artikel

Consolidatie en nieuwe krachten domineren magazijninrichting

Warehousing 1163

Total solutions en one stop players. Engelse kreten die meer en meer gemeengoed worden in de wereld van material handling en warehousing. Grote partijen worden groter; qua omvang én aanbod. Ruimte voor nichespelers zal er desondanks blijven.

Consolidatie en nieuwe krachten domineren magazijninrichting
material handliing

Consolidatie is al jaren een belangrijke trend in de material handling wereld. Een trend die nog niet over is. Sterker nog; ook de ‘groten’ zijn niet meer veilig, blijkt uit de overname van Vanderlande door Toyota. Er worden geen overnames gedaan om bedrijven van de ondergang te redden, maar om een betere (financiële) positie te verwerven.

Financiers geloven daar in, zeker als de cijfers gunstig zijn. En dat zijn ze. De marktvoorspellingen zijn positief. Wereldwijd zal de material handling sector tot 2020 6,56 procent stijgen per jaar. Dat stelt onderzoeksinstituut Research and markets in haar rapport over de material handling sector.

Omvang telt

Luuk van der Weijst, Districon: “De relatief kleinere aanbieders zoeken steeds vaker aansluiting bij grote, wereldwijd aanwezige leveranciers, enerzijds om hun marktpotentie te vergroten, maar anderzijds zeker ook om hun financiële armslag te vergroten. Dit is hard nodig in deze wereld met steeds sneller opeenvolgende innovatieve ontwikkelingen.” Of zoals Georg Kirchmayr, ceo TGW het tijdens de opening van de Benelux vestiging in Nederland deze zomer zei: “In deze business telt omvang, omdat je omvang (omzet red.) nodig hebt om te kunnen blijven investeren in R&D en R&D is essentieel.”

Kion Dematic Egemin

Het Duitse concern Kion en Toyota zijn misschien wel de belichaming van de consolidatieslag die aan de gang is. Door de overname van system integrator Dematic en in 2015 Egemin werd Kion in 2016 één klap de grootste en meest complete material handling leverancier ter wereld.

Top 10 grootste material handling spelers ter wereld

Toyota nieuwe nummer 1

In 2017 moet Kion die plek afstaan aan Toyota. De Japanners lijfde medio maart Vanderlande in voor 1,16 miljard euro. Na de overname blijft Vanderlande als zelfstandig bedrijf actief; naam en huisstijl veranderen niet. Ook houdt Vanderlande zelf zijn internationale verkooporganisatie in stand. Achter de schermen gaan beide bedrijven synergie zoeken in technologische ontwikkeling en – waar dat zinvol is – op servicegebied.

Ruimte voor niche spelers

Hoewel de grote jongens groter worden, zal er altijd ruimte bestaan voor niche spelers; partijen die goed zijn in een klein onderdeel van het logistieke proces, stelt Luuk van der Weijst van Districon. “Goed voorbeeld hiervan is Intralox met hun specifieke sorteroplossingen.”

Het onderscheid tussen niche en commodity spelers wordt weer groter. “Partijen die zich 15-20 jaar geleden vooral richten op niche marken en/of high-end stellingoplossingen, hebben zich in de voorbije crisisjaren weer meer gericht op de commodity producten en volume markt. Nu de vraag naar meer complexere oplossingen weer toeneemt, is het logisch dat ze hun traditionele posities weer proberen in te nemen. Dit soort toegevoegde waarde oplossingen leveren simpelweg meer marge op.”

Concurrentie hightech bedrijven

Naast consolidatie heeft de material handling sector ook te maken met nieuwe concurrentie. Vooral op technologisch gebied gebeurt er veel: drones (voor tellen van voorraad en bezorging), autonome voertuigen om er maar twee voorbeelden te noemen die veelvuldig in het nieuws zijn geweest.

Van der Weijst: “Disruptieve bedrijven als Uber (nam in 2016 Otto over, een start up gespecialiseerd in zelfrijdende trucks.), Google en Apple, maar ook de elektronica sector zoals Bosch en Delphi, investeren zwaar in de nieuwe ontwikkeling van autonoom rijden. Dit betekent dat de huidige, grootste innovaties op het gebied van transportmiddelen met name ook gedreven gaan worden door min of meer branchevreemde bedrijven in plaats van de traditionele technische sector.”

AGV’s

Ook de AGV markt is volop in beweging. Hoge loonkosten en problemen met de werving van gemotiveerd personeel spelen een rol, maar ook de toegenomen flexibiliteit van de voertuigen en het gemak waarmee opgeschaald kan worden. Flexibele systemen die zich snel laten opschalen en in omvang laten terugbrengen, hebben de toekomst volgens Luuk van der Weijst. Het maakt niet uit of dat robots, shuttlesystemen of AGV’s zijn.

Lees ook
AGV markt groeit, de vraag is hoe snel

Hij ziet het laatste jaar dus een flinke interessetoename in AGV’s en robotachtige systemen. “Bedrijven, niet alleen e-commerce sector maar ook in groothandel en andere sectoren, overwegen AGV’s en robotsystemen; ze denken er op zijn minst over na. Er wordt meer gedacht in business kansen en groei. En er is geld beschikbaar”, verklaart hij die toenemende interesse. “Je doet niet mee als je er op zijn minst niet naar hebt gekeken.”

Magazijnstellingen

De wereld van de magazijnstellingen wordt, onder invloed van de crisis, gedomineerd door prijs. Het resultaat is dat de productie veelal is uitbesteed naar Oost-, Zuid-Europa en Azië. “Op zichzelf is dit een beweging die al veel langere tijd aan de gang is. Toen de staalprijs nog relatief hoog was, zag je een verschuiving van productie naar ‘lagere-lonen’ landen in Oost- en Zuid-Europa. Niet veel verder weg, omdat de transportkosten voor deze volumineuze producten ook een grote rol speelden. Zie zowel Nedcon, SSI Schäfer en Stow, met alle een fabriek in Tsjechië.

Daarnaast hebben Stow en SSI Schäfer, tegenwoordig ook nog een productievestiging in China. Jungheinrich stellingen komen sinds jaar en dag uit Spanje. Ook Polypal produceert zijn stellingen in Spanje.” Vandaag de dag zijn standaard stellingen meer en meer een commodity product geworden, waardoor productie meer en meer geautomatiseerd is en de staalprijs van grotere doorslaggevende betekenis is geworden dan de kosten voor arbeid en transport. Hiervoor is wel een ‘groter’ productievolume nodig, wat momenteel meer de drijvende kracht achter de Pan-Europeese consolidatie is, stelt Van der Weijst.

 

 

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels