artikel

Bezoek aan NXP

Warehousing

Het uiteindelijk reisdoel van de RFID-tour was het Reference Design Center van NXP in Gratkorn. Op 900 vierkante meter heeft de fabrikant van semiconductors sinds 2006 een laboratorium ingericht met diverse opstellingen. Daar experimenteert het voormalig Philips bedrijf op uitgebreide schaal samen met partners op het gebied van RFID.

Bezoek aan NXP
NXP RFID Tour

 

NXP beschouwt zich marktleider op het gebied van RFID tagging, maar ook op andere gebieden van contactloos identificeren. Het bedrijf had in februari 2008 al meer dan 3 miljard RFID-chips naar tal van afnemers verstuurd.

 

Testen op omgevingsfactoren

Met diverse opstellingen werkt NXP aan de verdere vervolmaking van de RFID technologie. Kwaliteit van labels, van lees- en ontvangstapparatuur staan zijn hier dagelijks onderwerp van bestudering. Onderdeel van het laboratorium is een anechoïsche kamer, bedoeld voor akoestische metingen. Antennes worden uitgetest op omgevingsfactoren, die de identificatie kunnen belemmeren. Uitleesratio’s bepalen in hoge mate of RFID van toepassing kan zijn in een gegeven situatie.

In de toelichting op de werkzaamheden het laboratorium lieten medewerkers van NXP zien dat de uitleesnauwkeurigheid omhoog ging van 85 naar 99,8 procent in een typisch voorbeeld met palletladingen van vloeistof en veel metaal.

 

Branchespecifieke oplossingen

RFID is nog zeker geen plug and play, was de centrale boodschap van Heinze Elzinga, verantwoordelijk voor de RFID-activiteiten van

NXP. Ieder toepassing van enige omvang zal eerst een grondige test moeten ondergaan. Dat kan niet altijd in de uiteindelijke werkomgeving. Een laboratoriumruimte als die van NXP biedt een goed alternatief. De twaalf engineers in het lab hebben samen met de implementatiepartners waar ze zaken mee doen al veel branchespecifieke toepassingen voorbij zien komen.

 

Prijs van de RFID-tag

De deelnemers aan de tour vroegen NXP het hemd van het lijf over actuele thema’s, zoals UHF tegenover NFC (Narrow Field Communication) als opkomende technologie. Maar ook over het beschikbare geheugen op een chip en de vraag of meer geheugen zinvol is. Nog een heikel thema was de prijs van de RFID-tag en het aandeel van de chip daarin. Ondanks diverse pogingen kwam daar geen eenduidig antwoord op. ‘Alles is afhankelijk van volume en uitvoering. Niemand verdient op dit moment aan UHF technologie. De verwachting is dat binnen twee jaar de prijs van de tags is gehalveerd’, was de reactie van Elzinga.

 

Lees meer:

Reageer op dit artikel