artikel

Ruimte winnen met verrijdbare stellingen

Warehousing Premium

Transportonderneming D.J. Middelkoop & Zn. is omgeturnd naar logistiek dienstverlener. Naast het op- en overslagmagazijn in Duiven werd voor deze nieuwe functie een nieuw magazijn gebouwd met verrijdbare stellingen. Een opmerkelijke keuze, vooral omdat ook de verlichting verrijdbaar is.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 december 2006.

Verrijdbare stellingen worden in conventionele magazijnen niet meer zo vaak toegepast, als weleer. Als dat wel gebeurt, is dat meestal in een coldstore omgeving waar deze efficiënte compacte opslagmethode hand in hand gaat met energiebesparing op de koel- en vrieskosten. Verrijdbare stellingen worden soms handmatig, maar meestal met elektromotoren over rails dicht tegen elkaar aan gereden. Hierdoor kan de ruimte voor de noodzakelijke gangpaden van vaste stellingen nu ook als nuttige opslagruimte worden benut. In feite is er sprake van slechts één wisselend gangpad, dat ontstaat zodra een stelling wordt verreden.

Naast dit voordeel kent het verrijdbare stellingprincipe echter ook een groot nadeel. Het verplaatsen van de stellingen vergt tijd en er kan, afhankelijk van de opstelling, doorgaans slechts één gangpad tegelijk worden geopend voor de in- en uitslag van de opgeslagen goederen. Beide aspecten beperken de snelle toegankelijkheid van het opgeslagen product aanzienlijk en maken het systeem daarom minder geschikt voor hardlopers. Toch koos Tjeerd Middelkoop, in overleg met onafhankelijk logistiek adviseur en consultant Ben Roordink, bewust voor dit principe van stellingleverancier Storax Ramada.

Een andere opmerkelijke keuze betreft de verlichting van het nieuwe magazijn. Deze is geclusterd en net als de stellingen verrijdbaar, maar dan over de lengte van het plafond. Dit maakt gerichte verlichting per stellingveld mogelijk, met als resultaat veel minder TL-balken en een energierekening die een stuk lager uitvalt. Installatiebedrijf Hollander in Apeldoorn is tot nog toe het enige bedrijf dat een dergelijk systeem levert.

Looplamp

Het nieuwbouw gedeelte is onderverdeeld in drie afzonderlijke compartimenten, gescheiden door twee brandwerende muren met in de breedte een centrale doorgang. Per compartiment zijn twee verrijdbare stellingvelden gepositioneerd, waarmee het totaal dus op zes komt. In het centrale gangpad staat een reachtruck met chauffeur, als een spin in het web klaar. Aangezien de reachtruckchauffeur alleen werkt en slechts in één stellingveld tegelijk kan zijn, hoeft er niet overal en continu verlichting te branden. Per veld van twee is er een cluster TL-armaturen gemonteerd die zich over een railsysteem van het ene naar het andere stellingveld verplaatst. De bediening is rechtstreeks gekoppeld aan de PLC-besturing van de verrijdbare stellingen. “We hadden ook voor afzonderlijk inschakelbare TL-balken per gangpadsectie kunnen kiezen, maar dan hadden we tweemaal zoveel armaturen moeten hebben. Bovendien slijten de TL-buizen sneller als deze om de haverklap in- en uitgeschakeld worden. Voor volledige TL-verlichting per compartiment geldt feitelijk hetzelfde, bovendien krijg je dan ook nog te maken met een hoge en relatief dure inschakelpiek. Veel TL-buizen betekent ook een grotere kans op uitval en vervanging. Op die hoogte is dat beslist geen gemakkelijke klus.

