artikel

Wieck van Haren: “Let op het hefvermogen en de accucapaciteit”

Warehousing Premium

Wieck van Haren: “Let op het hefvermogen en de accucapaciteit”

In juni nam het Nijmeegse bedrijf Lau van Haren logistics & coldstores een Toyota Reachtruck met Coldstore cabine in gebruik die geleverd werd door Toyota Material Handling. Directeur Wieck van Haren gebruikt de machine om pallets weg te zetten tot op een hoogte van 11,3 meter.


Wat was het plan?


Bij Lau van Haren coldstores is enige tijd geleden een nieuwe vriescel gebouwd. In deze cel worden bevroren producten zoals vlees, brood en pasta- en pizzagerechten opgeslagen tot op een hoogte van 11,3 meter. Voor de in- en uitslag op grote hoogte was een nieuwe machine nodig, liefst een traditionele reachtruck en geen hoogbouwtruck of kraan. Na een zorgvuldige afweging, waarin drie verschillende merken met elkaar werden vergeleken, viel de keuze op de Toyota Coldstore. Deze wordt zes jaar lang geleased van Toyota Material Handling.

 


Waarom deze keuze?


Twee redenen gaven de doorslag om voor de Toyota Coldstore te kiezen. Dat was ten eerste de hoge restcapaciteit op het hoogste afzetniveau. Bij heftrucks en reachtrucks neemt het hefvermogen af bij toenemende hoogte. Deze Toyota Coldstore kan op grondniveau 1500 kg liften en op 11 meter hoogte 1000 kg. Dat is zeer goed en een stuk meer dan andere merken. Tweede reden om voor Toyota te kiezen was de goede service. Eventuele storingen moeten namelijk snel verholpen worden omdat de nieuwe machine de enige is die een hoogte van 11 meter kan bereiken.




Nog bijzonderheden?

De reachtruck is uitgerust met een camerasysteem. Dit vergemakkelijkt de werkzaamheden van de bestuurder. Via een monitor in de cabine heeft hij zicht op de vorken en kan het positioneren van pallets optimaal worden uitgevoerd. Een andere bijzonderheid zijn de ramen. Om condensvorming te voorkomen zijn reachtrucks voor vriescellen meestal uitgerust met verwarmde ramen. In plaats daarvan is bij deze machine anticondensfolie op normale ramen aangebracht. Dat werkt uitstekend en is veel goedkoper.


Op tijd geleverd?


Van Haren coldstores  had van oudsher een uitstekende relatie met de accountmanager van Toyota Material Handling. Ook de contacten over de aanschaf van de nieuwe truck verliepen bijzonder prettig en op een professionele manier. Jammer genoeg werd de machine drie maanden te laat geleverd. Tijdens deze periode werd Van Haren een huurtruck ter beschikking gesteld.

 


Tip van… Wieck van Haren


“Eigenlijk zijn er twee zaken waar je goed op moet letten als je zo’n truck koopt of leaset. Dat is ten eerste de restcapaciteit op het hoogste niveau. Die is veel lager dan op de begane grond en de verschillen tussen merken zijn groot. In onze situatie is het belangrijk dat er ook op grote hoogte veel hefvermogen is. Daarnaast moet je in vriescellen rekening houden met de afname van de bedrijfstijd van de accu. Bij -20 graden Celsius is deze veel sneller leeg. Wij hebben gekozen voor één accu met een hoge capaciteit die bij -20 ongeveer 6 tot 8 uur effectief blijft werken en daarna in 8 uur wordt opgeladen. Daarnaast hebben we een energiegarantieclausule  in het contract laten opnemen. Er wordt een nieuwe accu in de machine geplaatst als de accucapaciteit binnen de contractduur teveel achteruitgaat.”

 

De aflevering

Wie:              Wieck van Haren

Waar:            Lau van Haren logistics & coldstores, Nijmegen

Wat:              Coldstore Toyota RRE200CC

Wanneer:      juni 2012

 

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Logistiek Magazine: http://abonneren.logistiek.nl/

Reageer op dit artikel