiliteit minder worden en de vraag naar service in de buurt toenemen. Maar de belangrijkste ontwikkelingen die als katalysator fungeren vinden we natuurlijk in de (oprukkende) e-commerce.

Last mile

Korte levertijden zijn de groeiende trend. ‘Same day delivery’ wordt steeds vaker ingezet en vraagt om een aangepaste kijk op logistieke locaties. De helft van de huidige leveringen wordt bezorgd bij particuliere klanten. Om een nog snellere levering van het groeiende aantal online bestellingen mogelijk te maken, moeten efficiënte logistieke concepten worden geïmplementeerd. De ‘last mile’ verhuist naar de voorhoede, waarmee het logistiek vastgoed steeds dichter bij de stedelijke ruimte komt.

 

Lees ook
Forse groei in vraag naar stedelijk logistiek vastgoed

 

Herontwikkeling binnenstad

Maar waar in de stedelijke ruimte? Ruimte is namelijk schaars, vooral in de vier grote steden in Nederland. Daarin moeten we dus creatief samenwerken met gemeenten. Denk bijvoorbeeld aan de herontwikkeling van binnenstedelijke brownfields. Dit geeft een gemeente de kans oude gebieden een nieuwe, functionele bestemming te geven.

 

Lees ook
Autonome robots veranderen ‘complexe’ last mile drastisch

Hoe Amazon en Walmart de last mile opschudden

 

Zodra een dergelijk locatie in gebruik is, zal dit de gemeente helpen in het ontlasten en coördineren van het verkeersvolume. Lading kan meer gefaseerd en in kleinere eenheden verspreid worden, omdat de goederen al dichterbij het punt van bestemming zijn. Doorontwikkeling in vervoer is in dit geval ook een optie, zoals het gebruik van elektrische bestelbusjes of zelfs elektrische fietsen.

Belangrijke aspecten

Er klinken vaak nog praktische bezwaren. Gemeenten en bewoners zijn bezorgd over de vermindering van de levenskwaliteit. En inderdaad, de transitie naar de stedelijke ruimte heeft gevolgen op vele vlakken. Als ontwikkelaar kijken we naar de verschillende aspecten die zo belangrijk zijn voor een aangename leefomgeving, zoals het ontwerp van de gebouwen en de symbiose met het gebied.

 

Blog van Walther Ploos van Amstel
Verkeersveiligheid stadslogistiek: tijd om aan de rem te trekken

 

Samenwerking noodzaak

In tegenstelling tot de grote distributiecentra, is het voor stedelijke projecten cruciaal om te versmelten met de buurt; met de bestaande huisvesting, kantoorgebouwen en groenvoorziening. Dit vereist nauwe samenwerking met de gemeenten die het land toekennen.

 

Last mile is vruchtbare bodem voor innovatie

 

Ontwikkelaars hebben daarin de belangrijke taak scherp te zijn op het ontwerp van innovatieve en passende concepten. Een aantrekkelijk architectonisch ontwerp verhoogt de acceptatie. Het gebruik van groene gebieden, de juiste bouwmaterialen zoals hout en een vormgeving die past bij de rest van de directe omgeving kunnen het bestaande beeld van het massale distributiecentrum vervangen.

Profiteren

En belangrijker: je moet verder denken dan alleen de gebouwen zelf. Het gaat juist om de invulling van het complete concept. Intelligente, duurzame bouwconstructies in combinatie met coalities tussen partijen die belangrijk zijn in de samenleving. Een gemeenschap kan dan zelfs profiteren van een goed doordacht nieuwbouwproject. Niet alleen door de nieuw gecreëerde banen, maar ook door de integratie van nieuwe voorzieningen in de buurt, zoals kinderopvang, een sportfaciliteit of horeca. Het doel moet zijn om waarde te creëren voor de nieuwe buren.

Auteur: Tijs Derison, directeur SEGRO Benelux

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels