artikel

Logistieke hotspot West-Brabant streeft Venlo voorbij

Warehousing

Vorig jaar lukte het West-Brabant net niet om Venlo te verdringen van de eerste positie van meest populaire logistieke hotspot van Nederland. Dit jaar is daar verandering in gekomen, want West-Brabant is Venlo voorbijgestreefd. Ook andere hotspots lieten zich niet onbetuigd, getuige de vierde stek van Almere-Zeewolde en de stipnotering van Tiel-Geldermalsen.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 5 september 2008.

Venlo leek sinds de start van de logistieke kaart in 2004 een abonnement te hebben op de titel van populairste logistieke hotspot van Nederland. Afgelopen jaar kwam deze comfortabele positie onder de druk te staan door de stormachtige opkomst van logistieke regio West-Brabant.

Een panel van meer dan dertig logistieke experts waardeerden de Brabantse regio het meest. Van de zes criteria, op basis waarvan deze ranking tot stand komt, scoorde West-Brabant maar liefst vier keer een eerste positie (zie ook de taartgrafieken). Het beste werd deze regio beoordeeld op de onderdelen: beschikbaarheid grond, aanwezigheid personeel, de rol van de gemeente en regio en tot slot de motivatie van het personeel.

Venlo moest zich tevreden stellen met twee eerste plaatsen waar het gaat om bereikbaarheid en aanwezige infrastructuur.

 

Veel transacties

Wat is nu het geheim achter het succes en populariteit van hotspot West-Brabant? “Wat ik vooral zie, is dat in deze regio de afgelopen tijd in verhouding meer kleinere gebruikerstransacties zijn geregistreerd dan in Venlo. Deze kleinere transacties van vooral regionale familiebedrijven dragen er toe bij dat West-Brabant zo goed wordt gewaardeerd. Dat is ook de kracht van de gemeentes in deze regio die met een goede communicatie in staat zijn om deze bedrijven binnenboord te houden, door ze goede nieuwe vestigingslocaties te bieden”, zo constateert Eelco van Loenen, directeur van Estadium (adviesbureau voor beleggingen in (logistiek) onroerend goed). Volgens hem speelt het ook mee dat deze regio de afgelopen tijd veel in de publiciteit is geweest. “Moerdijk staat nu bijvoorbeeld volop in de belangstelling met de plannen voor een nieuw logistiek park omdat deze gemeente nog meer wil profiteren van de gunstige ligging op de as Rotterdam-Antwerpen.

 

Grondvoorraad

Een goed logistiek imago is, vindt Evert-Jan de Kort locatieadviseur bij Stec groep, één van de voornaamste voorwaarden om als locatie hoog te eindigen op de shortlists van logistieke spelers. “West-Brabant heeft daar de afgelopen goed aan gebouwd, waardoor grote partijen vanuit Rotterdam naar deze regio en ook naar Vossenberg West in Tilburg zijn verhuisd. Onder de doelgroep leeft de ge–dachte dat de regio West-Brabant écht zijn best doet om logistieke gebruikers ‘binnen te halen’. Perceptie is een steeds belangrijkere locatiefactor ge–worden de afgelopen jaren. Ook heeft West-Brabant tot nog toe geprofiteerd van de onzekerheid rond het bedrijventerrein in de Hoekse Waard bij Rotterdam.”

De Kort plaatst wel als kanttekening bij de populariteit van West-Brabant dat de beschikbare voorraad grond voor logistiek op korte termijn onder druk staat. “Om te voorkomen dat daar de klad in komt, is het goed dat er nu plannen zijn voor het nieuwe Logistiek Park Moerdijk . Daarnaast komt op korte termijn ook extra ruimte beschikbaar op het succesvolle Vossenberg. Verder worden her en der binnen de regio de kansen gezien voor doorontwikkeling en specialisatie in logistiek en aanverwante bedrijvigheid. Logistiek leeft in West-Brabant; de regio heeft alle modaliteiten voorhanden, ligt perfect tussen Rotterdam en Antwerpen en zal daardoor dus de komende jaren ook een sterke Europese hotspot blijven.”

 

Aanjager

Een van de belangrijkste aanjagers van het logistieke succesnummer West-Brabant is, volgens de diverse experts, de regionale ontwikkelingsmaatschappij Rewin. “Mede door de sterke acquisitie rol van Rewin is er veel gebeurd in vooral Roosendaal dat veel in het nieuws is geweest. Maar ook een partij als Prologis is actief in deze regio met grote projecten in Bergen op Zoom en Oosterhout”, constateert Machiel Woters, senior researcher bij (logistiek) vastgoedadviseur CB Richard Ellis.

Venlo blijft, stelt Wolters, hoog scoren in de toekomst. “Venlo houdt het imago van multimodaal succesnummer en zal dus als tophub op de lijst van hotspots niet snel naar pakweg een zesde plaats afdalen.”

 

Communicatie loont

Opmerkelijk op de ranking van logistieke hotspots blijft de positie van Almere-Zeewolde. Achter het geweld van de grote drie (West-Brabant, Venlo en Tilburg) is deze regio de afgelopen twee jaar uitgegroeid tot een stabiele factor. Van Loenen: “Dat verbaast mij enigszins, omdat beleggers niet zoveel interesse hebben in deze logistieke regio. Maar de gemeente Almere toont aan dat goede communicatie van de logistieke mogelijkheden in deze regio wel degelijk loont. Evert-Jan de Kort: “Ik sta niet te kijken van het succes van Almere-Zeewolde. Stichtse Kant bij Almere is op dit moment het enige substantiële terrein voor logistiek in de Noordvleugel. Het terrein ligt gunstig en is daarom al snel in beeld.”

De runner up van dit jaar is Tiel-Geldermalsen. Deze hotspot steeg met stip van plaats 23 in 2007 naar 7 dit jaar. Wolters hierover: “Het is misschien niet zo’n grote regio en zit ook niet echt in de hoofden van de mensen, maar op deze hotspot is veel grond voorradig en het ligt gunstig.”

Evert-Jan de Kort: “Tiel-Geldermalsen scoort enorm goed met bedrijvenpark Medel. Het terrein heeft een goed imago onder logistiek dienstverleners. De écht centrale ligging, maakt dat het terrein vooral gunstig ligt voor nationale distributiecentra. De marketing en acquisitie van Medel is bovendien ook goed en professioneel. Dat alles heeft erin geresulteerd dat er al grote partijen zijn neergedaald laatste jaren.”

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel