artikel

Voorkom overbelasting door trillingen

Warehousing

Fabrikant van heftruckstoelen SAVAS Seating introduceert tijdens de Logimat in Stuttgart de opvallend lage en luchtgeveerde Columbus heftruckstoel met automatische gewichtsinstelling en optionele ingebouwde trillingsmeter. Om zeker te weten of de heftruckstoel in alle opzichten voldoet, mag de stoel gratis vier weken worden uitgeprobeerd.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport+Opslag op 1 februari 2008.

Lichaamstrillingen zijn de oorzaak van veel lichamelijke klachten. De invloed hiervan en de daarbij behorende arbeidsuitval is groter dan werd aangenomen. Een goede heftruckstoel kan deze problemen voorkomen. De Europese trillingswet van juli 2005 is onder andere de inspiratiebron geweest voor de ontwikkeling van betere heftruckstoelen. Zo past de in de Columbus-stoel aangebrachte schokdemper zich automatisch aan het wegdek aan waarover wordt gereden en absorbeert daarmee overmatige trillingen. Ook stelt de stoel zich automatisch in op het gewicht van de chauffeur.
 

Niet aansprakelijk

Bekend is namelijk dat maar liefst tachtig procent van de chauffeurs hun stoel niet of nauwelijks instellen. Met deze voorzieningen hoeft een werkgever zich dus geen zorgen meer te maken of zijn werknemer zijn werk doet op een stoel die de trillingsnorm overschrijdt. Hij kan daardoor in principe niet meer aansprakelijk worden gesteld voor gezondheidsschade door het werk. De stoel is al sinds begin 2006 op de Nederlandse markt. De trillingswet heeft voor een toenemende vraag naar soortgelijke trillingabsorberende heftruckstoelen geleid.

De nieuwe Europese wetgeving stelt de dosis lichaamstrillingen die een werknemer per dag maximaal mag verduren vast. Hierin is onder andere bepaald dat trillingswaardes moeten worden vastgelegd in een risico-inventarisatie & -evaluatie (RI&E). Werkgevers moeten ervoor zorgen dat hun personeel de door de wet vastgestelde waardes niet overschrijdt. Als de actiewaarde van 0,5 m/s2 wordt bereikt, móet een werkgever actie ondernemen. Het overschrijden van de grenswaarde van 1,15 m/s2 is zelfs strafbaar.
 

Visuele indicator

De eerste generatie van de Columbus-stoel paste echter niet in alle trucks. Daarom werd voor de kleinere elektrische heftrucks de nieuwe ‘ultra low-air’ ontwikkeld. De zithoogte is maar 12 cm en toch biedt de stoel volgens de fabrikant een trillingskarakteristiek die binnen de wettelijke bepalingen vallen, met een zeer comfortabel zitcomfort voor de heftruckbestuurder.

De stoel kan optioneel worden voorzien van trillingsmeter met een visuele indicator. Deze brengt de chauffeur direct op de hoogte van het effect dat zijn rijgedrag heeft op de trillingsbelasting. De indicator toont de chauffeur direct waar hij problemen veroorzaakt. Hij ziet ook het effect als hij zijn rijgedrag aanpast. Het is technisch zelfs mogelijk dat het rijgedrag van de chauffeur wordt bijgestuurd. Dit kan bij voorbeeld met een oplichtende rode led, waarna het voertuig automatisch langzamer gaat rijden.

Bijzonder belangrijk is ook het instellen van de stoel. Het grootste deel van de heftruckchauffeurs doet dat niet, of niet goed. Daarom plaatst SAVAS voortaan standaard op al haar luchtgeveerde heftruckstoelen een automatische gewichtsinstelling. De chauffeur hoeft de stoel in dat geval nooit meer in te stellen.

 

Info: SAVAS Seating, Zaltbommel, www.savas.com

Reageer op dit artikel