artikel

Verdraaid handig én veilig

Warehousing

De Jungheinrich EFG D30 was deze zomer voor de tweede keer op tournee in Nederland. Eén van de bedrijven die de truck met draaicabine op proef had is The Greenery in Bleiswijk. De eerste reacties zijn positief.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 september 2006.

Het draaien en belasten van nek en rug zorgt jaarlijks voor een gigantische kostenpost. Alleen al in Duitsland lopen de kosten voor het ziekteverzuim als gevolg van spier en skeletproblemen per jaar op tot _ 10,6 miljard. Ondanks deze hoge kosten moeten rug en nek van menig heftruckchauffeur het nog steeds ontzien.

Talloze heftruckchauffeur rijden naar schatting de helft van hun werktijd achteruit. Soms korte stukjes, bijvoorbeeld wanneer de last is weggezet. Soms echter ook afstanden van enkele honderden meters, omdat de omvang of het gewicht van een last vooruitrijden eenvoudigweg niet toelaat.

Bij dat achteruitrijden krijgen de rug- en nekwervels van de chauffeur het zwaar te verduren. De scheve houding , zeker in combinatie met de bewegingen van de truck, verdraait de wervels. Dit kan leiden tot ernstige klachten of langdurig ziekteverzuim. Daarbij neemt de kans op ongelukken toe, doordat het zicht tijdens de ritten met zo’n geforceerde houding nooit optimaal is.

Week op proef

Jungheinrich nam als eerste heftruckfabrikant ter wereld een oplossing voor dit probleem op in haar standaard leveringsprogramma: de EFG D30. Nadat de serietruck begin dit jaar twee maanden op tournee is geweest in ons land, begon de vorkheftruck met draaicabine deze zomer aan zijn tweede rondgang.

Eén van de bedrijven die de innovatieve truck onlangs op proef had, is The Greenery in Bleiswijk. Daar mochten de chauffeurs van de krattenwasserij de Jungheinrich EFG D30 een week lang uitproberen.

Normaal wordt er in de wasserij gewerkt met een gewone vorkheftruck, voorzien van dubbele vorken. Per rit worden er vier pallets opgepakt. Op elke pallet staan maximaal vijftig kratten.Hierdoor bedraagt de hoogte van een pallet altijd meer dan 2 meter wat tot gevolg heeft dat er heel veel achteruit wordt gereden

“Er worden zowel korte als lange afstanden gereden; afhankelijk van de voorraadhoogte”, legt teamleider Marien Slappendel uit. “De wasserij is tegenover de docks gesitueerd. Als het kan en nodig is worden de gewassen kratten direct klaargezet voor verzending, maar je ontkomt er niet aan om ook een voorraad op te bouwen. Om de kratten naar de opslag te transporteren moet de chauffeur afstanden afleggen van soms wel meer dan 200 meter.”

Wachten op problemen

Juist omdat er veel achteruit wordt gereden en de transportafstanden flink kunnen oplopen wilde Arbo-coördinator Dirk Bok de Jungheinrich EFG D30 heel graag een week op proef hebben. “Je probeert de ontwikkelingen in de markt zo goed mogelijk te volgen. Ik had dan ook al het een en ander over de draaicabine gelezen in de vakbladen en op internet. Daar ben ik ook al ontwikkelingen tegengekomen als de draaistoel, maar dat gaat niet ver genoeg. Bij dit soort oplossingen wordt het probleem slechts verlegd; dat is niet wat ik zoek. Bij de draaicabine had ik direct een goed gevoel. Ik wilde dan ook heel graag zien hoe de truck in de praktijk uit de voeten kan”, zegt Bok.

De coördinator vult aan dat hij de proef heeft geïnitieerd vanuit een zuiver preventief oogpunt. “Het is zeker niet zo dat onze chauffeurs op dit moment last hebben van nek- of rugklachten. Dat komt deels doordat de operator, die de wasserij bedient en controleert, en de heftruckchauffeur elkaar regelmatig afwisselen. Maar als je stilzit, is het in feite wachten op de problemen. Met deze truck heb je een oplossing in de hand om écht iets te doen en verzuim te voorkomen.”

