artikel

Snelheid heftruck afgestemd op omgeving

Warehousing

Wie de veiligheid in zijn magazijn of distributiecentrum wil verhogen kan sinds kort kiezen voor een nieuw type snelheidsbegrenzer: het TruckLog Speed Zoning systeem. Dit systeem past de maximumsnelheid van een heftruck met behulp van infrarood technologie automatisch aan de omstandigheden aan. De eerste resultaten zijn veelbelovend.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 februari 2007.

Veel ondernemers hebben veiligheid op de werkvloer hoog op hun prioriteitenlijst staan. Doordrongen van het feit dat er alles moet worden gedaan om deze veiligheid te waarborgen, zijn ze meer dan ooit bereid hierin te investeren. Er zijn verschillende producten en hulpmiddelen op de markt om de veiligheid in magazijnen naar een hoger plan te tillen.

Een van de noviteiten is het Speed Zoning systeem van GrootJebbink uit Ermelo. Speed Zoning is een snelheidsbegrenzer voor vorkheftrucks. Op zich zijn snelheidsbegrenzers voor vorkheftrucks natuurlijk niet nieuw. Wel nieuw is de mogelijkheid de snelheid van de truck te beperken in specifieke gebieden van het magazijn of dc. Bijvoorbeeld op afdelingen waar veel orderverzamelaars rondlopen, in gedeeltes van het magazijn waar breekbare goederen liggen, of op plekken waar de ruimtes krap zijn.

   
Infrarood zenders

Waar vorkheftrucks rijden bestaat natuurlijk altijd een risico. Een ongeluk zit tenslotte in een klein hoekje. Met de juiste apparatuur kun je er gelukkig van alles aan doen om de veiligheid te verbeteren. Speed Zoning reduceert automatisch de snelheid van een heftruck als de omstandigheden daarom vragen. Het systeem maakt daarbij gebruik van infrarood technologie. Tussen de afdelingen waar verschillende maximumsnelheden gelden, of bij de laaddeur (tussen binnen en buiten) worden twee infrarood zenders geplaatst. Op de heftruck wordt een infrarood ontvanger gemonteerd. Zodra de truck binnen het bereik van de ontvangers komt, wordt er aan de rijcontroller op de truck een code doorgegeven die correspondeert met een bepaalde snelheid.

Doordat de bereiken van de infrarood zenders elkaar slechts gedeeltelijk overlappen, wordt tevens de rijrichting bepaald. Het systeem weet dus of de truck de afdeling met de lagere dan wel hogere maximumsnelheid binnengaat of verlaat en past de snelheid naar behoefte aan.

Het Speed Zoning systeem is in principe snel en eenvoudig te installeren op alle elektrisch aangedreven vorkheftrucks, omdat die standaard zijn voorzien van een rijcontroller. Bij verbranders dient eerst een instelmotor te worden gemonteerd op de brandstofpomp.

  
“Niets aan toeval overlaten”

De eerste Nederlandse gebruiker van het systeem is Teijin Twaron uit Emmen. De vezelproducent liet twee nieuwe vorkheftrucks door GrootJebbink uitrusten met een TruckLog toegangs- en registratiesysteem, een schoksensor module én het Speed Zoning systeem.

“We willen niets aan het toeval overlaten. Alleen geautoriseerde chauffeurs kunnen met de heftrucks rijden. Aanrijdingen en andere excessen zijn herleidbaar en dankzij Speed Zoning wordt de rijsnelheid van de heftrucks automatisch begrensd wanneer een chauffeur de bedrijfshal binnenrijdt”, legt Chef Productie Support Bert van der Winden uit.

De beschikbare werkruimte in de bedrijfshallen van Teijin Twaron is beperkt. Bovendien maken de poedervormige grondstoffen de bedrijfsvloer erg glad. “Voor je het weet schiet je door en rijd je ergens tegen aan”, vertelt Van der Winden. Om de snelheid van de heftrucks veilig te regelen, is Speed Zoning toegepast. Bij binnenkomst van het pand passeert de heftruck een infraroodzender die de maximale snelheid van de truck automatisch en gelijkmatig reduceert. Zodra de heftruck de zone weer verlaat, komt de oorspronkelijk ingestelde maximum snelheid weer ter beschikking.

