artikel

Energiekosten verleiden Highlite tot onbemand hoogbouwmagazijn

Warehousing

In investeringsplaatjes worden de verwarmings- en verlichtingskosten van een nieuw magazijn lang niet altijd als aparte post openomen. Groothandel Highlite uit Kerkrade deed dat voor zijn nieuwe hoogbouwmagazijn wel en schrok van de uitkomst. Een extra bonus volgt wellicht wellicht in vorm van subsidie voor energiebesparing.

Energiekosten verleiden Highlite tot onbemand hoogbouwmagazijn
In februari startte Highlite met de bouw van het automatisch hoogbouwmagazijn.

In investeringsplaatjes worden de verwarmings- en verlichtingskosten van een nieuw magazijn lang niet altijd als aparte post openomen. Groothandel Highlite uit Kerkrade deed dat voor zijn nieuwe hoogbouwmagazijn wel en schrok van de uitkomst. Een extra bonus volgt wellicht wellicht in vorm van subsidie voor energiebesparing.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Highlite   Leverancier/dienstverlener: Egemin Automation
Plaats: Kerkrade  
Branche: overige industrie   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Groothandel   Datum ingebruikname: 01-01-2010
Productnaam:  

 

Ruimtegebrek in het magazijn. Highlite kent het probleem. De groothandel in licht- en geluidsapparatuur slaagt er al jarenlang in zijn omzet elk jaar fors te laten groeien. Elke paar jaar een verdubbeling van het aantal orderregels lijkt al normaal te zijn geworden. Het pand in Kerkrade dat Highlite in 2002 betrok, is daarom al verschillende keren uitgebreid.

 

Miniload

Nog geen twee jaar na de verhuizing werd al een nieuwe hal bijgebouwd, een smallegangenmagazijn van 5500 vierkante meter. Twee jaar geleden werd in dat pand ruimte vrijgemaakt voor een miniloadsysteem met twee kranen en 7000 locaties.

 

André Jurriëns, sinds vier jaar logistiek projectleider bij Highlite: "Analyse van de goederenstroom leerde dat we 40 procent van de picks via het miniloadsysteem konden laten lopen. De productiviteit van deze installatie is drie keer zo hoog als bij manueel orderverzamelen. Niet alleen omdat je gemakkelijker kunt picken, maar ook omdat het packen meteen gedaan is."

 

Functionaliteit

Voor de bouw van het miniloadsysteem verkoos Highlite Egemin boven andere goede kandidaten. Belangrijkste reden was het WMS van Egemin. "De andere kandidaat die op het laatst  nog in de race was, moest de functionaliteit die wij nodig hadden eerst nog programmeren, Egemin had die al. Bovendien had Egemin zijn WMS al vaker aan ons ERP-pakket van Microsoft (Navision) gekoppeld."

 

Behalve de technische aspecten speelde ook de menselijke klik een rol. "Die moet natuurlijk wel aanwezig zijn. Een partner voor dit soort projecten kies je voor de komende tien jaar, misschien nog wel langer", stelt Jurriën, die tevreden is over de samenwerking met Egemin.

 

Sorter

Behalve in een miniload investeerde Highlite ook in een sorteerinstallatie. Pakketten worden automatisch gelabeld en rechtstreeks gestapeld op rolcontainers voor UPS of DHL. De wat grotere zendingen worden met behulp van de sorter geconsolideerd op grondlocaties via een put-to-lightsysteem, waar allerlei informatie via lichtkranten aan de pickers wordt getoond.

 

Dankzij de sorter is de kwaliteit van de zendingen een stuk verbeterd. Bij het uitsorteren op de vloer ontstonden nog al eens problemen, onder andere door ruimtegebrek. "Het gebeurde te vaak dat klanten verkeerde of te weinig artikelen kregen."

 

Nieuwe hal

Op dit moment is Highlite opnieuw aan het uitbreiden. Achter het bestaande dc verrijst een nieuw palletmagazijn. "We hebben nu nog noodgedwongen 5000 pallets in opslag bij een externe partij", stelt André Jurriens, logistiek projectleider bij Highlite.

 

"Liever hebben we die opslag in eigen beheer, ook gezien de korte levertijden richting klanten. Wat vandaag wordt besteld, kunnen we morgen al uitleveren. Omdat de aanvoer van productie uit China drie tot vijf maanden in beslag neemt en we een breed assortiment aanbieden, hebben we wel veel voorraad nodig."

 

Hoogbouw

Voor de bouw van een nieuw palletmagazijn passeerden verschillende opties de revue, waaronder een eigen magazijn op een andere locatie. Na onderzoek bleek de lap grond achter het bestaande dc groot genoeg voor uitbreiding. Om de ruimte optimaal te benutten, koos Highlite voor een hoogbouwmagazijn met een lengte van 100 meter, een breedte van 45 meter en een hoogte van 25 meter.

 

Met opzet is niet gekozen voor silobouw, de bouwwijze waarbij de stellingen ook de dakconstructie dragen. "In ons geval vonden we voor de financiering silobouw minder aantrekkelijk, omdat het gebouw met zo’n bouwwijze niet als een afzonderlijk pand, maar als een grote machine wordt beschouwd. Het opslagpunt ligt ongeveer rond deze afmetingen."

