artikel

Icopal kiest Doosan en Komatsu LPG heftrucks

Warehousing Premium

Icopal kiest Doosan en Komatsu LPG heftrucks

In het Groningse Hoogkerk werd in 1927 een fabriek gesticht voor bitumineuze producten. Asfalt voor de wegenbouw bijvoorbeeld maar ook voor dakbedekkingen. De huidige fabriek kreeg in de loop der tijden haar lay-out door voortdurende expansies en aanpassingen. Met als gevolg dat de interne logistiek er niet gemakkelijker op is geworden. Want de verschillende productielijnen en opslagruimten sluiten niet altijd direct op elkaar aan. Daardoor heeft Icopal behoefte aan goed draaiend mobiel intern transport. Een vijftiental heftrucks voorziet daarin en zeven ervan zijn nieuw.

In het Groningse Hoogkerk werd in 1927 een fabriek gesticht voor bitumineuze producten. Asfalt voor de wegenbouw bijvoorbeeld maar ook voor dakbedekkingen. De huidige fabriek kreeg in de loop der tijden haar lay-out door voortdurende expansies en aanpassingen. Met als gevolg dat de interne logistiek er niet gemakkelijker op is geworden. Want de verschillende productielijnen en opslagruimten sluiten niet altijd direct op elkaar aan. Daardoor heeft Icopal behoefte aan goed draaiend mobiel intern transport. Een vijftiental heftrucks voorziet daarin en zeven ervan zijn nieuw.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Icopal   Leverancier/dienstverlener: Ausma Vorkheftrucks
Plaats: Hoogkerk  
Branche: delfstofwinning & chemische industrie   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam: Doosan en Komatsu LPG heftrucks  

Icopal is in Europa een toonaangevende producent van producten voor de bescherming en afdichting van bouwconstructies, met name dakbedekking en waterdichte membranen in zowel bitumen als kunststoffen. In Scandinavië is Icopal de grootste bouwonderneming op het gebied van daken. Het concern heeft als Icopal Regio West vier verschillende productielocaties in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Daarvan is die in Hoogkerk de grootste en oudste.

    

Daarnaast zijn er diverse opslag-/distributiecentra en verkoopkantoren in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. De Icopal Group-zelf is opgericht in 1876 en heeft haar hoofdkantoor in Denemarken. In totaal heeft de wereldwijd opererende groep 36 productielocaties en 95 kantoren in Europa, Noord-Amerika en Azië. De groep heeft een omzet van ongeveer 1 miljard euro en biedt werk aan circa 3.800 werknemers.

    

Zoals gezegd is de fabriek in Hoogkerk de oudste van de Nederlandse vestigingen en daardoor ook wat minder flexibel in de interne logistiek. Directeur Productie ir. Job van Loenen vertelt dat er weliswaar vergevorderde plannen zijn voor aanpassingen – er komt een nieuwe productiefaciliteit en tegelijkertijd worden dan de interne transportlijnen beter op elkaar afgestemd – maar zo’n bouwkundige en operationele reorganisatie kost naast de nodige financiële investeringen ook een behoorlijke portie voorbereidingstijd en uiteraard uitvoeringstijd. Om niet te spreken van de nodige tussentijdse aanpassingen aan productieprocessen en opslagmogelijkheden doordat er binnen de bestaande infrastructuur sloop- en nieuwbouwwerkzaamheden moeten worden doorgevoerd. "En totdat dit alles geregeld is, hebben we dus behoefte aan goed werkend mobiel intern transport", zegt hij.

  

Nieuwe heftrucks

Van Loenen vertelt dat medio vorig jaar het toen bestaande leasecontract met de leverancier van de heftrucks afliep. Dus werd binnen het management van Icopal in Groningen overlegd over de volgende stap. "De eerste vraag was of we opnieuw gingen leasen of dat we de heftrucks in eigendom zouden nemen", aldus de directeur productie. Icopal Hoogkerk had net een moeilijke periode achter de rug vanwege teruglopende vragen uit de markt. Maar juist in die overlegperiode kwam er weer beweging in de marktvraag en dat deed het management besluiten om weer zelf eigenaar te worden van de nieuwe mobiele intern transportvloot.

   

"Maar vanwege onze positie binnen de Icopal Group moesten we natuurlijk ook overleg voeren met ons hoofdkantoor, dat over een centrale inkooporganisatie beschikt", vervolgt Van Loenen. "En daar wees men ons op de internationale leverancier van mobiel intern transportmaterieel, waarmee de groep al jaren zaken doet. Wij vroegen de Nederlandse vestiging daarvan dus om een offerte. Maar tegelijkertijd beseften wij dat we ons interne succes op logistiek gebied vooral te danken hadden aan de goede relatie met onze jarenlange trouwe heftruckleverancier en dus vroegen we hen ook om een offerte".

Icopal Hoogkerk had voor de eerste vervangingsfase behoefte aan 1 elektrische heftruck (1,5 tons uitvoering) voor de ‘indoor’ productiefaciliteiten en aan 6 heftrucks met verbrandingsmotor in een range van 2,5 tot 3 ton hefvermogen voor het ‘buitenwerk’.

   

"Daarnaast beschikken we over een dieselheftruck van 4 ton die we overgenomen hebben uit het lease contract". De behoefte aan de zes nieuwe ‘verbranders’ is gebaseerd op een flexibele inzet. "Sommige trucks worden 24 uur haast onafgebroken ingezet vanwege onze ploegendienst en andere trucks komen hooguit een paar uur per dag in actie. Door alle taken en werktijden goed in kaart te brengen en samen met de potentiële leveranciers te analyseren, kwamen we op een eerste order van zes stuks Doosan trucks voor de lage belasting en één Komatsu heftruck voor de ploegendiensten. De tweede fase zal in 2013 opnieuw in kaart worden gebracht waarbij de balans waarschijnlijk meer naar Komatsu overhelt", aldus ir. Van Loenen.

    

Keuze heftrucks 

Icopal Hoogkerk ging voor een goede prijs/kwaliteitsverhouding. En hoewel de heftrucks van de internationale leverancier in de offertefase goed uit de bus kwamen, bleken de door de bestaande leverancier aangeboden Doosan heftrucks (zowel de elektrische als de LPG-trucks) in de situatie van volledige eigendom inclusief onderhoudscontract de goedkoopste aanschaf te zijn. "Het werden dus de Doosan’s van onze vertrouwde leverancier, Ausma Vorkheftrucks in Heerenveen", zegt Van Loenen.

   

Bij het aankoopcontract werd zoals gezegd, ook een nieuw onderhoudscontract met Ausma afgesloten. "Hun lokale onderhoudsmonteur komt dus als vanouds wekelijks langs om zowel preventief onderhoud uit te voeren als eventuele storingen te verhelpen. Juist omdat we zo’n intensief heftruckverkeer hebben vanwege de ingewikkelde transportlijnen, is zo’n altijd beschikbare onderhoudsmonteur van grote waarde", besluit Van Loenen.

Reageer op dit artikel