artikel

Wat levert Auto-ID op

Warehousing Premium

In elke onderneming worden beslissingen genomen. En of het nu gaat om het verhogen of verlagen van de voorraad, het aannemen van een extra verkoper, de aanschaf van een nieuwe productielijn of het outsourcen van de logistiek, altijd wordt een beslissing genomen op basis van informatie. Informatie die is gebaseerd op (grote hoeveelheden) gegevens, het liefst op actuele gegevens. Auto-ID levert deze gegevens en vorm hierdoor de basis van optimalisatie.

Maar wat is nu de echte driver, de business-issue, wat moet er in de visie van de directie/board veranderen. Moeten er kosten worden gespaard, wil men groter marktaandeel of betere service, wil men groener/leaner werken of juist een technologische inhaalslag maken? Waarom Auto-ID? Wat levert het op?

 

Efficiency

Met Auto-ID legt u tijdens het proces gegevens vast zodat u meteen het proces kunt aansturen. U verkrijgt een directe besparing in tijd, wellicht zelfs kunt u complete schakels uit het proces weghalen en FTE’s besparen.

 

Kwaliteit

Met Auto-ID maakt u minder schrijf- en typefouten. Het proces wordt beter gestructureerd en interpretaties door mensen zijn er minder. Omdat u gemakkelijker met lange serienummers en batchnummers werkt voorkomt u foute leveringen en overschrijding van de houdbaarheid.

 

Traceability/Visibility

Met het op meerdere plekken in het proces toepassen van Auto-ID leggen we onverbiddelijk en eenduidig vast waar het om gaat, wat het is, waar het is en wanneer het er is. Met deze gegevens, object – locatie – tijd, kunnen we het object volgen. We identificeren (Tracken) en volgen (Tracen) de producten en de bewerkingen. Zodat we aan de overheidsinstanties met een knopdruk kunnen aangeven wat waar vandaan kwam en waar naartoe is gegaan.

 

Voorsprong

Naast efficiency, kwaliteit en traceability is er een vierde, maar niet onbelangrijk aspect: het plaatsen van Auto-ID in het kader van public relations en continuïteit. Als voorbeeld noemen we die ene Nederlandse boekenwinkel die met RFID ging experimenteren. Auto-ID heeft voor hen best wel logistieke voordelen en kostenbesparing opgeleverd. Maar bovenal heeft het een enorme naamsbekendheid opgeleverd die zonder RFID miljoenen had gekost aan advertenties en commercials. En het heeft deze boekhandel een technologische voorsprong gegeven tegenover de concurrentie.

 

Auto-ID kan dus meer opleveren dan u denkt. Plaats het daarom in een breder kader wanneer u investeringen overweegt. Nodig alle stakeholders uit bij de introductie, vraag om waar voor hen de voordelen zitten en waardeer deze input. Gebruik het totaal overzicht om budget en draagvlak te verkrijgen.

 

Tactisch perspectief

Gerelateerd aan de management visie is het invullen van de onderliggende tactische invulling: waar gaan we het toepassen, op welk bedrijfsonderdeel of in welk proces. Meer concreet wordt vastgesteld aan welke vraag de Auto-ID gerelateerde oplossing moet voldoen.

 

Eén van de belangrijkste hulpmiddelen / aanvliegroutes is het opmaken van een grafische beschrijving van het bedrijfsproces. Samen met de betrokken proceseigenaren en andere betrokkenen bekijkt u waar informatie benodigd is en waar gegevens vandaan moeten komen en in hoeverre het noodzakelijk is dat dit automatisch en in realtime zou moeten gebeuren.

 

Als het doel en de wensen bekend zijn kan worden geanalyseerd wat de mogelijkheden en drempels zijn. Zowel in het voortraject als in deze fase van project opbouw staan aan de zijlijn specialisten met ervaring klaar om te worden ingezet.

Reageer op dit artikel