artikel

Lekkerland koppelt voice aan eigen wms

Warehousing

In het dc in Son, van waaruit jaarlijks 13 miljoen HEMA-worsten worden gedistribueerd, praten Duco Buijze, directeur Operations en Marcel Thomasse, dc manager over de succesvolle implementatie van voicepicking in alle Nederlandse dc’s.

Lekkerland koppelt voice aan eigen wms
Voice koppelen aan eigen WMS-systeem

In het dc in Son, van waaruit jaarlijks 13 miljoen HEMA-worsten worden gedistribueerd, praten Duco Buijze, directeur Operations en Marcel Thomasse, dc manager over de succesvolle implementatie van voicepicking in alle Nederlandse dc’s.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Lekkerland   Leverancier/dienstverlener: Topsystem
Plaats: Son  
Branche: groothandel food   Bedrijfsgrootte: groot: 400 of meer werknemers
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: 01-08-2007
Productnaam:  

Het doel van het food service bedrijf was een papierloos magazijn. “Drie jaar geleden zijn we daartoe begonnen met pick to light. Alles wat slimmer kon hebben we aangepakt”, zegt Buijze. Lekkerland is een kostengestuurde organisatie met lage marges en moet efficiënt omgaan met hoge volumes. Alle ontvangst- en reachtruckhandelingen verlopen automatisch via scanning en er wordt gewerkt met EDI standaarden. Buijze: ”Het voicepick systeem van het Duitse softwarebedrijf Topsystem was al op de Duitse sites van Lekkerland geïmplementeerd. We hebben het gekopieerd naar Nederland. Na anderhalf jaar zijn we op alle sites over.”

 

  • Inbound: 500 leveranciers per dag
  • Outbound: 9000 klanten (benzinestations, kiosks, stations, speciaalzaken)
  • Capaciteit: 55.000 broodjes per dag
  • DC Son: 33.700 m2 waarvan 1.800m2 diepvries en 1.900 m2 gekoeld.
  • Implementatieduur: 3 maanden (effectieve implemenatietijd)
  • Belangrijke afnemers: Hema en Shell

 

Productiviteitsstijging

De doelstelling was een productiviteitsstijging van 15 procent. Volgens Buijze gaan ze dat zeker halen. “Daarbij is het aantal klachten met twee derde afgenomen en daarmee het foutpercentage flink gereduceerd. Ons serviceniveau stijgt nu naar 99,5 procent.”

“Het voicepicksysteem”, zo vervolgt Thomasse, “is aan ons eigen WMS-systeem Legmis gekoppeld.” De eigen IT-afdeling van Lekkerland bouwt de koppelingen. “Zo zijn de lijnen erg kort”, aldus Thomasse.

 

Technische problemen

Niet alles ging goed tijdens de implementatie. Simpel één op één kopiëren van de Duitse moederorganisatie ging niet zonder slag of stoot. Met het inspreken van de bandjes waren er wat technische problemen. Thomasse: “Het stemgeluid van de medewerkers in combinatie met het rumoer van het magazijn was een probleem. We hebben we de training van de medewerkers onderschat. Als ze de eerste keer de band inspreken doen ze dat heel netjes, terwijl in het echt anders wordt gepraat. Door herhaaltrainingen haal je dat eruit." Ook liep het bedrijf tegen andere dingen aan dan de Duitse collega’s. Door het taalprobleem verliep de communicatie met de leverancier niet altijd even goed.” Volgens Buijze ligt het beheer van diverse onderdelen in de organisatie bij verschillende partijen. “Dat werkt niet altijd even efficiënt. Het hebben van mandaat is dan belangrijk”.

 

Minder personeel nodig

Lekkerland heeft dc’s in Son, Meppel, Waddinxveen en een tabakscentrum in Tiel. Het eerst is Meppel met het houdbare assortiment overgegaan op voice. In het dc in Waddinxveen is begonnen met vers. “Vers had meer noodzaak in verband met het grote HEMA assortiment wat daar opgeslagen ligt in combinatie met gewichtsfacturatie”, aldus Buijze. Zowel pick to light en voice picking hebben een ROI van 1,5 jaar. “We hebben minder personeel nodig. Het verloop wordt niet opgevangen, verder zetten we nu minder uitzendkrachten in en hebben we minder te maken met overwerk. De oudere werknemers waren tijdens de implementatie in eerste instantie wat sceptisch. Nu wordt het handenvrij werken als erg prettig ervaren.” De volgende stap in de efficiencyslag bij Lekkerland is de implementatie van RFID. In Duitsland wordt dit als eerste geïmplementeerd, daarna zal Nederland volgen.

Lees ook:

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel