artikel

Warehousing krijgt steeds meer onze aandacht

Warehousing

Rabelink uit Doetinchem is zich sinds de verkoop aan de Duitse logistiek dienstverlener Huetteman in 2005 steeds meer gaan richten op warehousing. De logistiek dienstverlener betrekt binnenkort een nieuw warehouse in ’s-Heerenberg. “Door de groei van een aantal van onze klanten was deze investeringsstap noodzakelijk”, zegt Rabelink-directeur Alwin Schweckhorst.

Warehousing krijgt steeds meer onze aandacht
Rabelink

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 7 maart 2008.

Wat komt er in ’s-Heerenberg?

“We hebben vlak bij de grens met Emmerich over een terrein van 20.000 vierkante meter, waarvan 12.800 is bedoeld voor warehouse activiteiten. In het pand, waar vooral non-food producten worden opgeslagen, beschikken we straks over 27.000 palletplaatsen en 15 loadingdocks. In het warehouse, dat volledig gesprinklerd wordt, gaan 21 magazijnmedewerkers aan de slag die orders picken voor tien klanten. Daarnaast hebben we nog vier man kantoorpersoneel. We zijn geen eigenaar. We huren het voor langere termijn van een plaatselijke projectontwikkelaar die veel ervaring heeft met het ontwikkelen en bouwen van warehouses.”

 

Waarom niet in standplaats Doetinchem?

“Daar was op korte termijn geen geschikte locatie voorhanden waar wij ons konden vestigen. Vervolgens zijn we gaan rondkijken in omliggende gemeenten. ’s-Heerenberg kwam als beste uit de bus. Deze plaats is goed te bereizen voor ons personeel en ligt bovendien vlak in de buurt van de bargeterminal Emmerich en de snelwegen A3 en A12. Ook wordt de locatie nog gunstiger als straks het spoor bij Emmerich aansluiting krijgt op de Betuweroute. Dus wat dat betreft, hebben we straks alle modaliteiten bij de hand.”

Hoe staat het met de voorbereidingen voor de bouw?

 

“In januari zijn we begonnen met een interne projectgroep die zich onder andere bezighoudt met de verhuizing en de inrichting van het nieuwe warehouse. Als externe partijen hebben we Gerben Esmeijer aangetrokken die ons adviseert bij het bepalen van de optimale layout van het magazijn. Adviezen, die tot in detail gaan, zijn voor ons superbelangrijk. De investeringen in de voorkant van het traject zijn van groot belang. Daardoor is het resultaat aan het einde van het traject veel beter. Als we alle vergunningen binnen hebben dan is het de bedoeling dat op 1 april de eerste schop de grond ingaat. Als alles meezit, is de oplevering van het warehouse komende november.”

 

Jullie zijn je meer en meer gaan richten op warehousing?

"We zijn ons als van oudsher traditionele transporteur de afgelopen (jaren)jaar steeds meer gaan richten op warehouseactiviteiten. In totaal hebben we nu de beschikking over 35.000 vierkante meter opslagruimte. Daarnaast zijn we ons ook meer en meer gaan opwerpen als ketenregisseur voor onze klanten. Zo hebben we veertien magazijnklanten, waarvoor we de totale logistiek verzorgen van inslaan tot en met de uiteindelijk levering. De verdeling van onze activiteiten is op dit moment nog tachtig pro–cent transport en twintig procent warehousing. Ik verwacht echter de komende dat het aandeel warehousing steeds groter zal worden." 

 

Zie ook: Rabelink heeft groei weer onder controle (10 december 2009)

Reageer op dit artikel