artikel

Speciaal buffermagazijn voor uitslag goederen

Warehousing

Witron is bezig met het bouwen van een bijzonder verzendbuffer voor europallets en rolcontainers. Opdrachtgever is de Duitse supermarktketen Edeka Südbayern in Landsberg am Lech, waar dit magazijntype voor het eerst in het nieuwe logistieke centrum wordt toegepast.

Speciaal buffermagazijn voor uitslag goederen

Expeditiezones kennen vaak dezelfde problemen: in piektijden blijkt de ruimte te krap, is veel personeel nodig, ontbreekt het overzicht en is de verblijftijd van de vrachtauto’s aan de deur veel te lang. In rustige tijden wordt de beschikbare ruimte onvoldoende benut, kan het personeel niet optimaal worden ingezet en rijden te veel heftrucks rond.
Het nieuwe, volledig gemechaniseerde buffermagazijn voor goederenuitslag heeft Witron tegen deze achtergrond ontwikkeld, met als bijkomend voordeel dat de totale goederenstroom in de expeditie zone eenvoudiger zal worden en de vrachtwagenbelading zal verbeteren. Een paar belangrijke karakteristieken:

  • Het orderverzamelproces en het transport komen door het gemechaniseerde verzendbuffer los van elkaar te staan. Daardoor is een continu gebruik van het volautomatische orderverzamelsysteem mogelijk en beter afstemmen van de inzet  van expeditiemedewerkers. Er kan ook op tijdstippen worden verzameld, waarin niet wordt geladen, zonder dat de expeditiezone overvol raakt
  • Het gelijktijdig automatisch bufferen en het voor verzending klaarzetten van europallets en rolcontainers in één systeem – dit dankzij het modulaire ontwerp en de gepatenteerde technologie, die geschikt is voor iedere artikelgroep in elke temperatuurzone
  • Het in de juiste volgorde klaarzetten van de verzendeenheden – geoptimaliseerd voor elke route of filiaal op basis van de laadvolgorde en “just-in-time” voor transport
  • Een hoge dynamiek door korte afstanden tussen verzendbuffer en laaddock


Gelijktijdige opslag van pallets en rolcontainers
Het buffermagazijn is modulair opgebouwd. Met conveyors worden de orderspallets en rolcontainers naar de buffer getransporteerd voor tijdelijke opslag in dubbeldiepe locaties en zelfs drie diep voor rolcontainers. Om de beschikbaarheid van de installatie te verhogen komen de rolcontainers op systeempallets te staan voor transport en opslag. Alle ladingdragers die tot één rit behoren, zijn overwegend in dezelfde module opgeslagen. Eén of twee high-speed automatische kranen verzorgen met telescopische vorken en automatische transportbanen de verplaatsing van de verzendeenheden. De banen zijn verbonden met de buffer. Witron beschikt over gepatenteerde technologie om zowel europallets als rolcontainers te transporteren over dezelfde baan op hetzelfde moment.

Ook voor diepvriesproducten geschikt
Het modulaire ontwerp van het buffermagazijn heeft nog meer voordelen. Zo kunnen bijvoorbeeld de afzonderlijke modules in uiteenlopende temperatuurzones worden ingedeeld. Dat maakt het opslaan van zowel droge kruidenierswaren, versproducten, zuivelproducten, groente/fruit en zelfs diepvriesartikelen in hetzelfde verzendbuffer mogelijk. Aparte transport zones voor elke temperatuurzone verdeeld over de expeditievloer zijn daarmee overbodig.
Elke vrachtwagen krijgt vooraf een dispatch baan toegewezen door het WMS. Het inladen van de pallets en rolcontainers in de vrachtwagen gebeurt met de hand. De korte afstand tussen verzendbufffer en laaddock maakt de belading van opleggers snel en efficiënt.

Softwaremodule berekent benodigde laadruimte
Een optionele softwaremodule voert voor elk type vrachtwagen een exacte calculatie uit voor de benodigde laadruimte. In de orderverzamelsystemen van Witron zijn de stamdata van alle artikelen bekend (lengte, breedte, hoogte, volume, gewicht). Op basis van deze gegevens worden aan de hand van een stapelpatroon de klantorders op pallets of rolcontainers geautomatiseerd gestapeld. De softwaremodule maakt vervolgens een berekening van de benodigde laadruimte om het laadoppervlak van de vrachtwagen optimaal te benutten, ongeacht de mix van pallets en rolcontainers. Volgens de fabrikant levert dat een aanzienlijke besparing op aan transportkosten en het voorkomen van niet-productieve werktijd voor het handmatig vooraf of achteraf sorteren.

 

Lees ook: Witron bouwt nieuw magazijn Edeka

Reageer op dit artikel