artikel

FloraHolland stroomlijnt logistiek met voice

Warehousing Premium

FloraHolland stroomlijnt logistiek met voice

FloraHolland is met een jaaromzet van € 4,1 miljard en ruim 12 miljard verhandelde bloemen en platen de grootste bloemenveilingorganisatie ter wereld. De 4.200 medewerkers verwerken dagelijks zo’n 125.000 verkooptransacties.”Gezien die vele transacties is het van cruciaal belang dat wij het aantal fouten in onze processen tot een minimum weten te reduceren”, vertelt Ina Tillema, manager logistiek van FloraHolland Naaldwijk.

FloraHolland is met een jaaromzet van € 4,1 miljard en ruim 12 miljard verhandelde bloemen en platen de grootste bloemenveilingorganisatie ter wereld. De 4.200 medewerkers verwerken dagelijks zo’n 125.000 verkooptransacties."Gezien die vele transacties is het van cruciaal belang dat wij het aantal fouten in onze processen tot een minimum weten te reduceren", vertelt Ina Tillema, manager logistiek van FloraHolland Naaldwijk.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: FloraHolland Naaldwijk   Leverancier/dienstverlener: Zetes
Plaats: Naaldwijk  
Branche: land- & tuinbouw   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

"Daarom zijn wij op zoek gegaan naar een oplossing om onze logistieke processen te stroomlijnen. Na een uitgebreid selectietraject en intensieve pilot periode is dat de 3iV Crystal voiceoplossing van Zetes geworden", vertelt Tillema.

     

De logistiek van FloraHolland begint bij de verkooptransacties die via veilingklokken in zogenaamde afmijnzalen worden uitgevoerd. De inkopers die daar zitten, of via Internet inkopen, bestellen fusten met bloemen of planten die in stapelwagens voorbij komen. Na het veilen worden alle fusten direct naar de kopers gedistribueerd, waarbij met een bon op de stapelwagens wordt aangegeven wie welke aantallen heeft gekocht. Deze informatie wordt met de Zetes voicetechnologie als gesproken opdrachten doorgegeven aan de distributiemedewerkers, die ervoor zorgen dat de juiste aantallen bij de overzetplaatsen van de betreffende kopers worden afgeleverd.

   

Strategisch programma stroomlijnen veilingoperatie

Het voiceproject maakt bij FloraHolland deel uit van het strategische programma stroomlijnen veilingoperatie. Dit programma is erop gericht om alle bedrijfsprocessen zo excellent mogelijk in te richten, met als doel de hoogst mogelijke kwaliteit tegen zo laag mogelijke kosten te kunnen leveren. Daarom meet FloraHolland de efficiency van haar processen op meerdere criteria en worden ook alle fouten geregistreerd.

  

Voicepicking is de afgelopen jaren al vaak succesvol toegepast en levert bewezen voordelen op, maar nog niet voor het hectische distributieproces van een veiling. Het belangrijkste verschil zit hem in de grote aantallen transacties en de korte tijd tussen het verkopen van alle fusten met bloemen en planten via de veilingklokken en het afleveren aan de in totaal 3.000 klanten van FloraHolland. "Wij hebben voor Zetes gekozen omdat zij vanaf het eerste contact flexibel hebben meegedacht en gewerkt om tot de beste oplossing voor onze veiling te komen", zegt projectleider Coby Visser van FloraHolland Naaldwijk. "Verder passen Zetes en FloraHolland goed bij elkaar omdat beide bedrijven de kwaliteit voorop hebben staan". Na een succesvolle pilot van vier weken, zijn in december 2010 zo’n 400 medewerkers opgeleid en is de vestiging Naaldwijk als eerste met het systeem gaan werken.

   

Minder fouten en kortere inwerktijd

De orderpickers van FloraHolland hebben altijd met papieren bonnen gewerkt, waar nadelen aan zitten met betrekking tot de kwaliteit en veiligheid. Door het kijken naar de bonnen ontstonden op de werkvloer regelmatig gevaarlijke situaties, terwijl men ook wel eens verkeerde aantallen producten meenam. Het voice-systeem vertelt nu per opdracht het aantal te picken producten en controleert via een gesproken bevestiging of een opdracht correct is uitgevoerd. "Dankzij het voice-systeem is onze leverbetrouwbaarheid gestegen naar 99,6% en hebben wij het aantal fouten met zo’n 50% kunnen reduceren", vertelt Tillema. "Verder is in amper zes weken tijd bij gebruik van de combinatie voice en papier onze productiviteit al iets gestegen. Dat neemt zonder bon verder toe. Een ander voordeel is de afname van onze inwerkkosten met zo’n 50%, omdat nieuwe medewerkers er veel sneller mee aan de slag kunnen. Tenslotte is papierloos werken ook duurzamer en hoeven wij geen nieuwe printers meer aan te schaffen. Het nieuwe systeem werkt beter dan verwacht en de gebruikers hebben geen last van mogelijke nadelen, zoals omgevingslawaai en hoofdpijn door langdurig gebruik van de headset. Onze parttime medewerkers werken maar enkele uren per dag met de voice-oplossing en kunnen zonder de opdrachten te verstoren tegen hun collega’s blijven praten".

   

Gefaseerde landelijke uitrol

Vanwege de grote aantallen dagelijkse transacties van bederfbare producten heeft FloraHolland bewust gekozen voor een gefaseerde implementatie. Na de pilot is men eind 2010 in Naaldwijk met voice gestart, terwijl de orderpickers als back-up nog hun papieren bonnen bij zich hebben. Die controlemogelijkheid komt straks te vervallen. Als tweede vestiging wordt Bleiswijk uitgerold, terwijl Rijnsburg voor het najaar op de planning staat. Uiteindelijk wordt FloraHolland één van de grootste voice-picking gebruikers in Nederland. "Elke vestiging lijkt in eerste instantie dezelfde processen te hebben, maar in de praktijk zij er toch verschillen waarmee wij bij het inrichten van de voiceoplossing rekening moeten houden", vervolgt Visser. "Het systeem bestaat daarom uit een algemeen en een vestigingspecifiek gedeelte. Dat geeft ons de benodigde flexibiliteit om in te spelen op de lokale verschillen en wensen. Om onze oplossing werkend te kunnen opleveren heeft Zetes tevens aanvullende apparatuur geleverd en geïnstalleerd om bijvoorbeeld overal voldoende Wi-Fi dekking te krijgen. Verder hebben hun technisch specialisten intensief samengewerkt met onze eigen ICT-mensen voor het optimaliseren van de spraakcommando’s, stemprofielen en backoffice integratie". 

Reageer op dit artikel