artikel

Amsterdam – ‘Westhaven West mikt op stukgoed

Warehousing

Westhaven werd in de 2008 editie nog gewoon Westhaven genoemd. Ants Tilma, commercieel manager stukgoed, containers en logistiek bij de Amsterdamse haven, ziet het gebied nu liever Westhaven West genoemd worden. Tilma heeft een punt, want het gebied dat logistiek gezien interessant is, is in feite ook het westelijk deel van Westhaven.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 19 juni 2009.
 

"De bedrijven die zich er willen vestigen of er al gevestigd zijn, moeten iets met stukgoed hebben of RoRo-lading. Ze mogen ook containers overslaan. De bedrijvigheid in dit deel van de haven is gemengd en vrijwel allemaal moeten of hebben ze ook een relatie met de haven."

Vanuit de Westhaven West gaat een deel van de aangevoerde waar via binnenvaartschip verder naar het achterland, veelal over de grens naar Duitsland.

De meeste kavels zijn inmiddels uitgegeven. Er zijn nog slechts enkele stukjes beschikbaar. Verkocht worden er geen kavels. "We geven ze alleen uit in erfpacht, voor een periode van vijftig jaar." Op Westhaven West zijn onder andere de Waterland terminal gevestigd, Vollers, Koopman Car Terminal en de binnenvaartterminal van Handelsveen-Steinweg. De haven is volgens Tilma goed ontsloten. "Enerzijds door de havens die toegankelijk zijn voor schepen tot een diepte van 15,5 meter diepgang, anderzijds door een bedrijfsspoorlijn waar de kavels op aangesloten zijn."


Westhaven West Amsterdam

Omvang park: 550 ha

 

Waarvan bebouwd: 55 ha

 

Beschikbaar voor bebouwing: enkele kleine stukken van 4 ha

 

Grondprijs per m2: Ongeveer 10 euro/m2

 

Infrastructuur

Wegen: A10 en over enige tijd A5

 

Spoor: Aansluiting op spoor via eigen bedrijfsspoorlijn

 

Water: Amerikahaven, maximale diepte 15,5 meter 

Belangrijke gebruikers

Waterland terminal

Binnenvaartterminal De Vrede

Vollers

Handelsveen-Steinweg

 

Meer informatie

www.portofamsterdam.nl

www.apre.nl

 

 


 ‘Erg tevreden met terrein, files zijn wel een probleem’

Koopman import-export is sinds 2004 aanwezig met een eigen terminal in het Westhaven gebied. Koopman zag kans om de activiteiten van Nissan Distribution Services over te nemen en uit te breiden. Ernst Cooiman, managing director: "We wilden niet langer alleen transporteur zijn, een eigen terminal hebben leek ons ideaal, maar zoiets starten is veel te kostbaar. Dus waren we blij met de Nissan-optie. Over het Westhaven gebied zijn we tevreden, net als over de samenwerking met gemeente, het Havenbedrijf, de omliggende bedrijven en scheepvaartmaatschappijen. Het enige nadeel van deze locatie is het fileprobleem en we hebben moeite met het vinden van goed personeel. Maar dat probleem heb je ook in Rotterdam. Amsterdam ligt ook gunstig en centraal voor de distributie in Nederland en vormt tevens een extra laadlocatie." Cooiman noemt een tweede spoor op de terminal een infrastructurele wens en een betere ontsluiting van het gebied. "Op het vlak van beveiliging hebben we onze zaakjes goed voor elkaar. We maken met buren gebruik van een gezamenlijke externe beveiliging en hebben onze systemen op elkaar afgestemd." 

Reageer op dit artikel