artikel

Negen innovaties op de Logistica 2009

Warehousing Premium

Het afgelopen jaar stond vanzelfsprekend ook in het teken van de vakbeurs Logistica. Het voortraject was spannender dan de laatste edities: Welke bedrijven komen er? Gaat het wel door? Achteraf was er alom tevredenheid over de editie 2009. Welke innovaties waren te zien?

Onderstaande tekst komt uit Vakblad Logistiek 18 – 2009  

 

De standhouders op de Logistica zullen alle registers lostrekken om hun nieuwste en meeste innovatieve oplossingen voor het voetlicht te brengen. Logistiek geeft de highlights van negen niet te missen logistieke innovaties.
  

TWEEDE LEVEN VOOR GEBRUIKTE ROLCONTAINERS

Rolcontainers raken in het gebruik vaak beschadigd . Hoza geeft rolcontainers een tweede leven. Met een revisiebeurt en modificatie kan de levensduur aanzienlijk worden verlengd tegen een relatief lage kostprijs. Kostenbesparing en verminderde milieubelasting zijn de belangrijkste factoren geweest om te modificeren in plaats van het aanschaffen van nieuwe rolcontainers. Naast het onderhoud- en reparatieconcept heeft deze geheel nieuwe benadering als doel de levensduur van logistieke middelen te maximaliseren. Op de Logistica geeft Hoza inzicht hoeveel er valt te besparen op de kosten van het rolcontainerpark.

   

OP AFSTANDBEDIENBARE PALLET SHUTTLE

Magazijninrichter Nedcon heeft het al langer bestaande concept van de Shuttle verbeterd. Het systeem is volgens het bedrijf nu sneller, stiller, efficiënter en veiliger. De Shuttle is met een draagbare afstandbediening vanaf de heftruck te activeren.

Als de Nedcon pallet Shuttle wordt vergeleken met de standaard ‘drive-in’ oplossing, biedt dit shuttlesysteem enkele grote voordelen. De Shuttle neemt de taak van de heftruckchauffeur over bij het wegzetten van de ladingen. Daardoor kan de chauffeur de volgende taak sneller starten. Naast een aanzienlijke tijdsbesparing betekent dit ook dat de chauffeur niet langer fysiek de drive-in stelling in hoeft te rijden, waardoor het risico op beschadigingen niet meer aanwezig is. Een ander voordeel is dat verschillende goederen op bovenliggende niveaus zijn te plaatsen. De lading hoeft namelijk niet langer vanaf het grondniveau bereikbaar te zijn.

  

ERGONOMISCH PICKSTATION ‘TÜV-GEPRÜFT’

Tijdens de lancering op de CeMAT in Hannover vorig jaar kreeg het ergonomische pickstation Pick@Ease van Vanderlande -Industries al veel lof toegezwaaid. Nu wil het bedrijf uit Veghel met het goods-to-man orderverzamelsysteem gaan oogsten tijdens de Logistica door onder andere een gooi te doen naar de Logistica Award. Dit pickstation, dat volgens het bedrijf uit Veghel een capaciteit heeft van 900 orderregels per manuur heeft, is ergonomisch omdat op één niveau orders worden verzameld. Bovendien kan de orderpicker een ideale werkhoogte realiseren dankzij een automatisch in hoogte verstelbare vloer. Tijdens de ontwikkeling van de Pick@Ease heeft Vanderlande nauw samen- gewerkt met TNO. Onderzocht zijn door het onderzoeksinstituut -ergonomische aspecten als spiervermoeidheid, kritische lichaamshoudingen en mentale belasting tijdens het orderpickproces.

De inspanningen van TNO en Vanderlande hebben er uiteindelijk toe geleid dat de Pick@Ease gecertificeerd is met het TÜV-certificaat.

   

WEEGVORKEN ZONDER BEKABELING

Weegspecialist Ravas toont op de Logistica één van zijn recente iForks casestudy’s op televisieschermen aan het publiek. Het betreft de toepassing van draadloze weegvorken bij Royal mail UK. Deze iForks zijn WLAN weegvorken voor hef- , reach– en smallegangentrucks. Vanwege het ontbreken van bekabeling is het systeem in vijf minuten geïnstalleerd en klaar voor gebruik. Ravas demonstreert op de Logistica hoe het Britse postbedrijf Royal Mail UK enkele honderdduizenden Britse ponden per jaar bespaart met deze iForks en het bijbehorende online dataverwerkingssysteem. Het systeem maakt het voor Royal Mail mogelijk om een sluitende inkomende en uitgaande goederenregistratie te voeren. Dure claims door foutleveringen behoren volgens Ravas daarmee tot het verleden.