Hoogtelimiet

De gemeente Duiven stelde beperkingen aan de maximale hoogte van het nieuw te bouwen magazijn. “Vijftien meter was de limiet, terwijl we voor hoogbouw – gegeven de beschikbare bouwoppervlakte – minimaal tot twintig meter wilden gaan om meer kwijt te kunnen”, verklaart Middelkoop. “Eigenlijk een uiterst vreemde situatie. Aan de andere kant van de snelweg mag volgens het bestemmingsplan wel 20+ worden gebouwd en hier aan de overkant, op steenworp afstand weer niet. Hoe dan ook, die discussie is gevoerd, de keuze gemaakt en het nieuwe pand is klaar.”

Overigens is het pand ter grootte van 2900 m2 in recordtempo gebouwd. Aannemersbedrijf Mans uit Duiven realiseerde het hele nieuwbouwproject vanaf de bouwvak binnen slechts vier maanden tijd. Aan de buitenzijde is de overgang tussen het nieuw gebouwde deel en de oudbouw praktisch naadloos. Het nieuwbouwdeel valt van buiten alleen op, omdat deze 5 meter hoger is. De officiële oplevering van het pand en de inrichting staat gepland in week 46. De oudbouw staat 1,20 meter boven het maaiveld. Daarmee is er op de vloer een overeenkomstig hoogteverschil ontstaan tussen oud en nieuw. Dit hoogteverschil wordt intern overbrugd met twee pallet rollenbaansystemen, waarover de in- en uitslag van de pallets van en naar de expeditie, annex ontvangst goederen kan plaatsvinden. Het hoogteverschil komt indirect ook weer ten goede aan de maximaal voorgeschreven bouwhoogte.

Aansturing

De totale opslagcapaciteit verdeeld over de oud- en nieuwbouw komt op 5400 m2. Normaal gesproken hebben verrijdbare stellingen vanwege de stabiliteit een voorgeschreven hoogte/breedteverhouding van 1:5. Stellingleverancier Storax Ramada heeft ze op verzoek van Middelkoop licht aangepast en de beschikbare magazijnruimte zo efficiënt mogelijk gevuld. De verrijdbare stellingen hebben elk zeven niveaus, waarbij het hoogste netto afzetniveau op 11,80 meter zit. De maximale last op het hoogste niveau is 1000 kg per palletpositie. De driedelige mast van de Atlet UNS Forte S3 reachtruck met hoogtekiezer is daar exact op afgestemd. Totaal zijn er 12.000 palletposities beschikbaar in de verrijdbare stellingen.

Het warehouse managementsysteem (WMS) is een gecombineerd WCS/WMS-systeem van Wics Solutions. Het warehouse control systeem (WCS) stuurt met de verzamelopdracht een commando naar de PLC-besturing van de elektromotoren van de verrijdbare stellingen. Zodra een verzamelorder binnen is, gaat eerst de betreffende stellinggang open en schuift ook de verrijdbare verlichting mee naar het geopende stellinggebied. Daarna ontvangt de reachtruckchauffeur de geprinte verzamelopdracht en kan hij zodoende zonder tijdverlies de benodigde pallet uitnemen.

KERNACTIVITEIT

De omschakeling van transporteur naar logistieke dienstverlener is een paar jaar geleden in gang gezet toen opdrachtgever Nedac Sorbo in Duiven haar wagenpark aan Middelkoop uitbesteedde. De nabijgelegen non-food specialist wilde zich concentreren op haar kernactiviteit en alle distributie en gedeeltelijk logistieke aspecten uitbesteden. Directeur-eigenaar Tjeerd Middelkoop haakte daarop in en groeide door naar logistieke dienstverlener in de Benelux, met sinds twee jaar ook een vestiging in het Belgische Temse. Onbekend terrein was value added logistics (VAL) ook weer niet, omdat Middelkoop, zij het kleinschaliger, eigenlijk al hetzelfde deed voor o.a. de ‘Show Disney on Ice’ (www.disneyonice.nl) maar ook voor Printing Partners in Doetinchem.

Dit jaar kreeg Middelkoop de opdracht van DRU verwarming in Duiven om de volledige logistiek te verzorgen, wat voor Middelkoop aanleiding was om het huidige magazijn flink uit te breiden.

 

Reageer op dit artikel