artikel

CCA stapelt vijf hoog met empty container heftrucks

Warehousing Premium

CCA stapelt vijf hoog met empty container heftrucks

De Container Company Amsterdam (CCA) heeft vier nieuwe SMV-Konecrane vorkheftrucks voor lege containers in gebruik genomen. Deze dochteronderneming van de Ter Haak Group anticipeert met de aanschaf op de toenemende stroom containers via de terminal in de Amsterdamse haven en strengere milieueisen.

De Container Company Amsterdam (CCA) heeft vier nieuwe SMV-Konecrane vorkheftrucks voor lege containers in gebruik genomen. Deze dochteronderneming van de Ter Haak Group anticipeert met de aanschaf op de toenemende stroom containers via de terminal in de Amsterdamse haven en strengere milieueisen.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Container Company Amsterdam   Leverancier/dienstverlener: Peinemann Heftrucks
Plaats: Amsterdam  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: SMV empty container heftrucks  

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 27 augustus 2010.  

 

De vier nieuwe SMV empty container heftrucks van KoneCranes worden bij CCA gebruikt voor intern transport van de lege containers. Een bezoek van directeur Richard ter Haak van de Ter Haak Group aan de fabriek van KoneCranes in Zweden gaf de doorslag voor de aanschaf van deze nieuwe verbrandingsheftrucks.

    

CCA heeft gekozen voor het type 5 ECB 80 met een hefcapaciteit van 8000 kg met snelle schuifspreaders en een stackcapaciteit van vijfhoog. De schone Volvo TAD-motoren voldoen aan de volgend jaar geldende TIER-IV normen en staan bekend om hun betrouwbaarheid.

   

Bovendien is de heftruck uitgevoerd met een ‘quick-stop’; daarmee schakelen de motoren automatisch uit, zodra de machinist zijn cabine verlaat. Dit is veiliger en bespaart brandstof. De eerste reacties van de machinisten zijn positief: ‘een comfortabele cabine met air-conditioning, vingertopbestuurbare hydrauliek en goed zicht naar alle kanten’. Leverancier Peinemann regelt de service, onderhoud en reparaties.

   

Containerhandel
Containerleverancier CCA houdt zich bezig met de wereldwijde verkoop, verhuur en leasing van nieuwe en gebruikte containers. Vrijwel elk type is uit voorraad leverbaar: zee- en opslagcontainers, koel- en cabin containers, milieu- en offshore containers.
Het container service depot van CCA is al vele jaren een onmisbaar onderdeel van de logistieke operatie op de terminal van het Noord-Amerikaanse zusterbedrijf United Stevedores in de Amsterdamse Amerikahaven. Hier worden lege containers gerepareerd en gereinigd. De containers kunnen direct weer worden ingezet voor exportboekingen of doorvoer naar het achterland over weg, water of rail. Mede door het succes van Ter Haak’s binnenvaart operator Barge Company Amsterdam (BCA) is het containerdepot een groeiend werkterrein. CCA behandelt jaarlijks zo’n 40.000 lege containers voor rederijen, forwarders en containerverhuurbedrijven.

 

Trend
Een duidelijke trend met betrekking tot container handling trucks betreft snelheidsbeperking. Niet de chauffeur bepaalt meer hoe hard er wordt gereden, maar de baas. De afstelling kan op zijn verzoek door de leverancier vooraf elektronisch in het motormanagementsysteem worden geprogrammeerd. Dat scheelt dure brandstof en voorkomt ongevallen. De gemiddelde economische levensduur van container handling trucks is vijf jaar. Technisch houden deze zware jongens – mits goed onderhouden – het theoretisch wel tien jaar of 20.000 draaiuren vol.

 

Milieu
Volgens Hyster Big Trucks productmanager Antoon Cooijmans zitten vrijwel alle  container handling trucks verkooptechnisch in de lift. Het jaarlijks groeiende aantal zeecontainers vereist ook steeds meer trucks op de wal. De nieuwverkopen krijgen nog een extra stimulans vanwege de strengere Europese milieueisen, die volgend jaar ingaan. Dan zal iedereen verplicht over moeten stappen naar trucks met schonere TIER IV-dieselmotoren en roetfilters. Uitstel is volgens hem alleen onder strikt economische voorwaarden mogelijk, maar op termijn zal iedereen toch moeten overschakelen op schonere verbranding.