  

MEERTALIGE WMS-OPLOSSING

Op de Logistica presenteert Via-store systems het verbeterde –Warehouse Management System (WMS) viad@t voor automatische, semi-automatische en handmatige magazijnsystemen. Met het programma ‘Forever Young’ biedt de system-integrator moderniseringsoplossingen voor magazijn- en orderpick-installaties. Het warehouse management systeem viad@t is een standaardsoftware voor het beheer en de besturing van de intralogistiek. Dit al langer bestaande WMS is nu meertalig en onafhankelijk van databases, besturingssystemen en hardware en zodoende volgens de leverancier eenvoudig te configureren en te upgraden. 
Naast de standaardfunctionaliteiten van goederenontvangst tot goederenuitgifte ondersteunt viad@t ook nieuwe technologieën zoals HPPS (High Performance Picking System) voor het pick-pack-concept of viapick voor volautomatische orderpicking met A-frames en robots.

   

MODULAIR WERKPLEKSYSTEEM IN DRIE UITVOERINGEN

Magazijninrichter BITO Systems komt op de Logistica met een nieuw modulair werkpleksysteem de BITO Ergo. Met dit systeem kunnen opslag-, bevoorradings-zones en assemblageplaatsen worden (her)ingericht. Het systeem bestaat uit metalen buizen die met koppelstukken verbonden worden. Het degelijke werkplek- systeem is flexibel, uitbreidbaar en montagevriendelijk op te bouwen. Het systeem is verkrijgbaar in drie versies: van afzonderlijke onderdelen tot volledige bouwpakketten of voorgemonteerde stellingen op maat. De leverancier stelt bovendien een softwarepakket ter beschikking waarmee de klant zelf zijn ideale opstelling in 3D kan ontwerpen. Op Logistica worden dagelijks softwaredemonstraties georganiseerd.

   

NIET MEER DRAAIEN IN ERGONOMISCH ORDERPICKSTATION

De nieuwe werkplek van het OSR-orderpickstation van Knapp houdt rekening met uiteenlopende ergonomische aspecten zonder in te hoeven boeten op de prestaties. De ergonomische werkpost van Knapp is live te aanschouwen op de Logistica.

De smalle constructievorm van het pickstation met slechts twee bron- en vier doellocaties zorgt ervoor dat de orderpicker alle handelingen vanuit zijn normale positie kan uitvoeren. Hij hoeft dus geen draaibewegingen rond zijn eigen as uit te voeren. De touchscreenmonitor in het midden van de werkplek zorgt ervoor dat het hoofd rechtop blijft en het gezichtsveld van de orderpicker optimaal is. De besturing maakt het bovendien mogelijk om bestellingen van 1.000 orderregels per man- uur foutloos samen te stellen. Via een roller-drive-systeem worden magazijnbakken uit het OSR- of speedersysteem naar het orderpickstation met grote capaciteit gevoerd en automatisch bij de bronlocaties voor de picking uitgesluisd.

 

SOFTWARE REGISSEERT INTERNE LOGISTIEKE PROCESSEN

Maas Internal LogistiX pakt op de komende Logistica uit met het logistieke softwaresysteem Material Flow Control (Maas MFC).

Maas MFC volgt de positie van elke pallet, doos of artikel op de voet en stuurt deze goederen op het juiste moment over de juiste route door het material handling systeem. De software stuurt tegelijkertijd de hardware aan, zodat elke rollenbaan, lift, magazijnkraan of shuttle op het juiste moment doet wat het doen moet.

Het nieuwe systeem ondersteunt het orderpick-, controle- en inpakprocessen inclusief barcodescanning. Daardoor is het systeem geschikt om bijvoorbeeld in combinatie met een ERP-systeem de processen in het magazijn aan te sturen.

Ook biedt Maas MFC ondersteuning voor locatiebeheer.

 

GOEDERENSTROMEN VOLGEN MET WAREHOUSE SIMULATOR

Logistiek adviesbureau Logatec uit Boskoop introduceert tijdens de Logistica het nieuwe softwarepakket ‘Warehouse Simulator’. Met deze simulator worden dynamische simulaties van goederenstromen en de intern transportvloot binnen nieuwe of bestaande magazijnen inzichtelijk gemaakt. De Warehouse Simulator kan eenvoudig een model genereren van bijvoorbeeld een nog nieuw te bouwen magazijn. Op basis van de input- output gegevens, de verschillende gebruikte heftrucks en magazijntrucks, de interne goederenstromen en pick-strategieën en andere operationele parameters kan met een dynamische simulatie een analyse worden gemaakt van het magazijn. Met die gegevens is ook te bepalen of de verschillende heftrucks en magazijntrucks efficiënt worden ingezet. Knelpunten kunnen worden gedetecteerd, bezettingsgraden van opslagsystemen en handlings-gebieden worden bepaald terwijl er een indicatie kan worden gegeven over de inzet van trucks op een volle batterijlading. Logatec demonstreert het software programma op de stand van P.I.T. Partner Internal Transport.

 

2009: Logistica-jaar 

Het jaar 2009 stond in het teken van de Logistica. Blik hier nog eens terug op deze innoverende, grootste logistieke beurs van Nederland.

 

Reageer op dit artikel