artikel

Spanning, vakmanschap en veiligheid

Warehousing

Het Nederlands Kampioenschap Intern Transport (NKIT )wordt alweer voor de 12de keer georganiseerd. Het is een jaarlijkse trefpunt van intern transportminnend Nederland. Een vaste groep chauffeurs keert terug, aangevuld met deelnemers die vorig jaar voor het eerst meereden. Tel hierbij de nieuwkomers en de groep is compleet.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport+Opslag op 1 november 2007.

Reachtruck erbij

Net als op de voorgaande edities staat ook dit 12de NKIT in het teken van vakmanschap. Niet de snelste chauffeur wint, maar de veiligste. Natuurlijk speelt de tijd een rol, maar dat is vooral om de limiet van de opdracht aan te geven. Er moet uiteraard wel worden doorgewerkt.

In de ruime opleidings-/instructiehal van Blom Opleidingen in Houten wachten vijf praktische opdrachten. Vaste onderdelen zijn van de partij, zoals werken bij de (inrij)stelling, correct stapelen en vooral heel veilig rijden en werken. Alle deelnemers komen op alle vijf de verschillende trucks in actie. Gereden wordt er met drie- en vierwiels elektrische heftrucks. Nieuw in de opzet is de komst van de reachtruck. Op één onderdeel zal hij met zekerheid worden ingezet.
 

De keuze voor de reachtruck komt niet uit de lucht vallen. Vele deelnemers vragen er al jaren om. De reachtruck is inzetbaar in krappere gangpaden dan een heftruck en biedt een extra uitdaging voor de chauffeur. Daarnaast is de –reachtruck in de verkoopcijfers een knaller. –Vorig jaar was de groei meer dan 37 procent!
 

Het NKIT gaat uit van het basisprincipe dat veiligheid de belangrijke voorwaarde is om succesvol te kunnen werken met intern transportmiddelen. Heftrucks kunnen gevaar veroorzaken door hun grote gewicht, de rijsnelheid en de krappe werkomgeving waarin ze worden ingezet. Zonder chauffeur zal een heftruck niet snel problemen veroorzaken, tenzij deze fout staat geparkeerd.

Vakmanschap voorop

Het is de invloed van de mens waaruit onveilige situaties ontstaan. Dat blijkt elk jaar opnieuw uit de analyse van de ongelukken die de Arbeidsinspectie jaarlijks registreert. Aanrij–dingen en slordigheden zijn de hoofdoorzaak, gevolgd door dom gedrag zoals het tillen van mensen op de vork of het laten vallen van –lasten.
 

De professionele juryleden van het CCV letten tijdens het NKIT daarom vooral op veiligheidszaken zoals het goed en consequent kijken, de totale behandeling van de last en het voorkomen van overbodige handelingen. Een goede chauffeur doet alles in één keer goed, veilig en met overtuiging. Meestal is hij of zij dan ook nog de snelste, want fouten corrigeren kost meer tijd dan het rustiger werken en daarbij alles in een keer goed doen. En wat te denken van het tijdverlies en de kosten van schade aan –goederen, stellingen of de truck? Over het –drama van persoonlijk leed nog maar niet te spreken. Wie op de vijf afwisselende onderdelen het best zijn zenuwen bedwingt en vakkundig blijft werken, wordt de terechte winnaar van het NKIT 2007.

   

Organisatie en sponsors

Het NKIT is alleen mogelijk met de steun van een enthousiaste sponsoren. Al vanaf de eerste editie staat een trouwe groep leveranciers garant voor het succes. Dit jaar zijn van de partij: Toyota Material Handling Nederland met BT (reachtrucks) en Toyota heftrucks, Crepa brengt Caterpillar heftrucks, Jungheinrich Nederland vertegenwoordigt het gelijknamige merk en Barloworld Intern Transport levert enkele Hyster heftrucks. Verder ondersteunen Blom Opleidingen (locatie), SAVAS Seating (Columbus heftruckstoelen), Exide Techonolgies (tractiebatterijen), Randstad (Logistiek personeel), Meijer Special Equipment (RollerForks) en Blanken Controls (ShockSwitch) het evenement. Het NKIT wordt georganiseerd door Buro Andersom (opzet en technische leiding) en uitgeverij Reed Business (media partner) die o.a. de bladen Transport + Opslag en Heftrucks uitgeeft.

 

Themaplein Veiligheid

De betrokken sponsoren richten tijdens het NKIT 2007 een boeiend en vooral inspirerend themaplein in over veiligheid. Hierop worden de laatste ontwikkelingen getoond op het gebied van veiligheidsverhogende artikelen, werkwijzen en diensten die rondom professioneel intern transport aan de orde zijn. Het veiligheidsplein is niet alleen leuk om te zien, maar vooral ook interactief van opzet. Deelnemers en bezoekers kunnen ervaren hoe het is om met de heftruck te kantelen, te trillen of wat er werkelijk komt kijken bij het veilig omgaan met tractiebatterijen. Diverse videopresentaties over veilig werken worden getoond en u kunt er alles horen over verschillende trainingen, cursussen en vakopleidingen. Dan zijn er natuurlijk nog de veiligheidsverhogende artikelen en producten. Van spiegels tot verlichting, van aanrijdbeveiligingen tot blackbox- en toegangscontrolesystemen voor heftrucks. En wat te denken van veilige werkkleding en veiligheidsschoenen? Of de noodzaak van heftruckkeuringen en batterijcontroles?

 

Reacties? transportenopslag@reedbusiness.nl

Aanmelden voor het NKIT 2007 kan via www.nkit.nl of stuur een –mailtje naar nkit@buroandersom.nl.

Op de site www.nkit.nl treft u sfeerbeelden en –uitslagen van vorige edities aan.

Reageer op dit artikel