artikel

Amsterdam: “Westhaven-West heeft sterke cacaocomponenten”

Warehousing

Het gebied heeft zich in de loop van de jaren ontwikkeld tot een stukgoedgebied met sterke cacaocomponenten, denk aan bedrijven als Vollers en Handelsveem.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 11 mei 2010.

Omvang park: 550 ha

Beschikbaar: enkele kleine stukken van 4 ha

Grondprijs per m2: op aanvraag

Infrastructuur

Wegen: A10 en (naar verwachting) in 2010 de A5

Spoor: aansluiting op spoor via eigen bedrijfsspoorlijn

Water: Amerikahaven, maximale diepte 15,5 meter

Belangrijke gebruikers

Waterland Terminal, Binnenvaartterminal De Vrede, Vollers, Handelsveen-Steinweg, Koopman Car Terminal, Pronk Mulitservice, L.R. Kalse Transport, Greenmills

Meer informatie: www.portofamsterdam.nl of www.apre.nl

 

Ants Tilma, commercieel manager stukgoed, containers en logistiek van Haven Amsterdam: “Daarnaast is het bedrijf Greenmills er gevestigd. Greenmills verwerkt grootschalig organisch restafval en organische reststromen en zet deze om naar biobrandstoffen en groene stroom. Westhaven-West heette tot 2008 Westhaven. Tilma ziet het gebied nu liever Westhaven-West genoemd worden. Tilma heeft een punt, want het gebied dat logistiek gezien interessant is, is in feite ook het westelijk deel van Westhaven. “De bedrijven die zich er willen vestigen of er al gevestigd zijn, moeten iets met stukgoed hebben of RoRo-lading. Ze mogen ook containers overslaan. De bedrijvigheid in dit deel van de haven is gemengd en vrijwel allemaal moeten of hebben ze ook een relatie met de haven.”

 

Vanuit de Westhaven West gaat een deel van de aangevoerde waar via binnenvaartschip verder naar het achterland, veelal over de grens naar Duitsland. De meeste kavels zijn inmiddels uitgegeven. Er zijn nog slechts enkele stukjes beschikbaar. Er worden geen kavels verkocht. “We geven ze alleen uit in erfpacht, voor een periode van vijftig jaar.” Op Westhaven-West zijn onder andere de Waterland Terminal gevestigd, Vollers, Koopman Car Terminal en de binnenvaartterminal van Handelsveen-Steinweg. De haven is volgens Tilma goed ontsloten. “Enerzijds door de havens die toegankelijk zijn voor schepen tot een diepte van 15,5 meter diepgang, anderzijds door een bedrijfsspoorlijn waar de kavels op aangesloten zijn.”

 

"RUIMTE! EN ER KOMT STEEDS MEER RUIMTE BIJ…"

 

Wijnberg Transport is gevestigd op logistiek park Westhaven-West. Het bedrijf is bezig met een verdubbeling van de loods van 2.500 naar 5.000 vierkante meter. Over de contacten met Haven Amsterdam is directeur Michael Wijnberg goed te spreken. "Waar ze kunnen helpen doen ze dat."

De ontsluiting van Westhaven West kan beter, is de mening van Wijnberg. "Maar ja, aan de andere kant, je weet hoe de situatie is en dus kun je er rekening mee houden. Wel kijken we hier uit naar het moment waarop de nieuwe weg er ligt. Dan kunnen we zo de snelweg op. Dat zal ons al snel een half uur per auto per dag schelen aan tijd." Voor die aansluiting er is, zal de tweede Coentunnel opgeleverd moeten zijn. Wijnberg heeft in de loop der jaren veel zien veranderen. "Eerder zaten we ver buiten de stad en reden we vijf keer per dag met een vrachtauto via de Wibautstraat naar Utrecht. Nu zitten we veel meer tussen de bedrijvigheid."

Wijnberg heeft een paar wensen die het park volgens hem zouden verbeteren. "Ik heb begrepen dat er plannen zijn voor een truckpark voor buitenlandse chauffeurs. Aan zo’n park is zeker behoefte hier." Ook zou de beveiliging verbeterd kunnen worden en de kosten daarvan in de pacht kunnen worden verwerkt.

 

Reageer op dit artikel