 

PEMA
Producenten van container handling trucks hebben zich verenigd in de Port Equipment Manufacturers Association (PEMA). De PEMA schaart het productgamma van de leden onder de noemer Fork Lift Trucks (FLT) voor container handling. Dat zijn alle reachstackers en FLT’s voor volle en lege containers voor gecombineerd verticaal en horizontaal transport. In de doelgroep vallen ook containertrekkers en -trailers voor horizontaal transport. Straddle Carriers vallen buiten beschouwing. De PEMA behartigt de belangen van de aangesloten producenten. Zo zijn o.a. Linde Heavy Trucks, Hyster Big Trucks, Cargotec-Kalmar, Konecranes-SMV en SVEtruck  aangesloten bij de PEMA. Terberg Benschop hoort daar als specialist in horizontale containertrailers en trekkers ook bij. De PEMA rapporteert ook verkoopresultaten. De laatste cijfers voor de EMEA zone dateren uit 2008. Daaruit blijkt dat er 803 nieuwe reachstackers zijn verkocht; dat zijn er slechts 4 minder dan in 2007, maar weer 48 meer dan in 2006. Bij vorkheftrucks (FLT) voor beladen containers daalde de nieuwverkoop van 106 in 2007 naar 86 units in 2008. Alleen het aantal nieuw verkochte FLT’s  voor lege containers (empty container handlers) steeg flink van 244 units in 2007 naar 287 in 2008.

 

Containermarkt
De containermarkt groeit jaarlijks met gemiddeld 10 procent. In 2006 bedroeg het totaal aantal overgeslagen containers wereldwijd 440 miljoen TEU (Twenty Foot Equivalent Unit, een standaardmaat voor een container met een lengte van 6 meter). In 2007 was dat al gegroeid naar 485 miljoen. Bijna de helft van alle TEU gaat via de 20 grootste havens in de wereld, waaronder Rotterdam. Volgens de laatste calculaties van UNCTAD Review of Maritime heeft Rotterdam daarvan vorig jaar 13 miljoen TEU behandeld. De wereldwijde economische recessie tempert de explosieve groei nu enigszins. Met de Tweede Maasvlakte in 2012 wordt in de Rotterdamse haven nu al rekening gehouden met een groei naar 21 miljoen TEU in 2015. Om deze groei bij te kunnen houden, groeit ook de vloot van containerschepen jaarlijks in aantal en capaciteit. Containerterminals moeten alle complexe logistieke processen goed organiseren om aanmeertijden van schepen zo laag mogelijk te houden. Dat kan alleen als er ook voldoende verwerkingscapaciteit op de wal is om al die containers af te handelen.

Container Handler typen
Voor gecombineerd horizontaal en verticaal transport staan drie container handler typen ter beschikking. De empty container heftruck kan – zoals de naam al zegt – alleen lege containers aan en heeft dus maar een beperkt hefvermogen van circa 8 ton nodig. Deze truck heeft aangepaste spreidklemmen om de container aan de uiteinden vast te grijpen en deze verticaal tot vijfhoog te heffen. Een full container heftruck heeft een beduidend hogere hefcapaciteit. De reachstacker kan ook volle 40 foot containers van 45 ton tot wel vijfhoog wegzetten en met de reachfunctie ook drie tot vijf rijen diep weg reiken. Het uitreachen gaat dan wel ten koste van de hefcapaciteit. De straddle carrier wordt ook wel portaalhefwagen, containerlift en ook wel ‘spinnenkop’, ‘olifant’ of ‘tram’ genoemd. De straddle carrier kan een volbeladen ISO-container oppakken van onder een walkraan. Deze containertruck kan in de stack over een rij van containers heen rijden om een container op te halen (uitslag) of neer te zetten (inslag). Aan het uiteinde van iedere rij kan de straddle carrier wisselen van rij. Met behulp van een elektrohydraulisch hijsmechanisme kan de container ook direct op een oplegger en railwagon worden geplaatst en boven op een andere container worden gestapeld.
Reageer op dit artikel