artikel

Maart: De testfase

Warehousing

Tweeënhalve maand na de start staan alle componenten van het nieuwe orderverzamelsysteem niet alleen overeind, maar draaien ze ook. De meeste elektromonteurs kunnen hun koffers pakken. Hun plaats wordt ingenomen door twee mensen die het systeem uitgebreid gaan testen.

Maart: De testfase
Conveyor

De elektromonteurs van SSI Schäfer Peem zijn druk bezig om de rommel op te ruimen. Met bezem, stoffer en blik vegen ze zelfs de vloer van de nieuwe hal aan. Hun werk zit erop. De carrousels, de pickstations, de miniloads en de conveyors zijn geïnstalleerd en draaien allemaal. Tien van de twaalf elektromonteurs gaan terug naar Oostenrijk, om van daaruit weer op karwei te worden gestuurd naar Duitsland, Portugal of Amerika. In hun plaats komen twee ‘ingebruiknemers’, één voor het carrousselsysteem en één voor de miniloads. Zij controleren nog eens nauwgezet of alles volgens plan is geïnstalleerd en of alles goed werkt.

 

Achterblijvers

De twee achtergebleven elektromonteurs blijven de komende weken stand-by om eventuele problemen op te lossen, bijvoorbeeld als een conveyor niet linksom maar rechtsom blijkt te draaien. De rest van de tijd besteden deze monteurs aan kleine klussen, zoals het bevestigen van de rode beschermkappen op de kabelgoten langs de conveyors. “Het beleid van de leverancier is erg helder als er fouten worden geconstateerd. Het team dat daarvoor verantwoordelijk is, moet deze oplossen”, vertelt projectleider Richard Hesse. “Een paar weken geleden bleek één conveyor vijf millimeter uit het lood te staan. Een Tsjechische monteur is speciaal naar Apeldoorn teruggekomen om de boel waterpas te zetten.”

 

 

Bufferopslag

De ingebruiknemers hebben maar liefst vijf weken nodig om de boel te controleren. Na hen komen de IT-specialisten, die de systemen aan elkaar knopen en de intelligentie aanbrengen. Ondertussen wordt er op andere fronten hard doorgewerkt. Pal naast de 19.000 blauwe bakken, die wachten om in de carrousels en de miniloads te worden geplaatst, verrijzen doorrolstellingen met 224 kanalen en ruimte voor 1350 dozen. De stellingen vormen de bufferopslag voor de klantdozen die straks uit het nieuwe orderverzamelsysteem komen.

 

De 19.000 blauwe bakken zijn inmiddels gearriveerd

 

Softwaresysteem

“Zodra in het carrouselsysteem de laatste pick voor een klant is gedaan, gaat een signaal naar de oude hal”, legt algemeen directeur Hans Hortensius uit. “Dat is het startsignaal voor het picken van de artikelen die niet in de carrousels kunnen. Zodra de orderpicker in de bestaande hal het laatste artikel heeft gepickt, krijgt hij opdracht om in de nieuwe hal een aantal klantdozen op te halen. Op zijn polsscanner kan hij aflezen op welke locatie in de doorrolstelling deze dozen staan. Dan is de order klaar voor verzending.” Hiervoor is wel een koppeling nodig tussen het softwaresysteem van Schäfer en het ERP-pakket van SAP, waarmee net als nu de rest van het magazijn wordt aangestuurd. “Die interface wordt nu al getest”, weet Hortensius. “Op elke melding van het Schäfer-systeem naar SAP moet weer een terugmelding volgen en omgekeerd. Dat moet straks allemaal feilloos kloppen.”

 

Reacties? marcel.te.lindert@reedbusiness.nl

 

 

 

 

Reageer op dit artikel