Bert van der Winden: “Wij beperken de snelheid binnen tot 6 km per uur. Het systeem werkt perfect en zorgt voor een veel rustiger transport. We overwegen om ook de overige heftrucks en die van toeleveranciers met Speed Zoning uit te laten rusten, zodat alle transporten binnenshuis veiliger worden.”

  
Minder herrie

Dat het beperken van de rijsnelheid ook daadwerkelijk tot de gewenste resultaten leidt, bewijst Outokumpu Stainless in Terneuzen. De producent laat de heftrucks al sinds 1999 uitvoeren met snelheidsbegrenzers. In de bedrijfshallen wordt nooit harder gereden dan 5 km/h en op de buitenterreinen ligt de maximumsnelheid op 10 km/h. “In eerste instantie om de veiligheid in het werkgebied te verhogen. We hadden het idee dat het beperken van de snelheid meer rust zou brengen op de werkvloer en zou bijdragen aan een veiliger werkomgeving”, legt managing director Marc van ’t Westeinde uit. Dat gevoel blijkt juist. Sinds de invoering van de snelheidsbegrenzers is er aanmerkelijk minder herrie in de bedrijfshallen en dus meer rust voor de medewerkers.

“Natuurlijk hebben de chauffeurs moeite gehad te wennen aan de nieuwe snelheden, zeker in het begin. Maar je merkt gewoon dat het werkt; elke dag weer”, vervolgt Van ’t Westeinde.

  
Meer factoren

De snelheidsreductie heeft overigens geen directe invloed op de productiviteit bij Outokumpu. Snelheid is immers niet de enige factor die de productiviteit van een operatie bepaalt. Veel belangrijker is een goed en vloeiend rijgedrag. De tijd die verloren gaat met het corrigeren en opnieuw positioneren van een truck mag nooit worden goedgemaakt door extra gas te geven. Het rijgedrag en de rijvaardigheden van de chauffeurs geeft in dat geval de doorslag.

Van ’t Westeinde: “Een snelheidsbegrenzer is ‘slechts’ de eerste stap naar meer veiligheid op de werkvloer. Een belangrijke, absoluut! Er zijn meer factoren die bepalend zijn voor het succes van de maatregel. Het bewustzijn van de chauffeurs, de follow-up, de feedback, de aandacht voor het gewenste resultaat en de manier waarop dat resultaat moet worden behaald; zijn stuk voor stuk belangrijke schakels.”

Natuurlijk zijn er altijd ‘slimmeriken’ die de snelheidsbegrenzers weten te saboteren, ook bij Outokumpu. “De sociale controle groeit. Dit maakt dat we ook die overtreders tijdig kunnen aangespreken op hun gedrag. Dat laatste gebeurt dan ook áltijd. Met de –veiligheid op een werkvloer mag door niemand worden gesold.”

   
Afstemmen op omgeving

Op bijvoorbeeld smallegangentrucks worden al langer systemen ingezet die de snelheid van de truck regelen. Het ene systeem werkt met magneten in de vloer, het andere met sensoren die bepalen of de truck langzamer moet rijden, of zelfs tot –stilstand moet komen.

Ook voor vorkheftrucks zijn er al langer snelheidsbegrenzers op de markt. De afgelopen –jaren zijn er systemen bijgekomen die de snelheid van een heftruck reduceren bij het nemen van een bocht, zodat kantelen van de truck in principe niet meer mogelijk is.

Het Speed Zoning systeem van GrootJebbink is volgens de leverancier het eerste systeem dat de snelheid van een heftruck beperkt afhankelijk van de omgeving. “Met één en dezelfde truck kun je nu de maximumsnelheid afstemmen op de afdeling waar wordt gewerkt. In sommige –gevallen kan dit betekenen dat je dus ook sneller kunt en mag. Die flexibiliteit is absoluut nieuw”, aldus Eric GrootJebbink.

 

Reageer op dit artikel