artikel

Bandenvervanging sleutel tot veilige vloot en kostenbesparing

Warehousing

Slechts weinig mensen weten dat bij massieve industriële banden de profieldiepte losstaat van de levensduur van de banden. Wanneer moeten de banden worden vervangen? Een artikel van Bram Vermeij.  

Bandenvervanging sleutel tot veilige vloot en kostenbesparing
Bram Vermeij

Voor magazijnbeheerders en logistiek managers die zijn belast met het beheer en onderhoud van de heftruckvloot zijn twee zaken cruciaal: de efficiency van hun bedrijfsprocessen en de veiligheid van hun personeel. Tegelijkertijd streven deze managers naar maximale uptime voor hun apparatuur, optimale onderhoudsschema’s en verlaging van de impact op het milieu.

Toch ontbreekt momenteel nog in veel gevallen dat ene stukje belangrijke informatie met betrekking tot het heftruckonderhoud, namelijk wanneer de banden moeten worden vervangen. Dit leidt tot extra kosten en onnodige stilstand. Bovendien lopen de operators risico en ontstaat er onnodig afval.

Regels profieldiepte verschillen sterk

Slechts weinig mensen weten dat bij massieve industriële banden de profieldiepte losstaat van de levensduur van de banden. De regels voor de profieldiepte van heftruckbanden verschillen sterk van die voor personenauto’s, busjes en vrachtwagens. Het gevolg is dat veel mensen hun heftruckbanden op het verkeerde moment vervangen omdat ze de verkeerde logica volgen.

Heftruckbanden worden vaak vervangen met nog wel 25 procent van hun levensduur te gaan. Simpelweg omdat mensen niet weten dat het profiel op een industriële band een andere functie vervult dan op hun andere voertuigen. Ze zien het loopvlakpatroon verdwijnen en nemen aan dat de band niet langer veilig kan worden gebruikt. Dit staat gelijk aan enkele honderden uren gebruiksduur, ofwel tot drie maanden gebruik bij een doorsnee heftruck.

Deze misvatting veroorzaakt niet alleen veel afval, maar kost bedrijven ook nog eens duizenden euro’s per jaar door onnodige bandenvervanging en machinestilstand.

Er wordt zelfs geschat dat wanneer banden hun gehele levensduur worden gebruikt, de bandenvervanging voor organisaties met ruim twintig procent zou kunnen afnemen. Voor een vloot van vijftien vorkheftrucks komt dat neer op 7.000 euro extra, ofwel bijna dertig banden gedurende een standaard leasetermijn van vijf jaar.

Trelleborg's Pit Stop Line indictor on a forklift truck tireVolgens de European Tyre and Rim Technical Organisation (www.etrto.org), de paraplu-organisatie voor de Europese bandensector, zijn massieve banden veilig voor gebruik totdat de slijtage de basis van het loopvlak zelf bereikt. Dit wordt de ‘wear limit’ of ’60J line’ genoemd. Wanneer het profielpatroon op een massieve band volledig verdwijnt, heeft hij nog ongeveer de helft van zijn gebruiksduur te gaan.

Hulpmiddelen bandenvervanging

Trellenborg heeft nu een hulpmiddel om nauwkeurig vast te stellen wanneer een massieve band moest worden vervangen, de nieuwe Pit Stop Line-functie. Dit biedt een visuele aanwijzing voor wanneer een band moet worden vervangen. Zodra een band is afgesleten tot op zo’n honderd resterende uren gebruiksduur verschijnt er een felle oranje streep op het oppervlak die gebruikers en magazijnbeheerders waarschuwt dat het tijd is om de vervanging in te plannen. De 100-uurswaarschuwing staat voor heftrucks doorgaans voor vijf tot vijftien werkdagen. Hierdoor kan de vervanging beter worden gepland en wordt onvoorziene stilstand voorkomen.

Nauwkeurig toezicht en onderhoud met betrekking tot bandenslijtage heeft grote voordelen voor de veiligheid. Uit onderzoek van de bandenleverancier is gebleken dat twee tot drie procent van de banden te laat worden vervangen. Alleen al voor de Britse heftruckvloot betekent dit dat duizenden machines en chauffeurs risico lopen doordat banden te lang worden gebruikt. Zodra het harde profiel is afgesleten, komt het zachte binnenmateriaal tevoorschijn. Dit materiaal biedt niet dezelfde tractie of stabiliteit als het profiel. Bovendien raakt het zeer snel zwaar beschadigd, waardoor de vorkheftruck niet langer goed in balans is.

Tot slot biedt minder vervanging ook voor het milieu een grote plus: minder vervanging van banden betekent minder grondstoffenverbruik en minder afval. Volgens wereldwijde schattingen kan door maximalisatie van de levensduur van industriële banden de bandenproductie jaarlijks met zo’n 400.000 worden verlaagd. Ook de impact op het milieu door vervoer en verpakking neemt af, aangezien elke metrieke ton die wordt vervoerd 120 kg kooldioxide voortbrengt.

Meer waarde, meer productiviteit, veiliger werken en meer duurzaamheid – en dat allemaal dankzij een band.

Auteur Bram Vermeij is country manager Netherlands bij Trelleborg.

Reageer op dit artikel