artikel

AGV’s op LogiMAT: Kiva is dood leve Kiva

Warehousing Premium 1498

AGV’s op LogiMAT: Kiva is dood leve Kiva

AGV’s waren massaal aanwezig op LogiMAT 2018. Met name Kiva achtige oplossingen. Diverse aanbieders en soorten sierden de beursvloer en gangen. Wat hebben ze gemeen en waar verschillen ze van elkaar? Een overzicht.

Cijfers liegen niet. AGV’s waren en masse present op de zestiende editie van de LogiMAT medio maart. Autonome voertuigen voor het transport van bakken, pallets en andere lastdragers waren overal. Vier jaar nadat het merk Kiva werd ingelijfd door Amazon en opgegaan is in Amazon Robotics, struikelde je bijna over soortgelijke oplossingen.

Nipper

Dat begon al bij binnenkomst. In de gang naar de beurshallen stonden Neolog en Mobile Industrial Robots met hun AGV’s. Even verderop stond de Nipper van het Nederlandse bedrijf Spider Robotics. Nipper is een compacte AGV pallettruck die werkt op basis van een wifi-verbinding. Het voordeel van deze aansturing is dat niet eerst – in tegenstelling tot conventionele AGV-oplossingen – een hele infrastructuur moet worden aangebracht in een magazijn of productiefaciliteit, aldus de producent. De Nipper is geschikt voor het horizontaal transporteren van (euro)pallets tot 1000 kilo. De pallettruck heeft een batterij management systeem (BMS) aan boord dat ervoor zorgt dat na 10 minuten laden er 8 uur gewerkt kan worden. De snelheid is 2 kilometer per uur. 4 kilometer per uur is optioneel.

 

 

Zie ook
Robots in de logistiek: dit is er dit kunnen ze

 

AGV markt 700 miljoen euro

Over cijfers gesproken: De AGV markt zal over pakweg vijf jaar wereldwijd een waarde vertegenwoordigen van ruim 2,5 miljard euro, blijkt uit diverse internationale rapporten die opgesteld zijn over de Automated Guided Vehicles markt. De Europese AGV markt is momenteel 390 miljoen dollar waard. In 2022 zal dat ruim 700 miljoen dollar zijn. De groeiende populariteit was zichtbaar op de intralogistieke beurs in Stuttgart.

 

 

 

 

Kivnon

agv kivnonHoewel de grote material handling aanbieders zich vandaag de dag flink roeren op de AGV markt (conventionele serie-(magazijn)trucks worden omgebouwd zodat ze ook zelfstandig kunnen opereren) waren er vooral veel AGV/robot gespecialiseerde aanbieders die zich presenteerden. Een van hen was Kivnon. De Spaanse AGV specialist toonde diverse varianten uit zijn gamma. Waaronder de AGV op gebarentaal die het bedrijf eind 2016 introduceerde. De AGV kan via artificial intelligence commando´s (handgebaren) interpreteren van een medewerker. Het nieuwste product was de FTF K11. De AGV voor het transport van trolleys tot 3000 kilo, kan zijn weg vinden via optionele magnetische routebegeleiding of door middel van mapping technologie. De AGV kan twee kanten op rijden zonder eerst om te hoeven draaien.

 

Grenzebach

agv grenzebachHet Duitse Grenzebach, dat in 2015 is overgenomen door Swisslog) dat op zijn beurt is ingelijfd door het Chinese bedrijf Midea) toonde diverse AGV varianten. Een was de FL1200S. Deze AGV is speciaal voor de handling van europallets. Andere lastdragers zijn ook mogelijk. De AGV kan 1200 kilo vervoeren. Navigatie op basis van contouren ook wel geo-mapping genaamd. Snelheid is 3,6 kilometer per uur. Wie geen europallets heeft en behoefte heeft aan een kleiner en lager model toonde Grenzebach de L1200S. Trekkracht en snelheid is evenredig als zijn grotere broer.

 

Roadmap Robotics

Deze Roadmap beschrijft een groot aantal van de beslissingscriteria om wel of niet tot investering over te gaan en brengt de verschillende afwegingen met elkaar in verband. De roadmap wijst de richting langs diverse afslagen in het beslissingstraject.

