artikel

Batterijen: plug and play

Warehousing Premium

Het zijwaarts wisselen van batterijen wint terrein. Steeds meer gebruikers kiezen voor een truck waar deze mogelijkheid standaard op zit of optioneel leverbaar is. Snelheid en gemak zijn de voornaamste voordelen. Een goede afweging vooraf is wel op zijn plaats.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 februari 2007.

Wie intensief zijn elektrische heftrucks in zet en meer dan één ploeg rijdt, moet vrijwel zeker batterijen wisselen. Jarenlang was takelen de meest gebruikte optie, maar sinds enige tijd is ook het zijwaarts batterijwisselen sterk in opkomst. Diverse merken haken in op deze trend en hebben modellen in het leveringsprogramma die standaard geschikt zijn voor zijwaarts wisselen. Still kent hiervoor haar RX 20, 50 en 60 range, Linde de nieuwe E-serie, Nissan introduceerde onlangs de TX driewieler en Toyota biedt de Traigo aan. Optioneel kan bij heel veel merken de truck worden aangepast voor zijwaarts wisselen. Meestal komen die aanpassingen neer op een verhoging van het batterijcompartiment om extra ruimte te bieden voor een rollenbed of de benodigde hefhoogte om de batterij uit de truck te kunnen pakken.
 

Sneller en makkelijker

Het grote voordeel van zijwaarts wisselen is de vereenvoudiging van het proces en de hiermee samenhangende verbetering van de veiligheid. Voor het takelen is een (periodiek gekeurde) hijsinstallatie noodzakelijk. De zware tractiebatterij kan echter tijdens de verplaatsing schade veroorzaken aan mens en materieel. Het wisselen is bovendien redelijk arbeidsintensief en duurt, afhankelijk van het aantal benodigde handelingen, ongeveer 15 minuten.

Bij een praktijkproef met zijwaarts wisselen tijdens de Transport + Opslag heftrucktest waren wij ooit in 5 minuten klaar. Na het openen van de zijdeur, het ontkoppelen van de batterij–steker en de uitschakelen van de mechanische uitvalbeveiliging, konden we de batterij met een handpallettruck opnemen. Om dit eenduidig en veilig te doen, adviseerde de leverancier het gebruik van een stalen hulpframe op de handpallettruck. Deze methode is ook bruikbaar bij de inzet van een elektropallettruck.
 

Voor en tegen

De inzet van een pallettruck is één van de mogelijkheden om zijwaarts te wisselen. Voor gebruik van een handpallettruck is het zaak dat de bodemomstandigheden goed tot zeer goed zijn, omdat hobbeltjes en ribbels de loop van de truck kunnen belemmeren. Vooral als er een handpallettruck wordt gebruikt. Een batterij voor een 1,5 tonner weegt snel 700 kg of meer en daarvoor is best veel spierkracht nodig.
 
Om deze reden geeft Toyota de voorkeur aan een elektropallettruck met speciale vacuüm–unit die zich aan de zijkant van de batterij vastzuigt. Het systeem trekt de batterij uit de truck, waarna je hem met de elektropallettruck naar zijn laadpositie brengt.

Het wisselen met behulp van een rollenbed is eveneens een veel gebruikte oplossing bij diverse merken. Het voordeel is dat de bouw van het chassis vrijwel ongewijzigd blijft omdat er geen uitsnede in het chassis noodzakelijk is, zoals bij het gebruik van pallettrucks. Theoretisch zou de uitsnede een zwakke schakel kunnen zijn, maar tot op heden hebben we hiervan geen meldingen ontvangen.

Het rollenbed is overigens ook niet vrij van zorgen. Bij een warme batterij kan de coating van de trog zacht worden, waardoor de rollen zich aftekenen in de beschermlaag. Hierdoor rollen de troggen steeds lastiger in en uit. Ook is slijtage aan de onderzijde van de trog en de rollen denkbaar, waardoor het wisselen lastiger wordt.
 

Trucks die alleen geschikt zijn voor zijwaarts wisselen en een ‘gesloten’ batterijdeksel hebben, bieden een ander punt van zorg voor hun gebruiker. Wie niet wisselt, maar de batterij –oplaadt in de truck moet meer moeite doen om het onderhoud aan de te batterij te verzorgen. Er is immers geen batterijdeksel die snel is open te zetten. Ook moet er bij het laden voldoende ventilatie boven de batterij zijn om te voorkomen dat explosief knalgas zich kan ophopen.

 

Foto’s bij artikel:

HET ZIJWAARTS WISSELEN IN DE PRAKTIJK

In een handvol minuten wisselt de chauffeur van CTB de batterij van zijn elektrotruck

(zie pdf-pagina; pag. 23)

Kader bij artikel:

TWEE KEER ZO SNEL

“Voor ons is het zijwaarts wisselen een uitkomst”, stelt warehouse manager Jan Zuidveld van CTB uit Deventer. “Het is –ge–woon twee keer zo snel en veel veiliger.” CTB verzorgt bij blikproducent Impress de warehousing van het gereedproduct en is verantwoordelijk voor haar eigen heftrucks. Onlangs verving CTB enkele trucks uit haar vloot voor vier nieuwe Still RX 20.

Met behulp van een handpallettruck worden de batterijen gewisseld. “We hebben vier nieuwe trucks, acht wisselbatterijen en vijf laders”, legt Zuidveld uit. “De lege batterij komt op de lege plek te staan. De batterij die er rechts naast staat, mag dan worden gebruikt. Zo schuiven we steeds een stapje naar rechts door en hebben we altijd de meest opgeladen batterij in de truck staan.”

Voorheen takelde CTB haar batterijen uit de trucks. Per truck en batterijtype was er een passend juk beschikbaar waarmee de batterijen werden aangehaakt. Impress werkt met haar eigen heftrucks volgens dit systeem omdat het niet anders kan. Het bedrijf stelt als veiligheidseis dat het wisselen altijd moet worden gedaan door twee personen om excessen op veiligheidsgebied te voorkomen. “De tweede chauffeur is in ons geval niet meer nodig en dat scheelt productiviteitsverlies”, vervolgt Jan Zuidveld. “Bovendien voorkomen we nu het te vroegtijdig wisselen van de batterijen en daarmee schade aan de batterijen. Omdat de tweede chauffeur vanwege de verplichting toch in het batterijlaadstation was, wisselde hij vaak ook zijn batterij. Dat probleem is nu helemaal van de baan.

Reageer op dit artikel