artikel

De term Auto-ID

Warehousing Premium

Auto-ID omvat een diversiteit van begrippen en termen. Auto-ID betekent zoveel als Automatische Identificatie. Het heeft een sterke relatie met de term Datacollectie (eng. DataCapture), het collecteren of vergaren van gegevens. Auto-ID heeft alles te maken met tracking en tracing.

Als we echter Tracking en Tracing vertalen naar het Nederlands, dan gaat het over Identificeren en Volgen. Van producten, mensen, maar ook van diensten en zoiets ongrijpbaars als geld. Auto-ID wordt ook wel AIDC genoemd: Automatische Identificatie en Data Collectie.

 

Auto-ID wordt alleen aangeschaft als men iets met de verzamelde gegevens wil doen, als met zicht wil hebben op het fysieke proces. Men maakt dus niet zozeer een keuze voor een Auto-ID product, maar voor een oplossing.

 

Auto-ID (of zo u wilt AIDC) refereert aan de methodiek van het automatisch identificeren van objecten, het vergaren van gegevens omtrent dit object om deze vervolgens door te geven aan een informatie systeem, zonder menselijke tussenkomst.

AIDC is het proces van het verkrijgen van externe gegevens door het analyseren en verwerken van beeld, geluid en licht met behulp van apparatuur.

 

Technologieën die deel uitmaken van AIDC zijn onder andere

  • barcodes (streepjescodes),
  • RFID (radio frequency identificatie),
  • biometrics (waaronder iris-scanners en vingerafdruk sensoren),
  • magneetstrepen,
  • automatische schriftherkenning (Optical Character Recognition (OCR)),
  • smart-cards en
  • spraakherkenning (Voice recognition).
Reageer op dit artikel