 

Exploitatiekosten

Wat de inrichting betreft, had Highlite de keus tussen twee opties: een onbemand hoogbouwmagazijn met conveyors of een bemand hoogbouwmagazijn met heftrucks voor de aan- en afvoer.

 

Voor de onbemande optie zou een half miljoen euro meer aan investeringen nodig zijn dan voor de bemande optie. Daar staat tegenover dat de exploitatiekosten van een bemand hoogbouwmagazijn hoger zijn. "Daar hebben we al gauw drie of vier man voor nodig", aldus Jurriëns.

 

Energiekosten

Die mensen vragen niet alleen om een salaris, maar ook om een verwarmde en verlichte werkplek. Van de daarvoor benodigde kosten schrok Jurriëns flink. Voor een verwarmingsinstallatie inclusief systemen om opstijgen van de warmte te voorkomen zou Highlite 375.000 euro moeten betalen. Voor de electra, voedingen en het verlichtingssysteem zou zo’n 150.000 euro moeten worden neergelegd.

 

Ook de gas- en elektriciteitsrekening zouden er niet om liegen. De gasrekening zou met 123.000 euro per jaar stijgen, de elektriciteitsrekening met 20.000 euro per jaar.

 

Subsidie

Inclusief afschrijving van de investeringen over tien jaar komt dat neer op een totaalbedrag van 195.000 euro per jaar. "Die half miljoen euro voor een onbemand hoogbouwmagazijn heb je er dus zo uit", rekent Jurriëns voor.

 

Dankzij deze rekensom, uitgevoerd door Bremen Bouwadvies, komt Highlite waarschijnlijk zelfs in aanmerking voor subsidie wegens energiebesparing. "Hoeveel dat is, weten we nog niet precies. We schatten tussen de 40.000 en 100.000 euro."

 

Uitbreiding miniload

Tegelijk met de bouw van het hoogbouwmagazijn is Highlite ook bezig met uitbreiding van het miniloadsysteem. Het aantal baklocaties zal groeien van 7000 naar maar liefst 40.000 locaties, het aantal kranen wordt verdubbeld tot vier stuks. Ook het aantal pickstations gaat van twee naar vier stuks.

 

Het miniloadsysteem is bedoeld voor de kleine artikelen. De ‘conveyables’, de artikelen die op een transportband passen, liggen in het smallegangenmagazijn. In het hoogbouwmagazijn liggen straks de ‘non-conveyables’ en de bulkvoorraad. Daarnaast komen hier twee stations voor het picken vanaf pallets.

 

Door het dak

Zowel de uitbreiding van het miniloadsysteem als het de inrichting van het hoogbouwmagazijn komt voor rekening van Egemin.

 

Highlite laat deze Belgische system integrator meteen zes kranen in het hoogbouwmagazijn installeren, ook al zijn ze alle zes niet meteen nodig. "Zo’n kraan kost 250.000 euro. Als je er later één door het dak moet tillen, worden ze een stukje duurder."

 

Stroomverbruik

Bijzonder is dat Highlite ook het stroomverbruik van de kranen heeft gemeten. Volgens standaard specificaties van de fabrikant zou elke kraan 80 tot 100 Ampère nodig hebben. Uit nadere toelichting volgde een gemiddelde behoefte van 40 Ampère. De metingen lieten uiteindelijk zien dat het  verbruik rond de 20 Ampère schommelt, met pieken tot 140 Ampère. Die pieken zijn nodig om kranen vanuit stilstand in beweging te krijgen.

 

De exacte bepaling van het stroomverbruik heeft Highlite geen windeieren gelegd. Het betekende het verschil tussen wel of geen extra aansluiting op het elektriciteitsnetwerk voor de zes kranen in het hoogbouwmagazijn. Die is nu dus niet nodig. "Die pieken van 140 Ampère duren hooguit een seconde. Pas als alle kranen op hetzelfde moment zouden pieken heb je een probleem. Die kans is erg klein. Bovendien kun je de PLC’s zodanig programmeren dat het onmogelijk wordt twee kranen tegelijk op te starten."

 

Klaar met bouwen

Als begin 2010 het hoogbouwmagazijn in gebruik kan worden genomen, is Highlite voorlopig klaar met bouwen. "Volgens berekeningen moet het hoogbouwmagazijn voldoende ruimte bieden voor de komende tien jaar, het miniloadsysteem zelfs voor de komende 15 jaar. In 2014 zou 60 tot 70 procent van de capaciteit moeten zijn benut", schat Jurriëns.

 

Wel voorspelt Jurriëns voor die tijd een chaos in het heftruckverkeer. De stroom pallets van het hoogbouwmagazijn naar de consolidatieruimte zal dan zo groot zijn, dat er sprake is van flinke congestie. Een oplossing heeft de projectleider alvast bedacht: laden op twee plekken, zowel bij de huidige consolidatieruimte als bij het nieuwe hoogbouwmagazijn. Dat scheelt een heleboel intern transportverkeer. "Orders losknippen wordt de volgende uitdaging. Verkennende afspraken met vervoerders zijn er al geweest."

Reageer op dit artikel