artikel

200 barcodeterminals voor FloraHolland

Warehousing

Bij de bloemenveiling FloraHolland in Naaldwijk wordt iedere dag gedurende pakweg 6 uren achtereen intensief met enkele honderden barcodeterminals de aan- en afvoer van geveilde bloemen naar de kopers geregistreerd. Een zware ‘klus’ voor barcodescanners mede omdat de geregistreerde gegevens via UMTS/GPRS naar de database van de veilingcomputer worden gezonden. De veiling zet er voorlopig 200 terminals van ACD voor in.

200 barcodeterminals voor FloraHolland

Bij de bloemenveiling FloraHolland in Naaldwijk wordt iedere dag gedurende pakweg 6 uren achtereen intensief met enkele honderden barcodeterminals de aan- en afvoer van geveilde bloemen naar de kopers geregistreerd. Een zware ‘klus’ voor barcodescanners mede omdat de geregistreerde gegevens via UMTS/GPRS naar de database van de veilingcomputer worden gezonden. De veiling zet er voorlopig 200 terminals van ACD voor in.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: FloraHolland   Leverancier/dienstverlener: Parlando
Plaats: Naaldwijk  
Branche:   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: ACD-terminal  

"De ACD-terminal bleek de enige te zijn, die aan de eis om gedurende tenminste zes werkuren onafgebroken en foutloos scanwerkzaamheden te verrichten, te kunnen voldoen", zegt directeur Wim Willems van systeemhuis Parlando in het Brabantse Heeze die deze terminals aan de veiling leverde.

De ACD-terminals type M250 zijn voorzien van een UMTS/GPRS-draadloze communicatiekaart waarmee elke individuele terminal contact maakt met het KPN UMTS-netwerk, dat (ook) op de veiling ‘aanwezig’ is. "Een UMTS-netwerk is in feite een normaal draadloos telefonienetwerk, waar al vele duizenden ‘mobieltjes’ gebruik van maken", vertelt Willems.

 

Geen radionetwerk

Door de ACD-terminals een soortgelijk communicatiemedium te geven, kunnen deze terminals als het ware met de computer ‘telefoneren’ en via dat systeem hun berichten aan de database overdragen. "Als gebruiker hoef je dan niet meer te investeren in een eigen radionetwerk, dus er zijn geen zogeheten Access Points meer nodig en geen speciale software voor dat interne netwerk", legt Willems uit. Je zet in feite simpelweg de terminal aan zoals je ook je mobieltje aan zet en de radiokaart zoekt automatisch contact met het landelijk operationele UMTS-netwerk van de provider. "Vervolgens kun je dus ieder bericht – in ons geval een zogeheten GPRS-bericht – naar de ontvanger sturen en dat is dus de hostcomputer van de veiling. Je kunt zelfs contact hebben met de afzonderlijke afdelingscomputers, zodat berichten over gescande goederen rechtstreeks in hun databases terechtkomen".

 

Betrouwbaar

Voor de veiling was vooral een betrouwbaar gebruik van de terminals van belang. "Hij moet licht van gewicht zijn omdat er bijvoorbeeld met gestrekte armen gescand moet worden op een meter of twee hoogte. Als je dan een relatief zware terminal in je hand hebt, dalen al gauw je werkprestaties", weet Willems. Maar vooral was bij de selectie van de terminal door de veiling van belang dat de batterij permanent werken gedurende ten minste zes uren moest waarmaken. "Er worden elke dag tussen ’s ochtends 6 uur en ’s middags 12 uur duizenden stapelwagens aangevoerd – per jaar in totaal zo’n 2,3 miljoen – met bloemen en planten. Dus moet er zeer intensief gescand worden en dan mag een terminal het niet tussentijds laten afweten door een te lage batterijspanning", aldus de Parlando-directeur.

 

Praktijktesten

Het bleek bij praktijktesten dat ACD-terminals deze duurtest konden doorstaan. Voor Parlando betekende het dat zij nu ‘de onderhoudszorg’ hebben van voorlopig 200 terminals, zoals Willems het uitdrukt. De kans dat er meer terminals ingezet zullen worden, acht hij aanwezig. "Bij de veiling is pas fase 1 van dit UMTS-datacommunicatiesysteem met barcoderegistratie ingezet", weet hij. Wanneer fase 2 zal volgen, is overigens nog niet bekend.

 

 

Bij de veiling zijn de stapelwagens voorzien van zowel een barcode als een RFID-tag. Elke ‘kar’ draagt een eigen unieke barcode plus een uiteraard per zending wisselende code van de afnemer. Beide codes worden met de ACD-scanner geregistreerd en in real time aan de database gezonden. De stapelwagen wordt door het gebouw gevolgd via de lussen (antennes) in de vloer die tot op afdelingsniveau de tag uitlezen. Door in de database de gegevens van de stapelwagens en de gescande barcodes te koppelen, ‘weet’ de computer voortdurend waar een stapelwagen is.

Reageer op dit artikel