artikel

Nieuw dc geeft Brezan meer groeiruimte

Warehousing Premium

Nieuw dc geeft Brezan meer groeiruimte

Automaterialenleverancier Brezan wil de komende jaren het aantal verkooppunten in Nederland, België en Tsjechië uitbreiden naar tweehonderd en daarnaast het aantal importeurschappen van A-merk fabrikanten verder uitbouwen. Om die ambitie te realiseren, is onlangs in Ede een centraal (duurzaam) dc –geopend waar volledig papierloos wordt gepickt met voice.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 17 juni 2011.

Vorig jaar maart werd op een bedrijventerrein pal aan de A12 in Ede gestart met de bouw van het distributiecentrum dat deel uitmaakt van de Centrale Organisatie Brezan Materialen. Begin dit jaar werd het dc in gebruik genomen.

 

De bouw van het nieuwe pand was volgens Brezan Logistiek Manager Huub Vinken absoluut noodzakelijk om ook de komende jaren in de pas te blijven met de verwachte groei van het bedrijf, dat in Nederland behoort tot de marktleiders op het gebied van automaterialen. “In ons oude pand, eveneens gevestigd in Ede, waren we echt uit ons jasje gegroeid. We hadden daar de beschikking over slechts 3.000 vierkante meter magazijnruimte. Deze oppervlakte was onvoldoende om het groeiende volume aan geïmporteerde auto-onderdelen te leveren aan onze verkooppunten in met name Nederland, België en Tsjechië. Bovendien verliep het complete orderproces nog volledig papiergestuurd.

  

Arbo

Ook op arbotechnisch gebied voldeed het oude magazijn niet meer, stelt Vinken. “De expeditieruimte was bijvoorbeeld maar 800 vierkante meter, waardoor de bewegingsruimte voor de medewerkers op deze afdeling wel heel erg krap werd om dagelijks het grote aantal in- en uitkomende goederenstromen van ons brede assortiment te verwerken. Nu is die bewegingsruimte vele malen groter met 2.500 vierkante meter.”

Verdergaan in de oude situatie was dan ook onhoudbaar, zo bevestigt ook Vinkens’ collega Bernard van Walsem, manager purchase & marketing van Shared Parts Services, de backoffice organisatie voor Brezan in Nederland, België en Tsjechië, die het beheer voert over maar liefst een half miljoen artikelen, afkomstig van meer dan driehonderd leveranciers. “We zitten in een branche waarin de concurrentie groot is, een garagehouder gaat alleen in zee met een grossier die een snelle beschikbaarheid tegen een aantrekkelijke prijs kan garanderen. Willen we ons daarin onderscheiden van de concurrentie, en dan moet je uitblinken in je logistiek. Bovendien zijn we voor Nederland een erkend distributeur en voorraadhouder van A-merken zoals Monroe-schokdempers, NGK-bougies, Mann-filters en ons belangrijkste merk Delphi. Deze importschappen –vereisen ook dat we als bedrijf de beschikking –moeten hebben over een modern logistiek centrum, waar we alle ruimte hebben om de onderdelen op zowel pallet- als doosniveau op te slaan en uiteindelijk te distribueren.”

  

U-vorm

Autobinck Holding, het (automotive) moederbedrijf waar Brezan sinds 2000 deel van uitmaakt, onderkende het ruimteprobleem van zijn dochteronderneming en gaf toestemming voor de bouw van een nieuw distributiecentrum op Bedrijventerrein A12 Ede-Veenendaal. In totaal is ruim veertien miljoen euro uitgetrokken voor de bouw van het nieuwe onderkomen, dat een vrije hoogte heeft van tien meter en een magazijnvloer van 10.500 vierkante meter, waarvan 2.500 vierkante meter is gereserveerd voor de expeditieacti- viteiten. Vinken: “We hebben gekozen voor een u-vorm: het magazijngedeelte omsluit dus als het ware het expeditiegedeelte. Het magazijn hebben we voor het opslaan van de inkomende stromen ingedeeld in vier typen artikelsoorten: fast moving, slow moving, multi storage en locaties waar we bijvoorbeeld twintig producten op één pallet hebben liggen.” Daarnaast is er een legbordgebied voor kleine artikelen en een speciaal gevaarlijke stoffen gebied. “Dit hele proces van inslag wordt geregeld vanuit ons SAP ERP-systeem. Met dit ERP-systeem zijn we in 2010 live gegaan. Hierdoor is het niet meer nodig de zaken handmatig te administreren.”

  

2,7 miljoen orderregels

Voor het orderpickproces in het magazijn is Brezan in alle pickgebieden overgestapt op een spraakonafhankelijk voicepickingsysteem van Inther. “Dankzij voice kunnen onze orderpickers nu in het legbordstellingengebied 180 regels per uur picken, terwijl dat er in de oude situatie tachtig waren, dat is voor ons dus een gigantische productiviteitsstijging.”

In het nieuwe dc worden dagelijks 10.500 orderregels verwerkt. In totaal betekent dit dat er gemiddeld twaalf vrachtauto’s per dag met automaterialen het land inrijden naar de diverse Brezan-verkooppunten. Vinken: “Op jaarbasis zijn we nu in staat om 2,7 miljoen orderregels uit te leveren. In maart is de operatie hier echt gaan lopen en we merken nu dat de medewerkers beginnen te wennen aan hun nieuwe werksituatie. Je moet je namelijk voorstellen dat orderpickers tot voor kort alles op papier deden en nu dus te maken hebben met een volledig geautomatiseerd proces. Daarom zijn we vorig jaar september al begonnen met het trainen van onze mensen, zodat ze nu gewend zijn om met nieuwe systemen zoals ‘voice’.”

 

Led-verlichting

Duurzaamheid is een ander aspect waar Brezan veel in heeft geïnvesteerd. –Vinken hierover: “We maken in het hele pand gebruik van led-verlichting, wat ons op jaarbasis al gauw een besparing van vijftien procent oplevert in onze elektriciteitsrekening. In het magazijngedeelte hebben we speciaal koude- en warmtewerend glas laten plaatsen en wordt het gebouw verwarmd door een warmtekrachtkoppelingsinstallatie. Verder is de volledige expeditiehal voorzien van vloerverwar- ming. De nieuwbouw hebben we dus vooral benut om te investeren in duurzaam ondernemen, en in het verlengde daarvan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van onze medewerkers.”

   

BETERE BEZETTINGSGRAAD

Via een projectgroep heeft Brezan tijdens het nieuwbouwproces gekozen voor de implementatie van een geïntegreerde WMS-oplossing binnen SAP (SAP LES, red.). “In 2010 hebben we gekozen voor de implementatie van dit WMS-pakket. In het oude pand maakten we nog gebruik van de eerste Locus versie uit 1997. Bovendien deden we alles op papier, dus de inbound ging op papier en orderpickers werkten met papieren picklijsten, dus geen scanning”, zegt Huub Vinken. Daarnaast werd in het oude magazijn gewerkt met een fixed locatie systeem. “Dat systeem zorgde ervoor dat we met 35.000 SKU’s te maken hadden, met een erg lage bezettingsgraad. Omdat ten eerste tien procent niet op voorraad was of nog in bestelling was waardoor 3.500 locaties leeg waren. Ten tweede was ook nog eens de bezettingsgraad van de staart van het assortiment, de slow movers, niet optimaal. Vanuit die situatie zijn we op onze toekomstvisie gekomen, dat het nieuwe dc vooral moet fungeren als importmagazijn.” De strategische voorraad is nu verderop in de keten gelegd in acht depots. “We kunnen ons met deze strategie in het nieuwe dc vooral concentreren op de inkoop en uitslag van grote volumes van onze toeleveranciers, waardoor er dus zo min mogelijk handling plaatsvindt op artikel- en SKU-niveau. We zijn nu ook zover, dat leveranciers elektronisch hun paklijsten in ons ‘systeem blazen’. Zodra er een pallet binnenkomt, zorgen wij ervoor dat na ontvangst en het uitsorteren automatisch een locatie wordt toegewezen, zodat er in ieder geval een optimalere bezettingsgraad is.”

       

VAN INNIGHT NAAR DAGLEVERINGEN

“Een verkooppunt heeft tussen de zeven- en tienduizend referenties op voorraad, een redelijk breed assortiment dus. In de loop der jaren hebben we het replenishmentsysteem veranderd. We zijn dus overgegaan van innight deliveries naar louter dagleveringen. Bij elke nachtlevering bleek namelijk dat de bezettingsgraad per pallet te laag was. Dat fluctueerde te veel en viel bijna niet te plannen”, aldus Vinken. Brezan is daarom teruggegaan van tien leveringen in tien werkdagen naar vijf, vier of twee leveringen per tien werkdagen, afhankelijk van het omzetniveau van een verkooppunt. Vinken: “Om die fijnmazige distributie te realiseren, hebben we op acht centrale punten in Nederland en België depots opgezet. Met deze depots kunnen we beschikbaarheid garanderen van minder courante goederen door ze strategischer in de keten neer te leggen.”

Reageer op dit artikel