artikel

Test heftruckbanden: minder weerstand, lagere kosten

Warehousing

Een uitvoerige test met industriebanden bij het Duitse onderzoeksinstituut Dekra toont aan dat er duidelijke verschillen bestaan in rolweerstand. Volgens testinitiator Continental levert dit een concrete besparing op die jaarlijks kan oplopen tot € 880 per truck bij een drieploegeninzet. Als enige buitenlands vakblad was T+O Heftrucks bij de test aanwezig.

Test heftruckbanden: minder weerstand, lagere kosten
heftruck banden test

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T+O Heftrucks op 1 november 2008.

Tussen Berlijn en Dresden ligt op steenworp afstand van de Poolse grens het stadje Klettwitz. Afgezien van enkele enorme, niet meer actieve bruinkoolgroeves, staat het gebied vooral bij auto- en motorsportliefhebbers bekend vanwege de EuroSpeedway Lausitz. Dit parcours voor extreem hoge snelheden is tevens de vestigingsplaats van onderzoeksinstituut Dekra. Wie onafhankelijke rapporten wenst met botsproeven en andere zaken rondom voertuigveiligheid, schakelt Dekra in.
 

Zo ook bandenfabrikant Continental. Voor eens en voor altijd wilde het merk een sluitend bewijs leveren dat haar banden de laagste rolweerstand in de markt hebben. Zeker nu er de nieuwe Conti CSEasy SC20 is, met nog betere prestaties dan zijn voorganger, de SC15.

Met een dichtgetimmerd testprotocol van Dekra en een handvol journalisten als getuigen, werden zeven merken op de pijnbank gelegd.
   

Alleen rechtuit meten

Alhoewel pijnbank… Echt zwaar voor de kiezen kregen de banden het niet tijdens de Dekra-test. Je verwacht bij een vergelijkingstest dat de banden tijdens zware, op een praktijk geënte omstandigheden worden beproefd. Hierbij strak gecontroleerd door geavanceerde meetapparatuur en dat alles tijdens een stevige inzet van een testchauffeur die van wanten weet. Het deel van die nauwkeurige apparatuur en optimale controle klopte helemaal. Het deel over de praktijkgerichte en vakkundige besturing was minder aan de orde. Sterker nog: om elke verwatering door chauffeursinvloeden tegen te gaan, bedachten Dekra en Conti een test-aanpak waarbij zo min mogelijk chauffeursinvloed mogelijk is. Dat de ongetrainde Dekra-chauffeur er toch nog in slaagde om tot wisselende prestaties in tijd en handlingssnelheid te komen, had niets met de verschillende banden te maken. Dit aspect was voor de organisatoren mede de reden om voornamelijk de rechtuit gereden delen van het testparcours te vergelijken. Hierbij ging het puur om de gemeten rolweerstand die de truck met de banden ondervindt, terwijl hij een vooraf ingestelde topsnelheid bereikt.
 

Optelsom van factoren

BESPARING IN GELD

In geld uitgedrukt berekent Continental de volgende verschillen per jaar per heftruck, in dit geval een elektrische 2,5 tonner. Hierbij is een prijs van € 0,19 per kWh gekozen, een inzetduur van 2000 uur (één ploeg) en een laadfactor van 1,12
 

Merk en type Meerkosten in Euro

Continental CS Easy SC20 0,00

Gumasol Softy NP 80 106,74

Watts Premia 116,38

Marangoni Eltor 5 243,90

Trelleborg Rota VP 15 243,99

Bergougnan Elite XP 253,33

Solideal Magnum 293,61

Als testers betreuren we deze aanpak van Conti en Dekra beslist, al kunnen we ons ook voorstellen waarom ze hiervoor kozen. Twee maal eerder, om precies te zijn zes en twaalf jaar geleden, hielden we zelf al eens een uitgebreide praktijktest met industriebanden die we op dezelfde heftruck en met dezelfde chauffeur beproefden. De conclusies van beide testen waren vrijwel identiek: er bestaan duidelijke verschillen in rolweerstand, maar ook verschillen in stabiliteit en rijgedrag. Samen zorgen deze aspecten dat je met de ene band een opdracht makkelijker en veiliger uitvoert dan met een andere. Als het om het energieverbruik van de heftruck in relatie tot de banden gaat, dan bepalen deze factoren samen het totaalverbruik. Immers, een band die de chauffeur zekerheid biedt, zorgt voor een betere prestatie tijdens de praktijkmeting in tijd.
Er zijn minder correcties nodig en daardoor minder wisselingen in rijsnelheid. Samen met een lage rolweerstand levert dat een totaalplaatje op aan energieverbruik. Hierbij is het beslist niet zo dat de band met de laagste rolweerstand tijdens het rechtuitrijden, automatisch tot de beste score komt in energieverbruik tijdens het totale testtraject. In onze eigen testen was het de band met de beste mix van voorspelbaarheid en lage rolweerstand die de vergelijking won. Voor een dergelijke test is echter de inzet van een zeer constant rijdende chauffeur noodzakelijk.
 

