artikel

Rondleiding nieuwe distributiecentrum Wehkamp in Zwolle

Warehousing Premium

Rondleiding nieuwe distributiecentrum Wehkamp in Zwolle

Wehkamp gaf recent een rondleiding door het nieuwe DC in Zwolle. Alle hardware is inmiddels geïnstalleerd en getest en nu komt de grootste uitdaging: het aanhaken van het WMS. Als alles goed gaat worden in augustus de eerste internetorders uitgeleverd.

Bedrijventerrein de Hessenpoort in Zwolle is nog een enigszins verwilderde vlakte. Het nieuwe distributiecentrum Wehkamp is alleen nog via een zandpad te bereiken. Van ver zie je het fonkelnieuwe, goudkleurige gebouw al opdoemen (foto L). Rondom het immense gebouw zijn hoveniers druk in de weer om een groene omgeving te creëren die aansluit bij de oorspronkelijke vegetatie (foto E). Het blijkt één van de maatregelen die ervoor zorgt dat het DC straks het hoogste milieukeurmerk mag dragen: Breeam Excellent. Bij binnenkomst in het gebouw staat  de receptiedesk nog in de folie (foto B) en kun je doorlopen richting bedrijfsrestaurant, presentatieruimte en de ingang naar de magazijnruimte..

Het is dinsdag 16 april en uitgeverij Noordhof organiseert vandaag een bijeenkomst voor HBO-docenten waarbij de nieuwe editie van het boek ‘Werken met Logistiek’ wordt gepresenteerd. De auteurs van dit standaardwerk, Hessel Visser en Ad van Goor, staan in de spiksplinternieuwe kantine druk handen te schudden. De sfeer is opgewekt. De aanwezige docenten zijn er een dagje uit en staan bovendien te trappelen om dit nu al beroemde DC straks van binnen te mogen aanschouwen.

Huurcontract distributiecentrum wehkamp

Dan beginnen de presentaties. Andries van Daalen, projectdirecteur van het nieuwbouwproject (foto A), vertelt met gepaste trots over de totstandkoming van het grootste, geautomatiseerde e-commerce DC ter wereld. “Vrijwel het hele interieur hebben we zelf uitgekozen, maar het eigendom ligt bij de Belgische vastgoedontwikkelaar WPD. We hebben een huurcontract van vijftien jaar met na tien jaar het recht van koop.”

Niet alleen het pand staat er al, ook het shuttlesysteem, de pick-to-light orderpickstations, de verpakkingslijnen (F) en de sorteerbanen (J), zijn inmiddels geïnstalleerd, door de Oostenrijkse leverancier Knapp. Alle hardware is inmiddels getest, vertelt Van Daalen. “Hier zijn geen noemenswaardig issues uit voortgekomen. Het gaat om mechanisch, hardwarematige regelarij. Het enige dat kan gebeuren is dat er zo af en toe wat bakken tegen de vloer gaan, bijvoorbeeld omdat een bandje iets te snel staat afgesteld.”

De echte uitdaging zit ‘m volgens hem in de integrale aansturing van alle logistieke deelsystemen, dus in de software. Alleen als het Warehouse Management Systeem (WMS) optimaal is afgestemd op de machines en de interne transportsystemen, is het mogelijk die bijna tweehonderdduizend items per dag te pikken die door de engineers van Knapp ooit als maximale capaciteit zijn uitgerekend.

Het WMS waar Wehkamp mee gaat werken, is trouwens ook van Knapp. “Een apart best-of-breed-pakket zou voor ons niet zoveel toevoegen. En daarnaast: het maken van één koppeling is al lastig genoeg”, vertelt Van Daalen doelend op de koppeling tussen het WMS en het ERP-systeem Microsoft Dynamics AX.

Schaalbaarheid

René Wolters, managing director bij Knapp Benelux, laat op een plattegrond zien hoe het nieuwe magazijn is ingedeeld. “De conveyors zijn zo uitgelegd dat Wehkamp later nog kan uitbreiden als het dat wil. Schaalbaarheid was één van hun eisen.” Hij laat animaties zien van het geavanceerde shuttlesysteem waarin 468 shuttles uit 480.000 picklocaties automatisch bakken (totes, foto G) halen en via een lift  op een rollerbanen plaatsen.

Ook vertelt hij over de orderpickstations waar medewerkers straks op basis van pick-to-light artikelen vanuit de totes in een verpakkingsdoos picken (foto D). “Ongeveer een derde van de orders bestaat uit slechts één item. Deze gaan niet in een doos maar in een speciale ‘supertote’ waarin ze via het rollenbaansysteem naar een geautomatiseerde verpakkingslijn worden getransporteerd.”

Veertig procent van de artikelen die het magazijn binnenkomen, zijn retouren die terugkomen van de consument. Bij de goederenontvangst worden deze eerst grof uitgesorteerd naar artikelsoort (schoenen, kleding, hightech, etc) waarna ze later op één van de vele ‘retourstations’ (foto H) worden gecontroleerd, herverpakt en opnieuw in een bak worden gelegd. Wolters: “Wehkamp heeft het proces van retourafhandeling in de loop der jaren bijna tot kunst verheven. Hun manier van werken hebben we dus helemaal overgenomen in het systeem. Dit betekent onder andere dat retourartikelen niet opnieuw in een bak met dezelfde artikelen komen maar in een gemengde, ‘bonte’, bak met andere artikelen. Het kleurverschil met de andere artikel moet groot zijn om te voorkomen dat orderpickers per ongeluk de verkeerde artikelen picken.”

Logistieke backbone voor distributiecentrum wehkamp

Als het nieuwe systeem draait zit er nog maar een half uur tussen het moment dat een consument een order plaatst en het moment dat deze is gepickt, verpakt en van het juiste label is voorzien. Via het sortersysteem wordt het vervolgens automatisch gesorteerd op depotnummer voor de logistieke dienstverleners DHL en PostNL.  “Deze dienstverleners zijn cruciaal voor ons”, vertelt logistiek manager Sander Bolmer (foto I). “Wij doen in onze webshop beloftes en zij moeten zorgen dat we het ook waarmaken.” Met DHL, dat de meeste pakketjes voor Wehkamp bezorgt, is een systeem opgetuigd waarmee de klant de tijdsperiode kan aangeven wanneer hij zijn pakketje bezor

gd wil hebben. Bolmer: “De consument moet hier maximaal invloed op kunnen uitoefenen, is onze filosofie. We hebben recent een service app gelanceerd waarmee hij precies kan zien wanneer de chauffeur bij hem langs komt. Als dit niet uitkomt kan hij ook ingrijpen.”

Als alles volgens plan verloopt zullen in augustus de eerste orders worden uitgeleverd. In de maanden daarna zullen geleidelijk alle artikelen vanuit het huidige DC in Dedemsvaart worden o

vergehuisd naar Zwolle. De planning is dat dit in november klaar is en dat dan ook al het vaste personeel (195 FTE) zijn intrek in het nieuwe pand heeft genomen. Van Daalen: “De online aankopen groeien met zeventien procent per jaar en de verwachting is dat dit nog wel even doorgaat. Met dit nieuwe pand h

ebben wij een logistieke backbone waarmee we klaar zijn voor de toekomst.”

Lees de whitepaper over Smart Warehousing met tips voor uw distributiecentrum: http://acties.logistiek.nl/warehousing-2020?_ga=2.170468071.698640477.1495798323-2003117886.1486458401

Reageer op dit artikel