artikel

Rotterdam: “Maasvlakte mikt vooral op containers”

Warehousing Premium

Er zijn in Nederland een paar logistieke parken waarvan iedereen de naam zo kan opnoemen. Distripark Maasvlakte is er zo een. Toch is het park voor Rotterdam redelijk recent. Het logistieke park ligt direct aan de Noordzee naast de grote ECT Delta Terminal. De terminal en de containeractiviteiten erom heen zijn bijzonder belangrijk voor dit distripark, omdat alle belangrijke containerlijnen ter wereld gebruikmaken van deze terminals.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 11 mei 2010.

 

Omvang park: 69 hectare

Beschikbaar: kavels van 3,4 hectare

Grondprijs per m2: afhankelijk van businesscase

Huurprijs per m2: afhankelijk van businesscase

Infrastructuur

Wegen: A15

Spoor: Ja

Water: openbare kade van de Hartelhaven gevestigd

Belangrijke gebruikers

Kloosterboer, DHL Exel Solutions, Reebok, Hankoo, Nippon Express

Meer informatie: www.portofrotterdam.nl
 

 

De terminals vormen vaak de aanloophaven in Europa. Containers en de lading erin kan via de containerterminals snel naar de omliggende opslagfaciliteiten op het Distripark worden gebracht. En eenmaal daar is volgens Portofrotterdam de gehele Europese markt bereikbaar. Het zal weinig verwonderlijk zijn dat het havenbedrijf Distripark Maasvlakte omschrijft als een park met unieke opties voor containers.

 

Distripark Maasvlakte is ontworpen om grootschalige distributieactiviteiten te centraliseren. Het dient bij uitstek als centrale locatie van waaruit bedrijven eenvoudig regionale satellieten overal in Europa kunnen bevoorraden. Daarvoor zijn treinen, vrachtwagens en binnenvaartschepen beschikbaar. Shortsea en feeder shipping worden door Portorrotterdam genoemd als modaliteit voor snelle en gemakkelijke verbindingen naar bestemmingen zoals het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Scandinavië, de Baltische Staten en landen in en rond het Middellandse-Zeegebied. Ondanks dat Distripark Maasvlakte volgens Portofrotterdam de ideale locatie is voor bedrijven die hun logistieke operaties willen optimaliseren, is er toch nog een aantal kavels beschikbaar. Het Maasvlakte 2-havenuitbreidingsplan omvat ook een uitbreiding van het bestaande Distripark Maasvlakte. Gebruikers die zich daar vestigen hebben 55 hectare tot hun beschikking.

 

"VOLDOENDE RUIMTE, MAAR ONTSLUITING PROBLEEM"

 

Op Distripark Maasvlakte zijn verschillende heel bekende logistieke bedrijven gevestigd. Van Kloosterboer met haar koelvriesactiviteiten tot bandenleverancier Hankook en van sportartikelenproducenten Adidas / Reebok tot Nippon Express en Archer Daniel Midlands (ADM). Net als operations manager Lomwel bij Wim Bosman al meldde over het vervoer voor werknemers op Distripark Eemhaven, is het openbaar vervoer op Distripark Maasvlakte ook een probleem. De ontsluiting van de Maasvlakte is eveneens een probleem. In 2009 stipte Jok Slootweg, coördinator voorraad en planning en plaatsvervangend plantmanager van Kloosterboer dit al aan. Een uitweg is er niet bij files.

 

Ruimte is zeker geen probleem voor Maasvlakte. En zeker niet met de economische crisis die de vestiging van nieuwe bedrijven heeft vertraagd én met de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Maasvlakte is door die tweedeling een vreemde eend in de bijt. Er is nog voldoende voor verbetering vatbaar. Gelukkig is daarvoor genoeg ruimte, iets wat niet bij ieder logistiek park in Nederland tot de mogelijkheden behoort.

 

 

Reageer op dit artikel