artikel

Veritas stroomlijnt complexe operatie met Astro WMS

Warehousing Premium

Veritas stroomlijnt complexe operatie met Astro WMS

Veritas telt 123 winkels met fournituren en modeaccessoires in België en Luxemburg, die elk twee keer per week worden beleverd. In het nieuwe distributiecentrum in Tisselt is daarvoor een complexe operatie ingericht, waarin onderscheid wordt gemaakt tussen een push- en een pull-stroom. Dankzij Astro WMS beschikt de Belgische retailer nu over de benodigde inzichten om de dagelijkse operatie doeltreffend aan te sturen. Supply chain manager Sann Konickx: “Dit systeem sluit het best aan op onze business, is het best configureerbaar en het meest gebruiksvriendelijk.”

Tekst komt van Consafe Logistics

Honderden limoengroene kunststof bakken geven kleur aan het nieuwe distributiecentrum van Veritas in Tisselt, halverwege tussen Antwerpen en Brussel. Van deze bakken gaan er dagelijks tussen twee- en vierduizend richting de winkels, gevuld met fournituren en modeaccessoires zoals panty’s, juwelen en lingerie. Dat worden er snel meer. Veritas wil het aantal winkels immers sterk uitbreiden; niet alleen in België en Luxemburg, de markten die momenteel worden bediend, maar ook net over de grens in Duitsland, Frankrijk en Nederland.

Het nieuwe distributiecentrum moet in combinatie met een nieuw WMS de verwachte groei faciliteren. Een WMS had Veritas nog niet. “We maakten tot nu toe gebruik van een ERP-systeem met zeer beperkte ondersteuning op het gebied van warehouse management. Ondersteuning voor de planning en sturing van de werkzaamheden in het DC ontbrak. In een klein, overzichtelijk magazijn met veel visueel contact tussen de medewerkers levert dat nog niet zoveel problemen op. Nu de operatie flink is gegroeid, werkt dat niet meer en is een professioneel WMS noodzakelijk”, stelt Sann Koninckx, supply chain manager van Veritas.

Configureerbaar

Voorheen stuurde Veritas de logistieke operatie aan met een ERP-systeem dat zeer beperkte ondersteuning bood op het gebied van warehouse management. Alleen de orderpicking kon worden aangestuurd met barcodescanning. Voor alle andere processen zoals de inboeking van goederen, aanvulling van picklocaties en consolidatie van orders was Veritas aangewezen op pen en papier, waardoor veel tijd verloren ging aan administratie. “Bovendien konden we in het ERP-systeem onvoldoende procesgegevens vastleggen, met als gevolg dat allerhande workarounds in Excel zijn ontstaan”, legt Koninckx uit.

Tijdens de zoektocht naar een nieuw WMS ging de voorkeur van Veritas uit naar een WMS-leverancier die qua cultuur en omvang aansloot bij de eigen organisatie. De referentiebezoeken gaven uiteindelijk de doorslag in de keuze voor Astro WMS. “Dit systeem sluit het best aan op onze business, is het best configureerbaar en het meest gebruiksvriendelijk”, aldus Koninckx.

Put- en pick-to-light

In het DC maakt Veritas onderscheid tussen een push- en pull-stroom. De push-stroom betreft het variabele deel van het assortiment, waarvan zeventig procent direct na binnenkomst over de winkels wordt verdeeld met behulp van een put-to-light-systeem. De resterende dertig procent wordt op voorraad gelegd voor nalevering aan de winkels.

De pull-stroom omvat artikelen die behoren tot het vaste assortiment, waarvoor Veritas over een zonepick-systeem beschikt. In elke zone worden de orders verzameld middels pick-to-light-karren, die ruimte bieden aan vier limoengroene bakken voor vier verschillende orders. Als een orderpicker met zijn ringscanner de picklocatie scant, geven de pick-to-light-displays op de karren aan hoeveel stuks in welke bak moeten worden gelegd. Als de orderpicker klaar is, plaatst hij de bakken op een conveyor die ze naar de consolidatieruimte brengt.

