artikel

Veilige spanning

Warehousing

Met de jaarlijkse BMWT-Keuring van het laadstation en de tractiebatterijen weet Brookland Plus Products dat het hart van haar elektrische intern transport veilig blijft kloppen. De periodieke check omvat alle componenten die zorgen voor nuttige spanning tijdens de hectische inzet van alle dag.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 januari 2007.

Brookland Plus Products in Alphen aan den Rijn is de logistieke organisatie van de samenwerkende Dirk van den Broek bedrijven. De supermarkten van Dirk van den Broek, Bas van der Heijden en Digros rekenen dagelijks op de toelevering om de schappen optimaal gevuld te houden. Ook Dirx Drogist en slijterijketen Dirck-III worden door Brookland Plus Products beleverd. “In dit distributiecentrum liggen de slow movers uit het gehele productpakket”, vertelt Rauk Hoogewoud, stafmedewerker algemene zaken. “Aan de overzijde hebben we nog een super slow mover magazijn. De snellopers liggen verdeeld over de vier overige dc’s in het land.”

Binnen het dc in Alphen zorgen de elektrische trucks van Still Intern Transport voor alle verplaatsingen van pallets en rolcontainers. De vloot van 29 trucks is volledig elektrisch aangedreven en dient de gehele dag voor hun intensieve inzet ter beschikking te staan.
 

Uniformiteit

Dankzij een nieuw ingericht batterijlaad- en wisselstation weet Brookland zich verzekerd van continuïteit in het transport. “Bij de reachtrucks gebruiken we een uniform systeem met wisselbatterijen”, stelt dc-manager Richard de Zoete die de weg wijst naar het vernieuwde laadstation. “We hebben één type truck met één type batterij, deze past dus altijd.”

Het nieuwe laadstation is door Deta Batterijen gebouwd in een voormalige koelcel. Dankzij diverse bouwtechnische aanpassingen voldoet de ruimte aan alle eisen die gelden voor de veilige inrichting van laadstations, zoals afzuiging, elektrolytopvang en een overzichtelijk opstelling voor de wisselbatterijen.
 

“We hebben de zorg voor het materieel volledig in handen gelegd van onze leveranciers Still en Deta”, vervolgt Rauk Hoogewoud als we in het laadstation zijn aangekomen. “Met beide partners hebben we in het verleden goede ervaringen opgedaan om ook voor de toekomst zeker te zijn van onze inzet.”

Binnen de energie- en inzetgarantie van het truckpark hoort zowel de periodieke zorg voor de batterijen als de jaarlijkse veiligheidskeuring. Deta vult het water bij en houdt de batterijen schoon en in optimale conditie. De jaarlijkse veiligheidskeuring middels het BMWT- Keur is de officiële bevestiging dat alles op veiligheidsgebied ook in orde is. “Volgens de Arbowet zijn wij als werkgever verplicht om te zorgen voor veilige gereedschappen”, verklaart Rauk Hoogewoud. “Het BMWT-Keur voor trucks en het laadstation is voor ons een prima bewijs.”
 

Nauwgezet afhandelen

Hoe de keuring precies in zijn werk gaat, blijkt als ook monteur/keurmeester Herman Jansen van Deta Batterijen zich bij het gezelschap voegt. “Loop je mee, dan kun je zien wat de keuring allemaal inhoudt,” nodigt Herman uit. Via een helder keuringsformulier handelt de specialist van Deta alle aspecten van de inspectie nauwgezet af. Hij begint met de diverse wisselbatterijen die overzichtelijk staan opgesteld in de ruimte. Komen de gegevens van de identificatieplaatjes overeen met de leveranciersgegevens? Is de algemene staat van de container in orde en zijn alle hijsogen onbeschadigd en geschikt voor hun verantwoordelijke taak? “Zonder goede bevestiging aan de trog kun je natuurlijk nooit veilig hijsen”, licht Herman dit inspectiepunt toe. “Logisch dat we extra goed letten op scheurtjes en andere onvolkomenheden.”
 

Techniek onder de loep

Vervolgens loopt de keurmeester alle kabels, celverbindingen en eindaansluitingen na. Losse kabels en contacten kunnen vonken veroorzaken en die moeten te allen tijde worden voorkomen. In combinatie met het knalgas (dat vrijkomt bij het laden van de batterijen) is er immers sprake van een zeer reëel gevaar.
 

Tijdens de uitgebreide controle van de wisselbatterijen checkt Herman meteen ook de technische staat van de batterijen. Waterniveau, celspanning en de werking van het centrale vulsysteem, hij loopt alles even na.
 

Vervolgens zijn de gelijkrichters aan de beurt. Conform NEN 3140 worden de units jaarlijks gecontroleerd op hun technische specificaties, zoals de kwaliteit van de aarding. Uit de metingen aan alle contacten blijkt dat alles dik in orde is met de gelijkrichters. Zowel de primaire (de krachtstroomaansluitingen) als de secundaire kabels (die naar de batterij lopen), alles is in prima staat.
 

De inspectie van het BMWT-Keur heeft tevens aandacht voor de staat van de kast van de gelijkrichters, de werking van de indicatielampen en de aanwezigheid van veiligheidsopschriften. “Gezien de jonge leeftijd van dit laadstation verwacht je geen problemen”, vertelt Herman Jansen tijdens zijn rondgang. “Om het zeker te weten moet je het toch echt controleren.”
 

Sticker als bewijs

Na de technische inspectie van batterijen en gelijkrichters loopt Herman ook alle algemene punten van het laadstation na, zoals de toegankelijkheid van de ruimte, de aanwezigheid van de persoonlijke beschermingsmiddelen en de correcte werking van de gecertificeerde hijsapparatuur.

Als alle aandachtspunten zijn afgewerkt en goedgekeurd, rest nog het plakken van de uniek genummerde Keur-stickers en de ondertekening van het formulier door het klantbedrijf en de keurmeester. Herman: “Er kan nog een eventuele steekproef van de EVO volgen. Daarover worden we later bericht. Voor zover ik me kan herinneren hebben we nog nooit een negatieve uitslag op een steekproef gehad.”
 

“Het gebruik van wisselbatterijen vergt meer handling dan het laden van batterijen in een truck”, vat Rauk Hoogewoud de activiteiten in het goedgekeurde laadstation samen. “Groot voordeel is dat je altijd 100 procent zicht hebt op en rondom de batterij en dus meteen ziet als er iets niet in orde is. Die zekerheid, in combinatie met het BMWT-Keur, is ons veel waard.”

 

Reageer op dit artikel