artikel

Reachtrucks: neiging op mast of vorkenbord?

Warehousing Premium

Reachtrucks zijn leverbaar met neiging op de mast of op het vorkenbord. Welk systeem is nu waarvoor het best geschikt? En wanneer kies je voor wat? We polsten de meningen in de branche en geven onze eigen mening.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T+O Heftrucks op 15 april 2009.

Reachtrucks zijn populair in het compacte magazijn waarin snelheid van in en uitslag en flexibiliteit bovenaan het prioriteitenlijstje staan. Ze zijn doorgaans net zo vlot als een heftruck met contragewicht, maar kunnen aanzienlijk hogere hef- en opslaghoogten bereiken. Waar de gewone heftruck bij zes meter toch wel aan zijn maximale hoogte zit, daar reiken reachtrucks tot wel 12 meter reiken. Ook is de benodigde gangpadbreedte een stuk krapper. De reachtruck voelt zich thuis in een pad van 2.70 tot 3.00 meter, terwijl een heftruck met dezelfde hefcapaciteit en hefhoogte toch wel 3 tot 3,5 meter nodig heeft.
 

Twee concepten

Met heffen, dalen en reachen alleen ben je er natuurlijk niet als het gaat om de reachtruck. De last moet ook zorgvuldig opgenomen en afgezet kunnen worden. Hierbij dienen we de vork- en mastdoorbuiging te compenseren en daarvoor is een bepaalde mate van neiging nodig.

Bovendien is een truck met licht achterover geneigde lading stabieler en veiliger tijdens het werk omdat het lastzwaartepunt dichter bij de truck ligt. Diverse leveranciers bieden bij hun reachtruckconcepten zowel neiging aan op de mast als op het vorkenbord. Bij mastneiging beweegt de gehele mast achter- en voorwaarts. Bij vorkenbordneiging beweegt alleen het vorkenbord in een bepaalde hoek.
 

Dynamiek en rust

In de praktijk merken we best vaak dat je als reachtruckchauffeur helemaal of bijna niet de neigfunctie gebruikt. Vooral bij trucks met een stijve mast en een niet al te zware last, kunnen we prima ons werk doen, zolang de vork netjes horizontaal staat.. Mocht het neigen toch nodig zijn, dan is de stelregel in het algemeen dat mastneiging tot gemiddelde hefhoogtes van 7 tot 8 meter, een prima systeem is. Daarboven passen de meeste merken vorkenbord neiging toe, tenminste als men die mogelijkheid in het pakket heeft.Waarom dan toch de twee systemen en geen standaard keuze voor neiging op het vorkenbord? Het voordeel van mastneiging is dat er bij dit systeem minder materiaal zoals slangen en bevestigingen door de mast lopen. Mede hierdoor is het prijsgunstiger. Ook is de neighoek doorgaans groter, waardoor onvolkomenheden van het positioneren, met de mastneiging opgelost kunnen worden.
 
Nadeel van mastneiging is de aanmerkelijk grotere dynamiek die speelt. Vooral bij het neigen op grote hoogte oefent een bewegende mast meer kracht uit op de truck. De gehele beweging is daardoor iets minder zeker dan bij vorkenbordneiging. Dankzij vorkenbordneiging behoudt de reachtruck op grotere hoogten een hogere restdraagcapaciteit. Vooral dit laatste is voor de meeste gebruikers en aanbieders het belangrijkste argument om bij hogere masten voor vorkenbordneiging te kiezen.

Reageer op dit artikel