artikel

THR vergroot capaciteit met conveyor-systeem

Warehousing

http://www.logistiek.nl/warehousing/magazijninrichting/nid12827-rexel-implementeert-schaalbaar-orderpickconcept.html

THR vergroot capaciteit met conveyor-systeem
THR

Groothandel THR gaat de capaciteit van zijn distributiecentrum in Apeldoorn flink uitbreiden. De leverancier van doe-het-zelf artikelen en professionele bouwmaterialen, ontstaan uit de fusie van AMG (Ankor Mennema Groep), Ter Hoeven en Reesink Retail, installeert daarvoor een conveyor-systeem met een lengte van meer dan 200 meter, inclusief inpaktafels en sorteersysteem. MAAS Internal LogistiX tekent voor het ontwerp en de implementatie van het systeem. "Een pragmatische leverancier die meedenkt met de klant en veel verstand van logistiek heeft", vertelt René de Vries, operationeel directeur van THR.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Groothandel THR   Leverancier/dienstverlener: MAAS Internal LogistiX
Plaats: Apeldoorn   Onderleverancier/-dienstverlener: SSI Schäfer
Branche: bouw & installatie   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Groothandel   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

De capaciteitsuitbreiding is een logisch gevolg van de fusie die in 2011 gestalte kreeg. De drie groothandels waaruit THR is ontstaan, hadden elk hun eigen distributiecentrum, terwijl de assortimenten voor een deel overlappend waren. Het voornemen om de drie logistieke operaties te integreren heeft geleid tot het besluit om het AMG-dc in Ridderkerk te sluiten en het totale assortiment van 50.000 artikelen opnieuw te verdelen over de twee andere dc’s in Apeldoorn. Om dat mogelijk te maken dient THR eerst te investeren in het dc van 25.000 vierkante meter op industrieterrein de Ecofactorij in Apeldoorn.

    

"Tot nu toe werden vanuit dit dc hoofdzakelijk winkelformules van Reesink Retail beleverd. Dat betekende grote zendingen, vaak op palletniveau. Nu we de orders van het voormalige AMG ook hier gaan verwerken, krijgen we meer zendingen op colliniveau", vertelt René de Vries, operationeel directeur van THR.

 

Controle- en inpakstations

Een nieuw conveyor-systeem moet THR in staat stellen om de groei van het aantal colli-zendingen op de Ecofactorij op te vangen. Het nieuwe systeem sluit aan op een bestaand conveyor-systeem, dat loopt langs vier shuttleliften en door een legbordengebied met 50.000 picklocaties, ingericht door SSI Schäfer. De dozen en bakken met artikelen die verzameld zijn in deze twee gebieden, worden samengevoegd op het nieuwe conveyorsysteem en naar een bordes getransporteerd.

  

Op het bordes vindt eerst een volautomatische weegcontrole plaats met behulp van een weegschaal die in het conveyor-systeem is ingebouwd. Als het gewicht niet klopt of als om andere redenen een extra check gewenst is, wordt de bak of doos naar een controlestation gestuurd. De andere bakken of dozen belanden bij één van de vier inpakstations, waar ze verzendklaar worden gemaakt. Na het passeren van volautomatisch omsnoeringsapparaat worden alle bakken en dozen via een conveyor van meer dan tweehonderd meter naar de expeditievloer getransporteerd.

 

Deze conveyor loopt naar een volledig nieuw sorteersysteem, dat zich op een hoogte van drie meter boven de docks bevindt. Het sorteersysteem telt zeven uitsluisbanen, één voor elke twee docks. Via deze banen eindigen de bakken en dozen op de expeditievloer, waarna ze geladen kunnen worden.  

De Vries prijst de oplossing van MAAS Internal LogistiX: "Het zijn mensen die pragmatisch zijn, meedenken met de klant en veel verstand van logistiek hebben. Ze zijn in staat om boven hun eigen belangen uit te stijgen en te zoeken naar een oplossing die in alle opzichten optimaal is", aldus De Vries.

  

Profiteren van synergie

Het concept is ontworpen door MAAS IL, dat ook de installatie en besturing voor zijn rekening neemt. Het systeem is berekend op een capaciteit van 800 bakken en dozen per uur.

Voor een deel van het nieuwe conveyor-systeem worden onderdelen uit het dc in Ridderkerk hergebruikt. Daar staat een conveyor die voert langs twee orderverzamelgebieden op de begane grond en op een bordes. "Nadat het is afgebroken, blijft Ridderkerk nog open totdat het dc leeg is. Dat wordt even behelpen zonder conveyor, maar de klant gaat er niets van merken", vertelt Nico Rodenburg, warehouse manager van het dc in Ridderkerk.

  

De Vries vult aan: "Door de oplossing en hergebruik van delen uit Ridderkerk zijn we in staat om de drie logistieke operaties in korte tijd tegen zo laag mogelijke kosten te integreren. Op die manier kunnen we al heel snel profiteren van de synergie tussen deze drie groothandels."

 

Minder heftruckverkeer

Na oplevering van het conveyor-systeem moet het dc op de Ecofactorij in staat zijn om tweeënhalf tot drie keer zoveel volume te verwerken. Belangrijkste voordeel is de vermindering van het heftruckverkeer op de magazijnvloer. "Het bestaande sorteersysteem staat nu niet meer op de juiste plek. Het gevolg is dat we veel heftruckverkeer hebben tussen dit systeem en de docks. Dankzij het nieuwe sorteersysteem verdwijnt dat verkeer straks", vertelt John Arts, plantmanager van het dc in Apeldoorn.

  

Een ander verschil met de bestaande operatie is het gebruik van dozen. "Het uitleveren van artikelen  gebeurde voorheen middels kunststof bakken. De nieuwe klanten die THR vanuit Apeldoorn gaat beleveren, ontvangen hun orders in dozen. Die moet je wel eerst inpakken", wijst Arts op de inrichting van vier nieuwe inpakstations.

 

MAAS Internal LogistiX start met het project in maart. Dan wordt eerst het conveyor-systeem in Ridderkerk afgebroken, waarna dat samen met de nieuwe componenten weer wordt opgebouwd in Apeldoorn. Eind mei moet het nieuwe systeem operationeel zijn.

 

Meer over THR

THR is een groothandel in doe-het-zelf artikelen en professionele bouwmaterialen, in 2011 ontstaan uit een fusie van drie bedrijven: Ter Hoeven, AMG en Reesink Retail. De drie bedrijven hebben een achtergrond als groothandel in doe-het-zelf artikelen van bekende A-merken en eigen merken. Na de integratie van de drie groothandels beschikt THR over twee distributiecentra in Apeldoorn: één aan de Molenmakershoek en één op industrieterrein Ecofactorij.

Reageer op dit artikel