artikel

Prijs voor het Veiligste Magazijn: Corus

Warehousing Premium

Prijs voor het Veiligste Magazijn: Corus

Drie genomineerden zijn overgebleven voor de prijs Het Veiligste Magazijn van Nederland: Corus Staal, Scania Production en Technische Unie. Vandaag de nominatie van Corus. Volgende week woensdag is de uitreiking tijdens de Dag van het Magazijn.

Een veilige werkomgeving creëren in een mooi nieuw pand is niet zo’n kunst. Maar datzelfde doen in een gebouw uit 1927 met bakstenen wanden, verschillende plafondhoogtes, dat nooit als magazijn is bedoeld, daar is heel wat creativiteit voor nodig.

 

Medewerker trekt zelf rode kaart

Sebastian Borsje werkt sinds twee jaar als manager in dit magazijn voor de technische dienst van Corus. Hij pakte het aangescherpte veiligheidsbeleid vanuit de directie op om zijn mensen aan te sporen met ideeën te komen. "Veiligheid is een kwestie van infrastructuur, mensen en procedures. Aan het eerste kunnen we weinig veranderen. Maar wel aan de houding van mensen en het verbeteren van procedures. Vooral als je de mensen zelf de gelegenheid geeft om de uitvoering ter hand te nemen."

Meedenken over veiligheid gaat bij Corus vrij ver. Iedere medewerker heeft een ‘stop-and-go’ kaart op zak. In een zeer onveilige situatie kan een medewerker de rode kaart trekken en daarmee het werk stil leggen. Pas als de oplossing is gerealiseerd, mag het werk weer verder. Zo is al een paar keer een onveilige situatie bezworen.

 

Nuttig gebruik van recessie

In het hele bedrijf heerst veiligheid als één van de centrale thema’s. Incidenten in het verleden zorgden voor een schokeffect. De directie liet realistische video’s maken met nagespeelde ongevallen en confronteerde de medewerkers met de gevolgen, die slachtoffers dagelijks ondervinden. Al snel kwamen medewerkers zelf met allerlei tips. Dat werd vertaald in gestandaardiseerde werkprocedures. Onder andere staat daarin, dat medewerkers en heftrucks minimaal 1 meter uit elkaars buurt moeten blijven, totdat de vorken op de grond liggen en de motor is uitgeschakeld. Overal is nadrukkelijk een fysieke scheiding tussen voetgangers en trucks aangebracht. Als tussen de stellingen een orderpicker aan de slag gaat, sluit hij dat deel af met een eenvoudige roodwitte ketting.

 

 

[fotoalbum]


Reageer op dit artikel