artikel

VNK gaat veilig van start

Warehousing Premium

VNK gaat veilig van start

Holland Logistics constateerde vorig jaar in het bestaande VNK-pand een aantal veiligheidsrisico’s. Bij de lay-out van het nieuw te bouwen pand werden de verbeterpunten uit de risico-inventarisatie en -evaluatie meegenomen.

Bauke van der Veen, managing director van de Verenigde Nederlandse Kruiderijendrogerijen (VNK) in Elburg is een gelukkig mens. Kort geleden nam hij het nieuwe VNK-pand in Biddinghuizen in gebruik. De verhuizing is inmiddels grotendeels een feit, al zijn nog niet alle puntjes op de i gezet. “In het nieuwe onderkomen zijn we veel beter in staat om de logistieke risico’s te voorkomen die we in de loop der jaren in dit oude pand zagen ontstaan”, zegt Van der Veen tevreden. “De scherpe analyse van het VeLAKeur heeft goed geholpen. We hebben veel van het verleden geleerd.”

 

Slipgevaar

Bijna een jaar geleden inventariseerde adviseur Riep Hollander van Holland Logistics uit Leer- Vroeg of laat zoekt deze pallet vanzelf een nieuwe locatie sum de veiligheidsrisico’s in het bestaande pand van VNK in Elburg. Een van de eerste zaken die hij constateerde was de gecombineerde binnen- en buiteninzet van heftrucks. Riep Hollander: “Dat is op zich geen probleem, tenzij het vochtig weer is. Een heftruck verliest met natte banden zijn grip op de gladde betonvloer en voor je het weet maak je een ongecontroleerde schuiver.” Dat laatste was al een aantal keren voorgekomen. Aan de vloerschade in het oude pand in Elburg is nog te zien dat een heftruck onzacht in aanraking kwam met een stellingstaander. De staander werd gerepareerd, maar waar ooit de verankering van de vorige vloerplaat zat, vertoont het beton een gapend gat. Gelukkig is het totaalgewicht van gedroogde kruiden niet zo hoog en bleef, ondanks de kromme staander, het blok inrijstellingen overeind. “Het had ook heel anders af kunnen lopen”, benadrukt Hollander.

 

Scheve zaken

Naast deze aanrijschade als gevolg van slipgevaar constateerde Holland Logistics dat de relatief lichte kruiden snel de neiging hebben scheef te zakken, hoe zorgvuldig er ook wordt gepalletiseerd. Dat kan leiden tot valpartijen van product of tot pallets die nog amper uit de stelling zijn te nemen . Om dit probleem te voorkomen stapt VNK voor haar eigen productie grotendeels over op FIBC’s (grote bulkverpakkingen) en vult later op klantorder af. “We kunnen op deze manier tevens diverse soorten eindverpakkingen hanteren en beter inspelen op de wensen van de klanten”, is    de reactie van Bauke van der Veen. Binnen de nieuwe locatie in Biddinghuizen is alles gelijkvloers. Dat was in Elburg niet het geval omdat diverse oude en nieuwe hallen in de loop der tijd aan elkaar werden gekoppel . Zo ontstonden opvallende niveauverschillen in vloerhoogtes. “Het is zeer gevaarlijk als je er geen afdoende afscherming voor hebt”, wijst Riep Hollander op het hoogteverschil van bijna een meter. “Ook al weet je dat deze situatie bestaat, de valkans wordt er niet minder door.” Valgevaar bleek tevens te spelen op enkele werkbordessen bij afvul- en mengmachines van VNK. Tijdens de inventarisatie voor het VeLAKeur Bedrijfslogistiek noteerde Hollander hekjes zonder ketting of sluitboom.Vaak worden dergelijke veiligheidsvoorzieningen als lastig ervaren omdat ze na het passeren weer gesloten dienen te worden. Dat laatste schiet er in de praktijk vaak bij in, zo weet Holland Logistics uit ervaring.

 

Niet meer zien

Dezelfde ervaring leverde tijdens de risico-inventarisatie en -evaluatie leverde een lijst aan verbeterpunten op. Een greep hieruit: vervang slechte of gebroken pallets in de inrijstellingen, voer geen orderverzamelactiviteiten uit vanaf pallets in inrijstellingen, zorg dat handmatige handling in van zakken wordt   verminderd of verbeterd, voorkom kruisend heftruckverkeer door scheiding van inkomende en uitgaande goederenstromen, gebruik logistieke software om het inzicht binnen de opslag te vergroten en de goederenstroom te beheersen, palletiseer strakker of plaats lichte zakken of balen binnen stevige stapelrekken.

 

Veel verbeterpunten

Kortom het VeLA-Keur Bedrijfslogistiek leverde veel verbeterpunten op waarmee VNK in het nieuwe pand een betere start kon maken dan vooraf was gedacht. “Punten van onveiligheid groeien als het ware met je mee”, zegt Bauke van der Veen al bladerend door het eindrapport van Holland Logistics. “Dat gebeurt nooit van de ene op de andere dag, daardoor raak je aan de situatie gewend en treedt er een soort bedrijfsblindheid op. Een reguliere Arbo-check kijkt niet naar deze problemen, die richt zich meer op zaken als geluid, licht en stof. Het VeLA-Keur kijkt naar de processen en ziet de samenhang tussen de logistieke elementen. Wij doen er in elk geval behoorlijk ons voordeel mee.”

 

Bron: Transport+Opslag, 3 maart 2006.

Reageer op dit artikel