artikel

Klaas Meerding: ‘Stel zelf het format van de tender op

Warehousing

De Vespo Groep, een groothandel van huishoudelijk textiel en bedrijfs- en promotionele kleding, schafte vorig jaar diverse nieuwe magazijntrucks aan. Het betrof zowel uitbreiding als vervanging van het bestaande heftruckpark. Logistiek manager Klaas Meerding vertelt dat er drie reachtrucks, drie orderpick trucks (hoogheffend), vier elektrische palletwagens en één heftruck werden aangeschaft van het merk Nissan. Lees het in onze rubriek ‘De Aflevering’.

Klaas Meerding: ‘Stel zelf het format van de tender op

Wat was het plan?

In Eindhoven is het warehouse van Vespo Groep gesitueerd. Dat heeft een oppervlak van ongeveer 10.000 m2. Hier liggen de textielproducten, van de dochterondernemingen Vespo Home Textiles en Vespo Corporate Textiles, in dozen op pallets opgeslagen in een stellingenmagazijn. Ongeveer 25 medewerkers verzorgen de magazijnwerkzaamheden en de in- en uitslag van de producten. Vorig jaar schafte Vespo een aantal nieuwe magazijntrucks aan ter vervanging van verouderde machines en uitbreiding van het bestaande transportmaterieel. Het ging om drie reachtrucks, drie orderpicktrucks, vier elektrische palletwagens en één heftruck. De trucks zijn voor een periode van zes jaar geleasd. Ze werden geleverd door Sanders Heftrucks uit Helmond.

Waarom deze keuze?
Vespo ging bij de keuze voor Nissan niet over één nacht ijs. Er werd een uitgebreid tendertraject doorlopen waarin verschillende merken werden bekeken op onder andere functionaliteit, technische prestaties, service, referenties en prijs. Na een eerste selectie werden er diverse machines van verschillende merken uitgetest door de heftruckchauffeurs van Vespo. Zij stelden een testrapport op waarin met name de manoeuvreerbaarheid en het bedieningsgemak werden beoordeeld. Na een zorgvuldige beoordeling van alle aspecten viel de keuze van Vespo op magazijntrucks van het merk Nissan. Met name de functionaliteit en bediening in verhouding tot de leasekosten gaven daarbij de doorslag, terwijl ook de persoonlijke klik met de leverancier als belangrijk aspect werd meegenomen.

Nog bijzonderheden?
De machines hadden geen aanpassingen nodig voor de specifieke situatie bij Vespo. Enige modificatie is dat er voedingen en kabels zijn aangebracht om de machines alvast gereed te maken voor implementatie van barcodescanning. Vespo wil het orderpicken daarmee in 2013 gaan ondersteunen. Binnen de categorieën magazijntrucks, orderpicktrucks en palletwagens koos Vespo heel bewust voor trucks van hetzelfde type. Het bedrijf streeft namelijk naar standaardisatie van het intern-transportmaterieel om onderhoud te vereenvoudigen en een voorkeur van heftruckchauffeurs voor bepaalde machines te voorkomen.

Op tijd geleverd?
Het contact met de leverancier is prettig verlopen en alle afspraken zijn nagekomen. Twee maanden na ondertekening van het contract vond de aflevering plaats: alle machines werden op dezelfde dag geleverd.

Tip van…Klaas Meerding
“Het aanschafproces is uitstekend verlopen, maar de doorlooptijd was wel wat langer dan we in eerste instantie hadden ingeschat. Reden daarvoor is dat de informatie die leveranciers over hun magazijntrucks verstrekken slecht onderling vergelijkbaar is. Er zijn nogal wat zaken waar je op moet letten bij de aanschaf van magazijntrucks, zoals de batterijcapaciteit, hefgewicht op bepaalde hoogtes, type wielen, bediening etcetera. Ieder merk hanteert echter een eigen technische specificatielijst, die nauwelijks te vergelijken is met die van andere merken. Daarom hebben wij uiteindelijk zelf een format opgesteld en dat door de leveranciers laten invullen. Ik kan dat iedereen aanraden. Tweede tip is om de leverancier advies te vragen over optimalisaties. Zij hebben namelijk niet de bedrijfsblindheid die intern soms wel aanwezig is.”

Wie:            Klaas Meerding
Waar:             Vespo Groep, Eindhoven
Wat:             3 Nissan reachtrucks, UNS 140
3 Nissan orderpick trucks, OPC 100
4 Nissan elektrische palletwagens, PLP 200
1 Nissan heftruck, TX3-15
Wanneer:        september 2011

 

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Logistiek Magazine: http://abonneren.logistiek.nl/

Reageer op dit artikel