artikel

NSK heeft met nieuw distributiecentrum ‘platform voor de toekomst’

Warehousing 1139

Ruimtegebrek, efficiencyproblemen en toekomstige groei noopten NSK tot herziening van het opslagsysteem en de interne logistiek. Het resultaat is een nieuw Europees distributiecentrum. De opslagcapaciteit is bijna verdubbeld. Mechanisatie is doorgevoerd waar mogelijk. Ook aan veiligheid is gedacht.

NSK heeft met nieuw distributiecentrum ‘platform voor de toekomst’

Kortere levertijden, een grotere voorraad en een betere beschikbaarheid van producten. Dat waren drie belangrijke doelstellingen voor de bouw van het nieuwe Europees distributiecentrum (EDC)  van Nippon Seiko Kabushiki Kaisha, kortweg NSK. De Japanse specialist in rollagers heeft in Tilburg, op 3 kilometer afstand van het oude distributiecentrum, een nieuw warehouse in gebruik genomen.  ‘Het “platform voor de toekomst’, zoals projectmanager Daan van Iersel het EDC noemt, biedt de gewenste mogelijkheden waarmee de doelstellingen moeten worden behaald.

Van Iersel: “We zaten vol in het oude pand. We konden niet uitbreiden en het huurcontract liep af. Dan stel je de vraag zitten we nog op de juiste plek.” Het antwoord was nee.  Zoals vaak bij nieuwbouw was ruimtegebrek, met efficiencyproblemen als gevolg, de reden nieuw te bouwen. “We hadden in het oude pand een vullingsgraad van 95 procent. We liepen vast in de operatie. Met name tijdens piekmomenten. De efficiency holde hard achteruit.”

Magazijninrichting

Problemen die met het nieuwe EDC, ingericht door SSI Schäfer, tot het verleden behoren. De vullingsgraad is teruggeschroefd naar ruim 60 procent. Een reden is de toegenomen vloeroppervlakte. De vloeroppervlakte is gegroeid van 10.000 naar 17.000 vierkante meter. Daarnaast beschikt de Europese tak van het Japanse bedrijf over 1900 vierkante meter aan mezzanine. Op deze verdieping worden de gereed producten voor de automotive industrie klaargezet. Producten worden door NSK omverpakt en geplaatst in bakken die geschikt zijn voor het productieproces van de klant. Het aantal rekken voor piece picking is met 33& toegenomen tot 2150 stuks. “In vergelijking met het oude dc hebben we er een tweede verdieping bovenop gezet. Die staat nu nog leeg, maar biedt de gewenst groeiruimte. Ruimte is er ook in palletopslag. Het aantal palletplaatsen is opgeschroefd van 17.000 naar 26.000. “We hebben zo’n twintig procent groeiruimte.

 

nsk distributiecentrum

Integratie distributiecentra

Ruimte die op korte termijn al deels nodig is. NSK brengt namelijk andere Europese vestigingen onder in Tilburg. Het distributiecentrum in Ratingen, Duitsland wordt volgend jaar geïntegreerd. Dit betreft met name lange goederen. Hiervoor is al ruimte vrijgemaakt in het dc. Ook het Engelse distributiecentrum in Newark staat op de planning geïntegreerd te worden. “Efficiency is de reden. “De distributiecentra hebben redelijk wat overlap in voorraad. Zeker als de voorraadproductie onder druk staat, zijn we veel tijd kwijt met onderling aan het herverdelen van voorraad. Dat is straks niet meer nodig.” Of het Engelse dc echt wordt geïntegreerd is onzeker. “Dit hangt af of het een softe of harde Brexit wordt.”