Bok verwacht bovendien dat door het sterk verbeterde zicht voor de chauffeur de veiligheid op de werkvloer stijgt en er minder schade wordt gereden.

Kosten versus baten

Het feit dat de EFG D30 vooralsnog alleen in een voor The Greenery overgedimensioneerde drie-tons uitvoering wordt geproduceerd was voor Bok geen reden om de proef uit te stellen. “Natuurlijk is de truck te zwaar voor de toepassing in onze wasserij, waar alleen met lege kratten wordt gereden. Maar de voordelen wegen naar mijn idee aanmerkelijk zwaarder”, licht hij toe.

Hij vervolgt: “Een kosten-baten analyse zou moeten uitwijzen of de extra investering in de truck kan worden terugverdiend, maar mijn gevoel zegt me dat de meerprijs van de truck wel eens beduidend lager kan uitvallen dan kosten voor verzuim. Reken maar eens uit wat het kost als één FTE langdurig ziek is. Daar schrik je van, zeker als je álles meerekent.”

Voor zo’n kosten-baten analyse is het voor The Greenery overigens nog te vroeg. Eerst wil Bok de resultaten van de proef afwachten. Uit de eerste reacties van de chauffeurs valt nog niet veel op te maken. De een is laaiend enthousiast, de ander zet de hakken in het zand. “Maar”, waarschuwt Bok, “dát mag geen reden zijn om er van af te zien. Je hebt altijd wel mensen die niet van vernieuwing houden, maar ik verlang wel een objectief oordeel.”

Andere locaties

De Arbo-coördinator ziet daarin trouwens ook een taak weggelegd voor zichzelf en het management. “Want zoiets is ook een kwestie van goed begeleiden. Je moet tijdig inhaken op eventuele vragen en problemen, duidelijk maken waarom je denkt dat het een goede keuze is, begrip creëren en zeker geen verwachtingen wekken. En – last but not least – je moet de mensen de tijd gunnen om te wennen aan iets nieuws.”

Dirk Bok zelf is inmiddels al helemaal gewend aan de Jungheinrich EFG D30. Als het aan hem ligt wordt de truck met de draaicabine ook nog op andere locaties van The Greenery getest: “Later dit jaar hoop ik de truck in te kunnen zetten op een andere vestiging, waar juist kortere en middellange afstanden worden gereden. Ik heb namelijk het idee dat de truck ook productiever is. Doordat je als chauffeur meer zicht hebt op het werk en de omgeving ben je volgens mij ook eerder in staat om sneller en productiever te werken. Dat wil ik dus graag uitproberen in de praktijk.”

Reacties? transportenopslag@reedbusiness.nl

"Minder snel schade"

Ook bij teamleider Marien Slappendel heeft de Jungheinrich EFG D30 een positieve indruk achtergelaten. “Ik vind het een nuttige en mooie truck. Zeker voor jongens die hele dagen op de heftruck zitten is het een uitkomst. Rug, nek, hoofd; eigenlijk alles wordt gespaard. Bovendien is het een stukje extra veiligheid dat je op de werkvloer brengt, doordat de chauffeurs in de gedraaide cabine een veel beter overzicht hebben en dus ook minder snel schades zullen rijden.”

“Liever geen tussenstop meer”

Een van de heftruckchauffeurs die bij The Greenery de Jungheinrich EFG D30 heeft uitgeprobeerd is Fezi Kondu. Hij is bijzonder enthousiast: “Je merkt dat het prettiger is voor je rug en nek als je niet meer gedraaid zit of over je schouder hoeft te kijken. Ook het kleine stuurwiel werkt heel fijn; je hoeft je hand nauwelijks meer te bewegen. Er is eigenlijk maar één ding dat ik anders zou willen. Ik zou liever in één beweging naar 180° willen draaien. Nu maakt de cabine nog een tussenstop bij 90°; dat mag van mij anders.” Navraag leert dat het zelfs al anders kan. Via vooraf in te programmeren hoeken kan de cabine zonder onderbreking 180° worden gedraaid.

 

Reageer op dit artikel