 

 

CarryPick in nieuw jasje

agv carrypickZusterbedrijf Swisslog heeft met CarryPick zijn eigen AGV. 3 jaar na de lancering heeft de AGV een facelift ondergaan. De techniek is veelal hetzelfde gebleven. Het geautomatiseerde goods-to-person systeem is speciaal ontwikkeld voor e-commerce toepassingen, maar is inzetbaar voor elke item- of doospickoperatie met pickrates tot 480 picks per uur bij een productassortiment van meer dan 3.000 sku’s. Hij  kan 600 kilogram tillen en verplaatsen.

AGV in Robocop stijl

agv robotizeImage is everything. Deze bekende marketing uitspraak lijkt ook te gelden voor AGV’s vandaag de dag. De ene AGV ziet er nog gelikter uit dan de ander. Aanbieder GoPal presenteerde hun Robotize in Robocop stijl; geheel in zwart. Belangrijker zijn de specificaties: hij kan 400 kilo tillen en transporteren. De maximale snelheid is 8,6 kilometer per uur. Navigatie is op basis van vision technologie. Ook kan die obstakels omzeilen.

agv torweggePlatste AGV ter wereld?

Wie van een strak design houdt, moet bij Torwegge zijn, winnaar IFOY award in 2017. De Move is de platste AGV van allen. Het Nederlandse bedrijf WEWO sierde de beursvloer met deze AGV variant. Move  heeft een hoogte van 115 mm en kan lastdragers met een maximum gewicht van 800 kilo transporteren. Move navigeert autonoom en is in staat zijn eigen routes te plannen met behulp van een 2D-lay-out van de omringende ruimte. Maximale snelheid is 5 kilometer per uur.

 

Butler XL

agv butler xlZo divers het aanbod is, zo gemêleerd is ook de geografische herkomst van de verschillende aanbieders. Het Indiase bedrijf Grey Orange maakte zijn opwachting onder meer met de Butler XL Deze AGV beschikt over een groter tilvermogen van 1600 kilo. 1100 meer dan zijn kleine Butler broertje.  Daardoor kan deze robot volgens het Singaporese/Indiase bedrijf de meeste uiteenlopende (zware) ladingen verplaatsen zoals bulk- en eindproducten, automotive onderdelen, productiematerialen en vloeistoffen. De XL variant kan iedere ladingdrager (pallets, zakken of kratten) hanteren.

 

Picking robot en AGV’s

agv grenzebachDematic toonde vorig jaar al zijn robotvariant op een AGV. De picking robot met de naam Multishuttle® A.R.M. Cargo-picking kan producten tot 6 kilogram tillen. De robot kan worden geïntegreerd met andere modules – bijvoorbeeld de Dematic iQ Suite, meerdere shuttle buffer magazijnen of transporttechniek en sorters.  Grenzebach liet deze beurseditie een soortgelijke variant zien van een geïntegreerde robot op de AGV L 1200S. De robot kan 10 kilo picken en heeft een bereik van 1300 millimeter. De robot kan worden voorzien van verschillende grippers.  Om potentiele klanten te overtuigen van de mogelijkheden van hun AGV oplossing Sally, toonde het Oostenrijkse bedrijf DS Automation een AGV met daar op een pick robot van Fanuc.

PickPal

Grey Orange gelooft in pick robots en AGV’s, maar dan los van elkaar. Het Indiase bedrijf lanceerde op de beurs PickPal, combinatie van een scansysteem en een robotarm. Stellingkasten vol met goederen worden naar een computer gebracht die de inhoud leest en doorstuurt naar de robot. Deze pickt vervolgens de goederen uit de kast. De robot kan 500-600 picks per uur halen, claimt het bedrijf. TGW zette zijn piece picking robot centraal op de beurs. Deze stand alone robot, genaamd Rovolution, kan items picken van 20 gram tot 5 kilogram.

Righthand Robotics is een Amerikaanse start up op het gebied van piece picking. De Amerikanen ontwikkelen de grijpers en het algoritme zelf waardoor nauwkeurige afstemming mogelijk is, aldus oprichter Leif Jentoft. Picken gebeurt via een robotarm met vacuümgripper en vingers. De robot, uitgerust met machine learning technologie, kan 1000 items per uur verwerken.

 

Reageer op dit artikel