artikel

Veilige magazijnvloer: vloerreparatie goed alternatief

Warehousing Premium

Veilige magazijnvloer: vloerreparatie goed alternatief

Beschadigingen maken resoluut een einde aan de veiligheid, het comfort en de productiviteit van een bedrijfsvloer. Reparatie is vaker mogelijk dan men denkt. Het is een kostengunstige oplossing, die plannen voor een compleet nieuwe vloer, of misschien wel nieuwbouw overbodig maakt.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T+O Heftrucks op 15 april 2009.

Een magazijnvloer is ontworpen voor zware belastingen. Wat te denken van intensief heftruckverkeer en het verplaatsen van zware lasten… Hiertegen is een goede vloer nog wel opgewassen. Maar als er ongelukken gebeuren, of als de vloer oneigenlijk wordt belast, raakt deze in veel gevallen ernstig beschadigd. Door de gaten ín de vloer vallen dan ook letterlijk gaten in de veiligheid óp de vloer. Een oneffen vloer verhoogt immers de kans op schade aan goederen en trucks. Bovendien kan een ongelijke vloer leiden tot lichamelijk letsel.
  

Een compleet nieuwe vloer, of misschien zelfs wel volledige nieuwbouw is dan de enige oplossing, want de vloer lijkt ‘onherstelbaar’ beschadigd en op lapmiddelen zit niemand te wachten. Toch blijkt dat vakkundige reparatie een uitstekend alternatief kan zijn.
  

Toe aan vernieuwing

“Renovatie is voor ons echt een ideale oplossing geweest. We hebben nu een strakke vloer, zo goed als nieuw en tegen de laagste kosten”, stelt Richard Wentzel, directeur van Impex. De specialist in geautomatiseerde drinkwatersystemen voor de intensieve veehouderij is al meer dan 30 jaar gevestigd in Barneveld, van waaruit de opslag en distributie voor afnemers vanuit de hele wereld wordt verzorgd.

In de eerste bedrijfshallen, samen ongeveer 800 m2 groot, lagen tot voor kort nog de originele Stelcon-platen. Die waren in de loop der jaren echter flink verzakt. Het hoogteverschil was soms meer dan een centimeter. “Het zag er écht niet meer uit. De vloer was toe aan een complete vernieuwing”, aldus Wentzel.

In eerste instantie onderzocht de directeur de optie van een compleet nieuwe vloer. Wentzel: “Een omslachtige en kostbare klus, omdat alle Stelcon-platen eruit moesten. Bovendien moet je tegenwoordig betalen om de platen af te voeren. Maar het grootste probleem was de tijd. Als we voor een geheel nieuwe vloer hadden gekozen, hadden we een hele tijd de hallen niet kunnen gebruiken.”
  

Over Stelcon-platen

In een artikel in het vakblad Logistiek las Richard Wentzel hoe InterfaceFLOR in Scherpenzeel hetzelfde probleem had opgelost met een grondige renovatie van de magazijnvloer door Indurfloor uit Huizen.

Indurfloor legde een 8 mm dikke toplaag aan over de oude Stelcon-platen, die – om verzakking te voorkomen – eerst aan elkaar werden gelast. Nadat de Stelcon-platen waren schoongestraald, de naden waren gedicht en een hechtprimer was opgezet, kon de nieuwe toplaag worden aangebracht.

“We hebben InterfaceFLOR bezocht en naar hun ervaringen gevraagd. Dat zij heel tevreden zijn over de nieuwe vloer, heeft zeker meegespeeld in onze keuze voor renovatie”, licht Wentzel toe.
 

Belangrijk bij die beslissing was de snelheid van de hele renovatie. Op dinsdagochtend zijn de werkzaamheden begonnen en vrijdagmiddag lag de nieuwe vloer er in. Doordat de droogtijd van de toplaag slechts 48 uur bedraagt, kon Impex maandagochtend weer inruimen. “De werkzaamheden lagen daardoor minimaal stil. Als je die stilstand en alle kosten meerekent, was de renovatie ook vanuit kostenoogpunt de beste oplossing. Ten opzichte van een nieuwe vloer scheelde dit aanzienlijk op de gehele investering”, rekent Wentzel voor. 

 

 

Vloerreparaties toegelicht

Beschadigde vloeren kunnen op verschillende manieren worden gerepareerd. Er kan een industriële egalisatiemortel worden aangebracht. In dat geval wordt de vloer met kleine kogeltjes gestraald, zodat de aangetaste toplaag verdwijnt. Vervolgens wordt er een primer aangebracht op de betonvloer waar de industriële egalisatielaag uiteindelijk op wordt aangebracht. Deze oplossing wordt ook wel de weekendvloer genoemd.

Andere opties zijn het aanbrengen van een epoxielaag, of het leggen van een asfaltvloer. Beide methoden vergen een aanmerkelijk langere bewerkingstijd dan de weekendvloer (voor een hal van 4.000 m2 ongeveer drie weken in plaats van drie dagen). Ook kunnen epoxies niet worden gebruikt als er optrekkend vocht voorkomt.

De kosten voor het aanbrengen van epoxies zijn het hoogst. Een asfalt (bitumen)vloer is qua prijs vergelijkbaar met een geëgaliseerde vloer. Asfalt absorbeert daarbij beter en staat ook comfortabeler, waardoor het een goede oplossing kan zijn voor bijvoorbeeld inpakafdelingen. Bij een geëgaliseerde vloer is de drukvastheid hoger. Ook pakt deze vloer minder snel vuil op.  

     

Vast en toch flexibel   

DSV heeft gekozen voor een operationele lease, gecombineerd met een full service onderhoudscontract. Hierdoor zijn de kosten jaarlijks exact te budgetteren en heeft de gebruiker geen onaangename verrassingen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om na vijf jaar de trucks in eigen beheer over te nemen tegen een lage, afgeschreven restwaarde. Voor een deel van de vloot zijn bovendien speciale afspraken gemaakt voor eventuele tussentijdse omruil, indien het klantenbestand van DSV dit noodzakelijk mocht maken. Op deze wijze heeft DSV een uitermate flexibele beheersing van haar intern transportmateriaal.

  Problemen door slechte vloeren

Een slechte vloer in het magazijn is de oorzaak van veel schade en ellende:

  • Te hoge trillingen en schokkenleiden tot ziekteverzuim en ernstige lichamelijke klachten bij chauffeurs
  • Verpakkingen scheuren en producten beschadigen door schokken tijdens het transport
  • Truckonderdelen slijten sneller. Er is meer onderhoud nodig en het risico van uitval neemt toe
  • De productiviteit daalt; wie verstandig is, rijdt immers langzamer op een slechte vloer
  • Vloerschades en slijtage leiden tot stofvorming en vervuiling

Reageer op dit artikel