Energiebesparing

Bij de test van Dekra en Continental lag dat anders, maar de kennis die de test opleverde is niet minder interessant. Uitgangspunt voor de vergelijking is dat Conti het betreurt dat zowel de gebruiker als de aanbieder van de heftruck zich nauwelijks bekommeren om het fenomeen energieverbruik. Het is vooral de aanschafprijs die de bandenkeuze bepaalt. Nu het algehele denken over energiebesparing, groene trucks en zinvolle inzet met de dag toeneemt, vond de fabrikant de tijd rijp voor een onafhankelijk onderzoek. Vooral omdat Conti meent dat een zuinige band uiteindelijk goedkoper is in exploitatie, dan de schijnbaar goedkopere band in aanschaf.
 

Om zeker te zijn dat de testmethode breed door de heftruckindustrie wordt gedragen, koos men voor de VDI testcyclus (VDI 2198) als basis. Hierin rijdt een heftruck 30 m op en neer tussen twee haaks opgestelde locaties. De eenmaal opgenomen last wordt hierbij niet neergezet totdat de cyclus is afgelopen. Op een van de locaties wordt de last tweemaal tot twee meter hoogte geheven. De last is gelijk aan het maximale hefvermogen van de truck, in dit geval een 2,5 ton vierwieler uit de RX60-serie van Still.
 

Lichtscherm

Tijdens de rit is de maximale snelheid van de truck begrensd op 8 km/uur. Met behulp van diverse witten strepen als ‘lichtscherm’ werden de tijden die de truck er over deed om de diverse secties in het traject af te leggen, nauwkeurig automatisch geklokt. Om de grote verschillen tijdens het heffen te elimineren, werd voor het heffen een energieconstante gebruikt. Daarnaast bekeken Continental en Dekra zowel de waarde van de gehele cyclus als de separate waarde van het rijden tussen de twee strepen waarbinnen de truck zijn maximale snelheid van 8 km/uur bereikte. Dit vak was 20 m lang. De chauffeursinvloed was hierbij nul, want hij deed tijdens de gehele test niets anders dan volgas geven.
 

De banden die voor de test geselecteerd zijn, hebben alle dezelfde maat: 225/75-10 (23×9-10) voor de vooras en 180/70-8 (18×7-8) voor de achteras. Ze zijn door Dekra onafhankelijk aangeschaft bij de officiële bandenhandel. Dit geldt ook voor de banden van Continental. De zeven gebruikte merken in de test zijn: Gumasol Softy NP 80, Marangoni Eltor 5, Watts Premia, Bergougnan Elite XP, Trellborg, Rota VP 15, Solideal Magnum enContinental CS20 Easy.
 

De Bergougnan band is tweemaal getest om een controlemeting te hebben. Deze metingen zijn aan het begin en het eind van de test-afwikkeling gehouden.
 

Opwarmen

Voor het begin van elke meting reed de chauffeur van Dekra een ronde van 850 m om de banden gelijkmatig op te warmen. Daarna werd volgens hetzelfde schema de test verreden. Elke meting bestond uit vijf individuele testrondes die uiteindelijk tot een totaalscore werden opgeteld. Tijdens de testrit registreerden nauwkeurige opnemers de werkelijk aan de batterij onttrokken energie in Watt-seconden.

De uitslag van de totale cyclus (met hef-constante) wijkt af van de resultaten van de pure rolweerstandverschillen op het stuk van 20 m lengte. De reden hiervoor ligt in de verschillen in energieverbruik tijdens het accelereren en de manier waarop de chauffeur de bochten rijdt en schakelt tussen het voor- en achteruitrijden.
 

Het is jammer dat er tijdens de test nauwelijks zonder last werd gereden en dat er geen sprake was van het effect van de stabiliteits- en zekerheidsfactor die elke industrieband kenmerkt.

Afgezien hiervan heeft Continental met haar onafhankelijk borging via Dekra wel een punt gescoord: de verschillen in rolweerstand staan vanaf nu officieel op de kaart! 

Reageer op dit artikel