Zowel het put-to-light-systeem als het zonepicksysteem met de pick-to-lightkarren zijn geleverd door Inther en geïntegreerd met Astro WMS. Het WMS voegt bijvoorbeeld de orders voor het zonepick-systeem samen tot batches op basis van het vaste rittenschema alvorens ze te sturen naar het warehouse control system van Inther. Koninckx: “Met één volle vrachtauto beleveren we gemiddeld tien winkels. Door die tien orders gelijktijdig te verzamelen, komen deze bakken ongeveer tegelijkertijd aan op de consolidatievloer. Dat zorgt voor een efficiënter consolidatieproces.”

Crossdocking

Het consolidatieproces wordt eveneens aangestuurd door Astro WMS. Operators nemen de bakken van de conveyor, plaatsen die per winkel op één of meerdere pallets en bevestigen dat middels barcodescanning. Hier arriveren ook de artikelen die bij leveranciers op voorraad liggen en via crossdocking worden aangevoerd. Deze artikelen worden samen met de artikelen die niet in een groene bak passen – denk aan etalagemateriaal – per winkel verzameld in zogenaamde ‘pigeon holes’. “De goederen die we via crossdocking uitleveren, ontvangen we gesorteerd per leverancier. Op dit moment is het nog efficiënter om deze stroom buiten Astro WMS om af te handelen, maar we gaan zeker onderzoeken hoe we ook deze stroom kunnen integreren”, vertelt Koninckx.

Een apart verhaal vormt de verwerking van weborders, die volledig wordt aangestuurd door Astro WMS.  Elke ochtend telt het systeem alle weborders bij elkaar op, waarna het totale aantal bestelde artikelen uit de reguliere voorraad wordt gepickt. Deze artikelen worden verdeeld over de legbordstellingen in een hoek van een entresolvloer, waarna de eigenlijke orderpicking plaatsvindt. Hiervoor gebruikt Veritas barcodescanners en orderpickkarren waarmee de operators tot twaalf orders tegelijk kunnen verzamelen.

Prestaties meten

Veritas is zeer tevreden over Astro WMS, met name over de rapportages die specifiek voor de operatie in Tisselt zijn geprogrammeerd. “Deze rapportages geven inzicht in de voortgang van het werk in de verschillende gebieden. Als dat nodig is, kunnen we daardoor medewerkers van het ene naar het andere gebied verplaatsen en de dagelijkse operatie daardoor beter aansturen”, vertelt Koninckx, die daarnaast tot doel heeft gesteld om in het nieuwe DC met dezelfde mensen vijftien procent meer werk te verzetten. “Die productiviteitsstijging komt voornamelijk voor rekening van onze vernieuwde orderpickprocessen. Doordat ook alle andere activiteiten middels barcodescanning worden aangestuurd, daalt tevens het aantal fouten.”

Bijkomend voordeel is dat Veritas met Astro WMS de beschikking heeft over veel meer procesgegevens. “Dat stelt ons niet alleen in staat om te analyseren wat de knelpunten in de operatie zijn, maar ook om de individuele prestaties van de medewerkers te meten. Wij zien dankzij Astro WMS dat de prestaties per persoon flink kunnen verschillen en kunnen nu daarop sturen.”

Feiten en cijfers

Veritas heeft ambitieuze groeiplannen, zowel offline als online. Twee jaar geleden is een webwinkel opgestart, de komende jaren worden nieuwe winkels geopend in West-Duitsland, Noord-Frankrijk en Zuid-Nederland. Het hoofdkantoor van Veritas staat in Kontich, het distributiecentrum in Tisselt dat 17.000 m2 telt inclusief 6.000 m2 entresolvloeren. Er zijn 6.000 bufferlocaties en 39.000 picklocaties. Het aantal SKU’s is 20.000. Het aantal orderregels per dag ligt tussen de 20.000 en 40.000.

Reageer op dit artikel