Orderpicking

Aan zekerheid is geen gebrek wat betreft de interne, logistieke operatie. Van Iersel en zijn team hebben de werkwijze van de operatie grotendeels onveranderd gelaten ten opzichte van de oude situatie. Orderpicken gebeurt lopend of via heftrucks, smalle gangen trucks (inductie geleid) en reach trucks in combinatie met handscanners. NSK heeft andermaal voor Toyota gekozen als truckleverancier. “We leasen onze trucks. We hebben de oude leasecontract gelijk gesteld met het oude huurcontract. Hierdoor konden we de nieuwe vloot in het nieuwe dc laten starten. Dat maakte de verhuizing gemakkelijker.” Automatisering bleek geen optie voor NSK. “We hebben het overwogen maar de terugverdientijden zouden te lang worden. We hebben te weinig lijnen om het rendabel te krijgen.”

 

nsk

Rollenbaansysteem

Mechanisering is wel doorgevoerd in de nieuwe omgeving. NSK implementeert binnenkort een rollenbaansysteem voor de afvoer van de dozen met de gepickte kleingoed. De dozen worden gesorteerd voor pakketverzending óf voor een consolidatieslag. De dozen worden dan via het lopende bandsysteem naar een consolidatiestation vervoerd waar de dozen samen worden gevoegd met de palletproducten waardoor er één zending wordt gecreëerd voor de klant. De reden voor de investering is tweeledig: efficiency verbetering én ergonomie. “Er zitten dozen bij tot 25 kilogram. De conveyor neemt het til- en sjouwwerk over.” Het wikkelen van de pallets is volledig gemechaniseerd. Nu wordt de wikkelstraat via een heftruckmedewerker voorzien van de verzendklare pallets.

 

AGV implementatie

AGV’s gaan de aanvoer van pallets op zich nemen. “Het is voor ons een opstap naar AGV techniek. Een techniek die in de toekomst zal toenemen . Dit is voor ons dan ook een goede, veilige case om de techniek uit te proberen en de mensen te laten wennen. ”Daarnaast speelt ook imago een rol. “AGV’s spreken  klanten aan. Het geeft ook aan dat je vooruitstreven bent als bedrijf. Dat is niet de hoofdmoot; dat is de operatie. Voor ons is het rendabel.” Flexibiliteit speelde ook een belangrijke doorslaggevende rol. “We hebben gekeken naar een conveyor oplossing. Maar wanneer die rollenbaan stil valt, ligt het hele systeem plat en heb je geen output. Omdat we het distributiecentrum voor Europa zijn, en straks het enige dc, willen we dat risico niet lopen. Om diezelfde reden kiezen we ook niet voor volledige automatisering.”

Veiligheid

Veiligheid staat bij het Japanse bedrijf hoog in het vaandel. Reden voor Van Iersel en zijn team om een uitgebreide veiligheidsanalyse te doen. Uitkomst hiervan is de aanschaf van kunststof aanrijdbeveiligingssystemen (A-Safe). “Voorheen hadden we metalen aanrijbeveiliging. Dat gaf veel blijvende schade bij aanrijdingen en vervangingskosten.”Reden voor de manager om nu te kiezen voor kunststofsystemen. “Kunststof absorbeert de schade en het systeem komt terug in de oorspronkelijke staat.” NSK heeft voor op de werkvloer gekozen voor lage, zware oplossingen voor de bescherming van wikkelaars, paklijnen en het voetgangersgebied. Kolombeschermers moeten het pand beschermen tegen aanrijdingen.

 

nsk dc

 

WMS

Hoewel Van Iersel tevreden is met het nieuwbouwproject en de overstap, is hij nog lang niet waar die wilt zijn. De snelheden van in- en opslag en output zijn hetzelfde als in het oude dc.  “Het platform van de toekomst is klaar. De infrastructuur ligt er. De efficiency winst wordt behaald nadat het rollenbaansysteem operationeel is en de AGV’s gaan rijden. Ook het geplande nieuwe WMS zal winst opleveren, meent de projectmanager. Een gevolg van de vernieuwde aanpak is het reduceren van het aantal ploegendiensten. NSK wil terug van 3 naar 2 door de nachtdienst te laten vervallen. Daarmee wil NSK zijn positie als interessante werkgever versterken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels